BRUSEL - Celoeurópsky prieskum ukazuje, že traja zo štyroch pilotov a pilotiek zažili mikrospánok v kokpite.
V júli sa European Cockpit Association (ECA) spýtala 6 893 pilotov z 31 európskych krajín, či za posledné štyri týždne v službe na pár sekúnd neúmyselne zaspali. Je znepokojujúce, že väčšina opýtaných odpovedala áno.
Takmer polovica z nich (49,6 percenta) uviedla, že zažili mikrospánok jeden až štyrikrát počas štyroch týždňov pred prieskumom. 17,4 percenta to zažilo päť až deväťkrát, 6,6 percenta desať až 19-krát a 2,2 percenta dokonca viac ako 20-krát. Len asi štvrtina opýtaných (24,1 percenta) nikdy nemusela bojovať s takýmito návalmi únavy.
Mnohí sa sťažujú na nedostatočný čas na zotavenie
Ako píše odborný magazín „Aero Telegraph“, čísla sú obzvlášť znepokojujúce, pretože sa týkajú obdobia pred vrcholnou sezónou, kedy bola záťaž ešte nižšia. Prieskum sa tiež snaží identifikovať možné príčiny problému s mikrospánkom: Podľa prieskumu 34,8 percenta opýtaných pilotov uviedlo, že medzi jednotlivými letmi v danom období často nemali dostatok času na zotavenie. Ďalších 38,2 percenta uviedlo, že občas chodia do práce s nedostatočným odpočinkom.
Rozdiely v nedostatočnej obnove medzi krajinami sú značné. Napríklad v Spojenom kráľovstve približne 45 percent posádok kokpitu uviedlo, že často alebo nie je zvyčajne schopný prísť do práce dostatočne oddýchnutý. Podobne vysoké hodnoty boli zaznamenané v Írsku a Španielsku. Na druhej strane vo Švajčiarsku, Nemecku a Rakúsku sa tieto hodnoty pohybujú medzi 25 a 30 percentami.
Akútny nedostatok personálu od pandémie
Stefan Herth, prezident nemeckého odborového zväzu zamestnancov: „Správa opäť jasne ukázala, že zaťaženie pilotov a pilotiek v špičkách často presahuje bezpečnostné limity." Mikrospánok a celkové vyčerpanie by nemali existovať.
Letecký priemysel zápasí s akútnym nedostatkom personálu. Kvôli pandémii koronavírusu poslali letecké spoločnosti mnohých pilotov do predčasného dôchodku alebo ich dokonca prepustili. Teraz chcú ľudia opäť lietať – a letecké spoločnosti majú nedostatok personálu. Podľa štúdie poradenskej firmy Oliver Wyman momentálne celosvetovo chýba takmer 19-tisíc pilotov. Problém sa bude v najbližších rokoch len zhoršovať.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%