BRATISLAVA – Písal sa rok 2013, keď stavbári začali s výstavbou úseku D1 Hubová – Ivachnová, známom taktiež ako obchvat Ružomberka. Vodičom jazdiacim ďalej na východ mal ušetriť dobrú štvrťhodinu cesty a domácim zasa odľahčiť premávku. Napriek tomu, že pôvodne mal byť dokončený v roku 2017, vodiči po novej diaľnici nejazdia dodnes. Výstavbu sprevádzal jeden problém za druhým. Najnovšie má situáciu komplikovať zastavenia prác na geologických úlohách.
Problémom majú byť peniaze. „Vzhľadom na dlhodobo trvajúce nedostatočné zabezpečenie financovania kompletného rozsahu nami dodávaných geologických a geotechnických prác a služieb na stavbe D1 Hubová – Ivachnová, vám s poľutovaním opakovane oznamujeme, že naša spoločnosť už vyčerpala všetky vlastné finančné zdroje a rezervy, ktorými bola schopná túto situáciu doposiaľ riešiť,“ uviedla spoločnosť Edge Investment v dokumente, ktorý majú Topky.sk k dispozícii. Ten adresovali zhotoviteľovi – združeniu Čebrať a na vedomie dali tieto skutočnosti aj Národnej diaľničnej spoločnosti a ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nominant Sme rodina).
Archívne video: Stavba liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pokračuje, do prerazenia tunela Čebrať zostáva 150 metrov
Práce na geologických úlohách sú pozastavené od poludnia 7. júna 2022. Spoločnosť tiež uviedla, že boli nútení ukončiť spoluprácu so špičkovými odborníkmi, ktorí pre nich tieto práce a služby vykonávali.
Upozornili tiež, že stavebné objekty, ktoré v zmysle projektovej dokumentácie vyžadujú geotechnický monitoring, sú počnúc spomínaným 7. júnom bez aktívneho geotechnického monitoringu a tým pádom aj bez garancie včasného avizovania varovných a havarijných stavov. „Rovnako dávame do vašej pozornosti, že neuhradené nami realizované geologické práce, služby, diela, objekty, vrátane príslušnej dokumentácie a vyhodnotení sú stále majetkom zhotoviteľa geologických prác, teda spoločnosti EDGE INVESTMENT, s.r.o.,“ dodali. Práce majú byť pozastavené až do doby vyriešenia problémov spojených najmä s financovaním.
Vzhľadom na to, že diaľnica sa stavia v ťažkých geologických podmienkach, geotechnický monitoring, teda sledovanie stavu stavebných objektov, je extrémne dôležité.
S otázkami sme sa obrátili aj na rezort dopravy, ten sa však k záležitosti zatiaľ nevyjadril. Národná diaľničná spoločnosť však pre Topky.sk uviedla, že aktuálne prebiehajú rokovania medzi NDS a zhotoviteľom stavby. „Hľadáme ústretové možnosti riešenia. Pevne veríme, že zhotoviteľ komunikuje so svojimi subdodávateľmi,“ reagovali.
Neustále problémy a odkladanie dostavby
Problémový diaľničný úsek meria necelých 15 kilometrov, jeho súčasťou je aj tunel Čebrať a pre motoristov by znamenal veľké odbremenenie. „Liptovská stavba diaľnice D1 v dĺžke 14,92 kilometra, ktorá vytvorí obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. Motoristom ušetrí diaľnica, ktorej súčasťou je aj tunel Čebrať, až 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy,“ sľubuje na svojej stránke Národná diaľničná spoločnosť.
S výstavbou sa začalo v roku 2013 a pôvodný plán bol ambiciózny – počítal totiž s tým, že prvé autá budú po novej diaľnici jazdiť už v roku 2017. Neskôr sa termín dostavby musel posúvať. Naposledy sa hovorilo o konci roka 2023. Aktuálne však nie je istý už ani tento termín.
Výstavbu spomalili problémy pri budovaní tunela Čebrať. Kvôli zosuvu museli stavbu preprojektovať a zmeniť trasu aj dĺžku zamýšľaného tunela. Tým sa však nepredĺžila len dĺžka výstavby, ale narástla aj cena. Už pred rokom sa hovorilo tiež o spore medzi zadávateľom stavby a zhotoviteľom, za ktorými malo stáť práve financovanie stavby problémového tunela.
Výstavba bola od roku 2013 prerušená niekoľkokrát. Naposledy sa o utlmení prác na niektorých objektoch v rámci stavby úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová hovorilo v marci tohto roka. Problémom malo byť nevyplácanie stavbárov zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti.