BRATISLAVA – Nákupná horúčka v podobe Black Friday sa opäť vracia. Počas obdobia predvianočných zliav sa myšlienkam na prehnané nákupy radšej vyhnite. Nízke ceny vás môžu nečakanie pripraviť o veľké peniaze. Na sviatok všetkých nákupných maniakov je tak dobré sa pripraviť. Týchto päť pravidiel vám zaručí výhodný nákup bez zbytočného utrácania.
archívne video
Predtým, ako sa rozhodne vybrať na nákup či návštevu internetových obchodov, by ste si najprv mali premyslieť, čo vlastne chcete. Nákupný zoznam vám tak môže ušetriť nemalé peniaze. Vyhnete sa spontánnym nákupom tovarov, ktorých nízka cena pôsobí, ako neodolateľné lákadlo. Ak sa rozhodnete pre nákup tovaru, ktorý vďaka čiernemu piatku zlacnel zo 100 na 50 eur, a ktorý ste v realite vôbec nepotrebovali, v skutočnosti ste neušetrili nič. Naopak, miniete prebytočných 50 eur, píše portál Trend.
Na sviatok nízkych cien by ste si mali pripraviť rozpočet. Vďaka tomu, že si na nákupy vyčleníte presnú čiastku sa môžete vyhnúť prebytočnému míňaniu. Pokiaľ si stanovíte maximálnu čiastku na sumu približne 200 eur, vyhnete sa nákupom, ktoré by mohli túto hranicu v okamihu preskočiť. Podľa odhadov portálu Heuréka pre tento rok si väčšina spotrebiteľov (zhruba 60%) pripravila rozpočet približne 230 eur.
Vyhnite sa impulzívnym nápadom: Druhotné nákupy vás pripravia o peniaze
Nepodľahnite Diderotovmu efektu. Ten popisuje psychologický jav, pri ktorom vo vás kúpa jedného tovaru spustí kolotoč konzumného správania. Pokiaľ vám obchodník ponúka dopravu zadarmo pri sume na 50 eur a váš nákup stojí len 20 eur, vyhnite sa dopĺňaniu objednávky, výdavok 20 eur navyše tak pre vás môže zväčša znamenať ušetrenie 4 EUR na doprave, čím ste automaticky utratili o 16 eur viac. Podobnými ťahmi obchodníkov môžu byť aj darčeky zadarmo, či iné výhody. V nákupnom košíku sa vám tak razom objaví tovar, o ktorého nákupe ste ani nesnívali.
Pozor by ste si mali dať aj na drobné doplatky za jednotlivé služby, ktoré sa vedia v okamihu nabaliť do astronomických súm. Aj keď je zámerom zákazníkom pomôcť, ich cena zvyčajne prevyšuje výhody, ktoré vám z nich plynú. Príkladmi sú napríklad služby poskytujúce okamžité vrátenie tovaru, či poistenie prepravovaného balíčka. Stávka na náhodu, že sa váš balíček počas prepravy rozbije vás tak môže napokon stáť nemalé peniaze. Tieto služby sú však niekedy aj výhodou. Dôležitým aspektom je premyslieť si, či sa cena doplnkovej služby v pomere k cene tovaru naozaj oplatí.
Skontrolujte si svoj tovar! Zámena či poškodený kus vás môžu stáť veľa
Bežnou praxou pri kúpe či preberaní tovaru od kuriéra je automatické prebranie tovaru bez toho, aby si ho spotrebiteľ skontroloval. Doručený tovar alebo jeho kvalita v realite vôbec nemusí zodpovedať tomu, čo si zákazník pri kúpe predstavoval. Dôležitá je rýchla reakcia. Ak je tovar po privezení poškodený, zákazník tak nadobúda právo zásielku neprevziať.
Dôležitým bodom pri tomto kroku je taktiež uchovanie všetkých dôkazov o tom, prečo tovar vašim predstavám nevyhovoval, či už bol poškodený, zamenený alebo dodaný tovar nezodpovedal popisu pri kúpe. Zákazník má totiž pri nákupe cez internete možnosť tovar vrátiť alebo vymeniť, a to až do 14 dní.