BRATISLAVA – Všetky samosprávne kraje na Slovensku by potrebovali zhruba 1,2 miliardy eur na to, aby zrekonštruovali všetky cesty, ktoré majú v správe. K dispozícii však majú len asi 5 percent z tejto sumy.
Na dnešnom tlačovom brífingu v Bratislave o tom informoval predseda Banskobystrického kraja (BBSK) Vladimír Maňka (Smer-SD). "Je to naozaj obrovský problém," vyhlásil.
Zvýšenie príjmov by sa hodilo aj Slovenskej správe ciest (SSC), ktorá by potrebovala zdvojnásobiť finančné prostriedky na opravu ciest I. triedy, aby dokázala zabezpečiť ich cyklickú údržbu. Na brífingu to povedal minister dopravy Ján Počiatek. "Všetkým je nám úplne jasné, že sa to nestalo z roka na rok, ale je to práve tým, že desiatky rokov je tu zanedbávaná pravidelná údržba tejto cestnej siete," povedal Počiatek (Smer-SD).
Ako však dodal, pri súčasných príjmoch a výdavkoch štátneho rozpočtu neostáva dostatok prostriedkov, ktoré by stačili na 100-% krytie údržby slovenských ciest. Keďže 50 % ciest I. triedy je v súčasnosti v SR v kritickom stave, vláda prišla s jednorazovou finančnou investíciou. Samosprávy dostanú príspevok spolu 16 miliónov eur a Slovenská správa ciest získa navyše 15 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. "Na toto neexistuje iný spôsob, ako dofinancovať opravy ciest," podotkol minister.
Predseda Banskobystrického kraja ocenil príspevok vlády na opravu ciest. Zároveň však zdôraznil, že daň z motorových vozidiel je podľa neho rozdeľovaná nespravodlivo. Dôvodom má byť podľa neho to, že niektoré kraje s menšou celkovou dĺžkou ciest vyberú na dani viac ako iné, ktoré spravujú dlhšie úseky. "A jednému kraju ako Bratislavskému ešte zvýšia peniaze, aby si mohol financovať iné aktivity," podotkol Maňka, ktorý verí, že od budúceho roka bude rozdelenie prostriedkov pre jednotlivé kraje systémovejšie. Banskobystrický kraj by dnes potreboval 240 miliónov eur na rekonštrukciu svojich ciest, pričom má k dispozícii len 11 miliónov eur.
Predstavitelia samosprávnych krajov sa so šéfom rezortu dopravy zhodli, že ďalším problémom, ktorý je potrebné riešiť, je aj kamiónová doprava na cestách II. a III. triedy. Niektorí vodiči po nich totiž obchádzajú spoplatnené úseky a predstavujú vysokú záťaž pre vozovky. "Blížime sa ku konsenzuálnemu riešeniu a dúfame, že v najbližších mesiacoch to uzavrieme," vyhlásil Počiatek.