BRATISLAVA - Nenechajte sa zmiasť a bojujte za svoje práva! Obetí nekalých praktík rôznych nebankových subjektov neustále pribúda, no prípad Jozefa z Považskej Bystrice dokazuje, že brániť sa oplatí. Ako klient nebankovky sa po podpísaní zmluvy s nemorálnymi podmienkami dostal do situácie, kedy hrozilo, že príde o strechu nad hlavou a s rodinou skončí na ulici. Rozhodol sa preto obrátiť na Združenie na ochranu občana spotrebiteľa HOOS a pustil sa do boja. Ako to nakoniec dopadlo?
Jozef si ešte v roku 2009 od nebankovej spoločnosti z Trenčína vzal úver na 2 tisíc eur, ktoré mal splatiť do dvoch rokov. To však ani len netušil, že za úver v konečnom dôsledku bude musieť zaplatiť až vyše 11 tisíc eur. Podobne, ako mnoho iných ľudí žiadajúcich o úver, tak nevedomky podpísal zmluvu plnú nemorálnych podmienok. Podpisom dokonca v prospech nebankovky založil svoj vlastný dom aj s pozemkami.
Problémy nastali, keď sa Jozef omeškal s dvoma splátkami. Spoločnosť ihneď vyhlásila predčasné splatenie úveru a žiadala od neho 5 568 eur. Začala si navyše robiť nároky na jeho dom a to napriek tomu, že už splatil 2 494 eur. Oklamanému Jozefovi tak reálne hrozilo, že príde o strechu nad hlavou a s rodinou sa bude musieť vysťahovať na ulicu.
„V tejto nezávideniahodnej situácii oslovil pán Jozef Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pracuje na našom Ministerstve spravodlivosti,“ hovorí Monika Jankovská, štátna tajomníčka ministerstva. „Poskytli sme mu právnu pomoc a nakontaktovali sme ho na Združenie na ochranu občana spotrebiteľa HOOS, ktoré neskôr vystupovalo ako vedľajší účastník v súdnom spore proti nebankovému subjektu. Práve takto bol pán Jozef upozornený na neprijateľné a neprimerané zmluvné podmienky, ktoré podpísal v rámci zmluvy o úvere,“ dodala.
Komisia zistila, že zmluva, ktorú Jozef podpísal, obsahuje viac ako 15 nemorálnych zmluvných podmienok a neprimeraných sankcií. Odporučila mu preto, aby za podpory Združenia HOOS vyrazil do protiútoku a nebankovku zažaloval. Keďže v zmluve nebol uvedený údaj o RPNM (ročná percentuálna miera nákladov), čo podľa zákona znamená, že takýto úver je bezúročný a bez poplatkov, žiadal vrátiť 494 eur. Tiež samozrejme požiadal o zrušenie záložného práva na dom.
A oplatilo sa. Nebankovka sa zľakla a záložné právo na dom zrušila aj napriek tomu, že ho chcela okamžite vydražiť. Jozef si tak zachránil strechu nad hlavou a nabudúce si určite najprv dvakrát rozmyslí, akú zmluvu podpisuje.
A aké riešenia takýchto situácií vidí Monika Jankovská? „Okrem nášho 7-bodového programu na ochranu spotrebiteľa, a to v oblasti legislatívy a osvety medzi najviac ohrozenými skupinami občanov a spotrebiteľov, chceme ešte viac zintenzívniť prácu Komisie. Jej práca sa veľmi osvedčila a občania sa čoraz viac na nás s dôverou obracajú. Odmietam taký stav na Slovensku v 21. storočí, aby občan kvôli úveru 2000 mohol prísť aj o strechu nad hlavou!“ dodala štátna tajomníčka.
Neprijateľné podmienky v zmluve, ktorú podpísal Jozef:
- Podpísanie plnomocenstva pre cudzí subjekt za účelom zapísania záložného práva na dom na príslušnej Správe katastra – takýto subjekt nikdy nebude stáť na strane spotrebiteľa
- Manipulačné poplatky za prípady omeškania či výjazdu za dlžníkom
- Podpísanie rozhodcovskej doložky v zmluve
- Zmluvná pokuta vo výške 0,25% denne za omeškanie
- Predčasná splatnosť úveru po omeškaní s úhradou dvoch po sebe idúcich splátok.