BRATISLAVA - Príbeh ako vystrihnutý z českých "Šmejdov"! Na plané sľuby predajcov na predvádzacích akciách doplatila ďalšia seniorka, tentoraz v Bratislave. Vierka sa po sladkých rečiach o výhodnom nákupe nechala prehovoriť a podpísala zmluvu, po ktorej ostala bez tovaru, peňazí a so "zdieračským" úverom na krku.
Dôchodkyňa Vierka, podobne ako mnoho ďalších seniorov, sa zúčastnila na predvádzacej akcii istej bratislavskej firmy zameranej na prezentáciu domácich spotrebičov. Záujemcov o akciu lákali predajcovia na letáky o čokoládových dňoch a ďalších darčekoch. Keďže na predajnej akcii nemala dostatok hotovosti, predajcovia ju navštívili u nej doma. Hneď "vo dverách" jej dali podpísať objednávku aj kúpnu zmluvu na tlakový hrniec, robot, vysávač a kávovar za celkovú cenu 1000 eur.
Samozrejme bez "zbytočných" vysvetlení a bez toho, aby si dôchodkyňa stihla porovnať a zistiť, či je cena tovarov výhodná. Dôverčivá Vierka papiere podpísala a nevedomky sa tak vzdala možnosti odstúpenia od zmluvy. Predajca ju nakoniec presvedčil aj na to, aby si na kúpu spotrebičov zobrala výhodný úver – veď stačí ešte jeden podpis a spotrebiče sú o pár dní jej. Vierka všetko podpísala, zaplatila prvú splátku, ale tovar nedostala. Po troch mesiacoch stále nemá ani tovar, ani peniaze a navyše má na krku nevýhodný úver s 50%-ným úrokom ročne.
Ako sa môžu ľudia v takýchto prípadoch brániť? „Áno, takýchto "šmejdov" máme už aj na Slovensku,“ hovorí Monika Jankovská, štátna tajomníčka Ministerstva spravodlivosti. „Samozrejme odporúčame spotrebiteľom vyhýbať sa predajným akciám tohto druhu, kde sú lákaní na rôzne darčeky či občerstvenie. Ak sa však už raz spotrebiteľ takejto akcii zúčastní a pod tlakom okolností uzavrie zmluvu, odporúčam aktívne sa brániť a nerezignovať! V lehote sedem pracovných dní od uzavretia zmluvy môže spotrebiteľ bez udania dôvodu odstúpiť od uzavretej spotrebiteľskej zmluvy. Spotrebiteľ však musí vrátiť poskytnutý tovar. V prípade, ak spotrebiteľ už zaplatil kúpnu cenu, odporúčam, aby predávajúceho písomne vyzval na vrátenie peňazí. Ak predávajúci nebude dobrovoľne reagovať na výzvu, spotrebiteľ má právo podať návrh na vydanie platobného rozkazu. Problémom nie je ani neexistujúca spoločnosť – spotrebiteľ by mal vyzvať predávajúceho, aby mu oznámil kde má tovar vrátiť, alebo ho vyzvať, aby si tovar vyzdvihol sám. Ak spotrebiteľ nebude môcť vrátiť tovar z viny predávajúceho, nebude v omeškaní spotrebiteľ, ale predávajúci. Ak spotrebiteľ uzavrel s kúpnou zmluvou aj zmluvu o úvere, odporúčam, aby v lehote 14 dní od jej uzavretia písomne odstúpil aj od tejto zmluvy. Má na to plné právo.“
Často sa stáva, že ľudia nestihnú od zmluvy odstúpiť v zákonnej lehote, alebo takéto podmienky vôbec nepoznajú. „V prípadoch, keď spotrebitelia nestihnú odstúpiť od uzavretých zmlúv v uvedených lehotách, majú právo odstúpiť od zmluvy podľa § 49 Občianskeho zákonníka, ak zmluvy boli uzavreté v tiesni a za nápadne nevýhodných zmluvných podmienok. Spotrebiteľ má právo domáhať sa neplatnosti uzavretých zmlúv z dôvodu, že nemal skutočnú, slobodnú a vážnu vôľu zmluvu uzavrieť a uzavretie zmluvy bolo dosiahnuté použitím agresívnych nekalých obchodných praktík,“ dodáva Monika Jankovská z Ministerstva spravodlivosti.
A kto má na Slovensku páky na takýchto nekalých predajcov? „Všeobecným dozorom na trhu je Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá môže postihovať práve aj tieto nekalé obchodné praktiky. SOI môže dokonca aj vydať predbežné opatrenie, ktorým môže zakázať používať takéto agresívne postupy pri organizovaní predajných akcií,“ uzatvára Monika Jankovská.