BRATISLAVA - Ako sme vás informovali, vláda potichu chystá novelu zákona o volebnom práve z dieľne ministerstva vnútra. Ide o zákon číslo 180/2014 Z. z. o volebnom práve, o ktorom vláda rokovala ešte 15. júla. Rokovanie bolo zatiaľ prerušené. Čo na túto novelu hovorí ústavný právnik Peter Kresák?
archívne video
V návrhu zákona, ktorý sa mení a dopĺňa je sporný jeden odsek. "Orgány verejného zdravotníctva sú na účely vyznačenia prekážky práva voliť podľa § 4 povinné oznámiť príslušnej obci údaje o voličovi, ktorému sa zákonom ustanovilo obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia, a to v posledný pracovný deň predo dňom konania volieb a v deň konania volieb," píše sa v návrhu, ktorého predkladateľom je minister vnútra Roman Mikulec.
Zákon, ktorý hraničí s ústavnosťou? Vláda si potichu navrhuje zmeny: Obmedzenie volebného práva!
Podľa ústavného právnika Petra Kresáka sme opäť svedkami toho, že "vláda SR a jednotlivé ministerstvá predkladajú legislatívne riešenia bez hlbšej analýzy a úprimnej snahy čo najmenej zasahovať do základných práva a slobôd občanov. Takto vnímam aj navrhovanú novelu zákona č. 180/ 2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov."
Podľa právnika sa novela snaží dosiahnuť to, aby karanténa alebo izolácia v domácom prostredí nariadená ministerstvom zdravotníctva alebo úradom verejného zdravotníctva bola automaticky vnímaná ako prekážka práva voliť a teda dôvodom na obmedzenie (neuplatnenie) aktívneho volebného práva občanov.
Kresák vidí viacero problémov
Podľa právnika je navrhovanom znení § 9 ods. 8 viacero problémov. "Možno začať poukazom na skutočnosť, že nakoľko sa podľa zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia o opatreniach, ktorými sa obmedzuje osobná sloboda z dôvodov ochrany verejného zdravia nerozhoduje individuálne ale plošne (môže ich nariadiť ich ministerstvo zdravotníctva, úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva vyhláškou) javí sa ako takmer nevykonateľnou myšlienka, že orgány verejného zdravotníctva budú mať k dizpozícii kompletné zoznamy osôb, na ktoré sa v prípade vypuknutia tretej vlny pandémie bude vzťahovať karanténa alebo domáca izolácia," vysvetlil právnik.
Za najzávažnejší problém však pokladá skutočnosť, že ministerstvo vnútra sa v tomto legislatívnom návrhu vôbec nepokúsilo nájsť riešenie, ktoré by bolo menej invazívne a nepripravilo občanov nachádzajúch sa v karanténe alebo domácej izolácii o ich aktívne volebné právo.
"Príkladov možných riešení je pritom hneď niekoľko. Poukázať možno napríklad na umožnenie hlasovať poštou, možnosť hlasovania prostredníctvom zástupcu, či vytvorenie primerane vybavených osobitných volebných okrskov pre túto skupinu občanov (podobne ako sme toho boli svedkami pri antigénovom testovaní). Vzhľadom na uvedené zastávam názor, že navrhované legislatívne riešenie, ktoré zasahuje do najvýznamnejšieho politického práva občanov, nedokáže prejsť prísnym testom proporcionality, práve vzhľadom na to, že nespĺňa kritérium nevyhnutnosti a preto nie je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky," povedal Kresák.
"Možno tiež dodať, že v zmysle platného znenia tohto zákona, je prekážkou práva voliť zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia (§ 4 písm. a)). Ako však vieme z nedávnej minulosti, karanténa alebo izolácia v domácom prostredí predstavujú opatrenia, ktorými sa obmedzuje osobná sloboda z dôvodov ochrany verejného zdravia. Tieto opatrenia však môže podľa § 59b zákona 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nariadiť ministerstvo zdravotníctva, úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva vyhláškou. V zmysle uvedeného by bolo zrejme potrebné upraviť aj text vyššie uvedeného § 4 písm. a) zákona o podmienkach výkonu volebného práva tak, aby prekážkou práva voliť bolo nie zákonom...ale na základe zákona ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia a rovnako aj navrhované znenie nového § 9 ods. 8," dodal advokát.