BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci realizácie ozdravovacieho programu uvoľnili vlani takmer 1 900 zamestnancov. Z organizačných dôvodov pritom odišlo okolo 1 200 ľudí a koncom uplynulého roka mal správca železničnej infraštruktúry 15 tis. pracovníkov.
Podľa plánu revitalizácie by mala spoločnosť prepustiť celkom 2 700 z pôvodných 17 tis. zamestnancov. ŽSR ušetrili na mzdách uvoľnených pracovníkov okolo 8,9 mil. eur, pričom na odstupnom a odchodnom im vyplatili 5,3 mil. eur. "Cieľom projektu revitalizácie bolo aj zásadné zníženie nákladov v rokoch 2011 až 2013, a to tak, aby ŽSR v roku 2013 dosiahli vyrovnané hospodárenie. Projekt revitalizácie železničného sektora zahŕňa v rámci riešenia nákladových oblastí aj oblasť osobných nákladov, ktorá úzko súvisí s riešením zamestnanosti," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Z tohto dôvodu bolo podľa nej nevyhnutné dosiahnuť úsporu aj znižovaním počtu zamestnancov.
Celý proces znižovania zamestnancov začali ŽSR už v decembri 2010 a bude pokračovať aj v tomto roku. Rozdiel medzi evidenčným počtom zamestnancov od začiatku revitalizácie do konca roka 2011 dosiahol dvetisíc ľudí. "Je to významné číslo, keďže prepúšťanie je vždy nepopulárne opatrenie. V podmienkach ŽSR sa znižovanie počtu miest podarilo zrealizovať vcelku pokojne a v drvivej väčšine po vzájomnej dohode s dotknutými zamestnancami," dodala Pavliková.
ŽSR považujú uplynulý rok za prelomový práve pre začatie procesu revitalizácie. Podľa spoločnosti ide o jednu z najzásadnejších, najkomplexnejších a systémových reforiem. "Cieľom schváleného programu bolo zabezpečiť stabilitu v železničnom sektore, či už po stránke prevádzkovej a technickej, ale aj ekonomickej. Vo vzťahu k ŽSR definuje program revitalizácie opatrenia, ktorých realizácia by mala viesť k zvýšeniu tržieb a cash flow," informovala ďalej Pavliková. Medzi takéto opatrenia patrí aj otvorenie železničnej infraštruktúry moderným trakčným vozidlám, dôraznejšie vymáhanie nedoplatkov za jej použitie v súlade s uzatvorenými zmluvami s dopravcami o prístupe na ňu a presunutie časti investícií do modernizácie jestvujúcich železničných staníc.
"Program revitalizácie definuje tiež koncepčné strategické opatrenia aj vo vzťahu k ŽSR zamerané v prvom rade na znižovanie nákladovosti manažéra infraštruktúry, napríklad pri obstarávaní tovarov a služieb, služieb z externého prostredia a možnosťou ich interného vykonávania, racionalizovaním organizačnej štruktúry a optimalizáciou zamestnanosti na ŽSR,“ pokračovala Pavliková.
Súčasťou a veľmi dôležitým aspektom projektu revitalizácie bolo aj vyjasnenie minulých záväzkov štátu voči ŽSR. Štát uznal svoje dlhy z minulých období a obe strany si vzájomne započítali svoje záväzky. "Výrazným posunom je, že sa vedeniu ŽSR a rezortu dopravy podarilo presvedčiť štát, že rozpočet pre železnice by mal byť vyšší. To je ďalší dôležitý predpoklad pre zabezpečenie vyrovnaného hospodárenia ŽSR," tvrdí Pavliková. Spoločnosť si podľa nej vlani nebrala žiadne úvery a ani nemala žiadnych poradcov, pričom všetky projekty zvládala vlastnými silami.
ŽSR na zjednodušení, sprehľadnení a zrýchlení verejného obstarávania vlani ušetrili priemerne 20 až 30 % nákladov. "Za uplynulý rok ŽSR prešli výraznými zmenami organizačnej štruktúry, kompetencií, ako aj prehodnotenia systému fungovania najdiskutovanejších oblastí - tepelného hospodárstva, koľajových a cestných motorových vozidiel, informačných technológií, nákupu tovarov a služieb, hospodárenia s majetkom," uzavrela Pavliková.