BRATISLAVA - Je krátko pred spojenými komunálnymi a župnými voľbami 2022, ktoré sa odohrajú koncom októbra. V tomto čase sa už na internete objavujú aj hodnotenia transprarentnosti jednotlivých kampaní. Na túto úlohu sa podujala neziskovka Transparency International Slovensko (TIS), ktorá tvrdí, že výsledky nie sú veľmi priaznivé.
archívne video
Zisťovanie podľa TIS preukázalo veľmi nízku mieru transparentnosti kampaní politikov. "Hodnotenie „Transparentná kampaň“ získalo len jedenásť z celkovo 98 hodnotených kandidátov. Až tretinu väčších kampaní je možné označiť ako netransparentnú, pri vyše polovici prevládajú výhrady. Nepriaznivé konštatovanie platí napriek pozitívnej skutočnosti, že na Slovensku sú už po druhýkrát pri komunálnych a župných voľbách povinné transparentné účty, čo nemá mnoho iných krajín (napr. ani susedné Česko)," kritizuje neziskovka.
Čo sa hodnotilo?
Tá hodnotila kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob ich financovania, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi a jeho kampani. Pre lepšiu prehľadnosť roztriedili posudzovaných lokálnych a regionálnych politikov jednoduchým spôsobom na princípe semafora do troch skupín: transparentná zelená kampaň, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň.
Najtransparentnejšia je táto kandidátka
Pomyselnú výhru v tomto kole hodnotenia si odnáša ženské osadenstvo. Konkrétne nezávislá kandidátka na post primátorky Banskej Bystrice Diana Javorčíková. "Ako jedinej sa jej podarilo získať maximálne hodnotenie, keď uspela vo všetkých troch posudzovaných oblastiach a 16 špecifických ukazovateľoch. Kampaň s výdavkami 30-tisíc eur je na jej účte podrobne a úplne rozpísaná už od októbra minulého roka. Kandidátka ju financuje z darov, na účet jej prispelo už 105 unikátnych podporovateľov s priemernou výškou daru 100 eur. Na vyžiadanie poskytla informáciu o finančnom pláne a na volebnom webe má aj členov kampaňového tímu," pochvaľuje si TIS.
Ďalší na rade sú Matúš Vallo (89,3%) a vicežupan Banskobystrického kraja Ondrej Lunter (83,3%). Do zelenej farby ešte spadajú primátor Trnavy Peter Bročka (75,4%), kandidát na nitrianskeho župana Branislav Becík (75,4%), kandidátka na primátorku Prešova Zuzana Bednárová (75%), bratislavský župan Juraj Droba (74,1%), nitriansky primátor Marek Hattas (74,1%), žilinský primátor Peter Fiabáne (70,8%), kandidát na primátora Nitry Igor Kršiak (70,8%) a trenčiansky župan Jaroslav Baška (70%).
Tí, ktorí skončili na opačnom brehu
Na opačnej strane v rámci najznámejších samospráv skončili prešovský župan Milan Majerský (25,9%), nitriansky župan Milan Belica (38,6%) a žilinská županka Erika Jurinová (39,3%), ktorých kampane boli vyhodnotené ako netransparentné. "Kampane Majerského a Jurinovej nie sú viditeľné, nakoľko nemajú vlastné transparentné účty a na účtoch ich materských strán nemajú vyznačené výdavky. Majerského KDH, aj Jurinovej OĽaNO navyše kampaň zahmlilo súhrnnými platbami do mediálnych agentúr. Belica na svojom účte neuvádza, čo a v akom objeme si objednáva a komu za to platí," pokračuje v kritike neziskovka.
Na kampaň sa minulo už viac ako 6 miliónov eur
Zo sumarizovania transparentných účtov vyplýva že, kandidáti na kampane pred spojenými voľbami minuli už minimálne 6,5 milióna eur, čo je pre ilustráciu tretina z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020. Z celkovo 98 kandidátov uchádzajúcich sa o vedenie 16 najväčších samospráv, ktorým bolo udelené hodnotenie, si až 23 nesplnilo ani len základnú zákonnú podmienku a ministerstvu vnútra nenahlásili svoj transparentný účet.