PARÍŽ - Francúzsky maloobchodný reťazec Carrefour oznámil, že vo svojich obchodoch v štyroch európskych krajinách už nebude predávať produkty americkej spoločnosti PepsiCo, ako sú nápoje Pepsi či 7Up a Lay's chips, pretože sú už príliš drahé. Ide o ďalší z cenových súbojov medzi maloobchodníkmi a svetovými potravinovými gigantmi. Informuje o tom správa z Reuters.
Od štvrtka budú regály s produktmi PepsiCo v predajniach Carrefouru vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku a Belgicku niesť nápisy, že obchod ich už nebude mať v ponuke pre "neprijateľné zvýšenie cien", uviedol hovorca francúzskeho gigantu supermarketov.
archívne video
Niektoré produkty PepsiCo, ako Cheetos a 7Up neboli už vo štvrtok dostupné v supermarkete Carrefour na parížskom predmestí Auteuil, zatiaľ čo iné, ako Pepsi, sa stále dopredávajú. PepsiCo zatiaľ neodpovedalo na žiadosť o komentár. Americká spoločnosť v októbri uviedla, že na tento rok plánuje "mierne" zvýšenie cien, keďže dopyt sa napriek zdražovaniu udržal. To PepsiCo viedlo k zvýšeniu prognózy zisku za rok 2023 trikrát po sebe.
V priebehu minulého roka maloobchodníci s potravinami v niekoľkých európskych krajinách vrátane Nemecka a Belgicka oznámili, že zastavili objednávky od niektorých firiem so spotrebným tovarom z dôvodu zvyšovania cien. Táto taktika pri vyjednávaní o cene je však čoraz problematickejšia a prináša väčšie riziká.
Carrefour patrí medzi najaktívnejších maloobchodníkov
Carrefour je jedným z najaktívnejších maloobchodníkov v súboji veľkými spotrebnými a potravinárskymi spoločnosťami, čo sa týka cien. Minulý rok v rámci kampane lepil upozornenia na produkty, ktoré sa síce zmenšili, ale stáli viac.
Francúzska vláda v snahe zmierniť infláciu požiadala maloobchodníkov a dodávateľov, aby ukončili každoročné vyjednávanie o cenách už v januári, o dva mesiace skôr ako zvyčajne. Francúzsko silne reguluje maloobchodný sektor a núti supermarkety, aby vyjednávali o cenách s výrobcami len raz za rok v snahe ochrániť svoj farmársky priemysel.
Predchádzajúce kolo rokovaní začiatkom minulého roka, na vrchole inflačnej krízy, zabránilo ďalšiemu zvýšeniu cien neskôr v priebehu roka, čo zasiahlo tržby supermarketov. Preto sa tento raz rozhodli tvrdo rokovať o cenách. Analytici však upozorňujú, že vyradenie produktov je tá posledná možnosť, pretože nikto nevyhrá, ak tovar, ktorý ľudia chcú, nie je dostupný na pultoch.