MADRID - Španielska štátna železnica je zvyčajne považovaná za vzor v rýchlej dopravy. Teraz sa však dostáva na titulky s mega trapasom: Jej nové vlaky sú príliš široké na tunely. Teraz musel šéf dráh rezignovať.
Mali by sa stať pýchou španielskych železníc a stáli aj hrdých 258 miliónov eur: 31 úplne nových rýchlovlakov. Zlý výpočet však zmenil megaobstarávanie na megachybu. Pretože podľa denníka El Comercio sa nové vlaky nezmestia cez všetky tunely v krajine.
Zahanbujúca chyba má následky. Prezident železníc Renfe, Isaías Táboas (64), v pondelok odstúpil z funkcie, informovala štátna televízia RTVE. Svoj post uvoľnila aj štátna tajomníčka ministerstva dopravy Isabel Pardo (48).
Španielska ministerka dopravy Raquel Sánchezová (47) podľa medializovaných informácií prijala v pondelok večer demisie. Povedala: "Vyskytla sa chyba, ktorá bola objavená vo februári 2021 a jej odstránenie trvalo neznesiteľne dlho." Vlaky boli objednané na rok 2020.
Podľa úradov chyba vo výpočte spôsobila veľké meškanie: Nové vlaky by mali jazdiť až v roku 2026. Modely zostávajú rovnaké, ale sú menšie. V sobotu Madrid zverejnil novú objednávku zadanú španielskemu výrobcovi CAF.
Chyba je obzvlášť trpká pre regióny Kantábria a Astúria. Tam mali vlaky nahradiť starý vozový park. Železničná sieť v týchto severných regiónoch pochádza prevažne z 19. storočia a má niekoľko tunelov rôznych veľkostí. Presne s tým sa nepočítalo.
Premiéri Kantábrie a Astúrie Miguel Ángel Revilla (80) a Adrián Barbón (44) sa chceli v pondelok neskoro popoludní stretnúť s ministerkou dopravy Sánchezovou. Obaja žiadali finančnú kompenzáciu.
Španielska centrálna vláda teraz priznala chybu. Vláda však tvrdí, že daňovník neutrpel žiadnu finančnú ujmu. Pretože príliš široké vlaky ešte neboli postavené.