BRATISLAVA - Najviac peňazí vo volebnej kampani do blížiacich sa volieb do Národnej rady SR doposiaľ minula koalícia strán Progresívne Slovensko/Spolu - občianska demokracia. Na sociálnej sieti o tom informuje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko.
Koalícia ako prvá prekročila hranicu dvoch miliónov eur, keďže do kampane už investovala 2,12 milióna eur. Predstihla tým vládnu stranu Smer - sociálna demokracia, ktorá je zatiaľ na druhom mieste s výdavkami na úrovni 1,93 miliónov eur. V PS/Spolu mali podľa TIS obzvlášť veľké výdavky na sociálnej sieti Facebook. Minuli tam takmer 75-tisíc eur, čo sú „najmohutnejšie facebookové výdavky za sedem dní ktorejkoľvek strany vôbec". Koalícia promovala najmä svoj blokačný postoj v parlamente.
„V PS/Spolu pritom ešte v októbri minulého roku odhadovali, že ich kampaň neprekročí 1,3 milióna eur. Túto sumu však už dvakrát prehodnotili, keďže v prieskumoch príliš ‚nehviezdili´. Pôvodný zámer mať reklamu iba na veľkých plochách prehodnotili a napokon k nim dokupovali aj menšie. Posledný mesiac kampane má tak koalícia popri 10 bigbordoch a 14 megabordoch aj 1 017 bilbordov. Cena jej februárovej outdoorovej kampane je 224-tisíc eur," priblížila mimovládka. Detaily kampane Smeru-SD nie sú dostupné, keďže na rozdiel od PS/Spolu strana Roberta Fica podľa TIS odmieta transparentnosť volebných výdavkov.
Tretím v poradí v doterajších výdavkoch na kampaň je hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. „Matovičovci viac ako strojnásobili výdavky na svoju predvolebnú kampaň, keďže zaznamenali nárast z 526-tisíc eur na začiatku mesiaca na aktuálnych 1,8 milióna eur," ozrejmila TIS.
Z informácií mimovládky ďalej vyplýva, že oproti pôvodným očakávaniam zvyšovali výdavky na kampaň aj ďalšie strany. Strana Za ľudí bývalého prezidenta Andreja Kisku pôvodne plánovali na kampaň minúť 900-tisíc eur, aktuálne minuli už o tretinu viac, konkrétne 1,27 milióna eur. Strana Sloboda a Solidarita plánovala oficiálnu kampaň vo výške 1,2 milióna eur, v súčasnosti pritom minula už 1,36 milióna eur.
„Cez miliónovú hranicu sa dostali tento týždeň už aj strany Most-Híd a Slovenská národná strana. Obe zatiaľ do kampane investovali zhodne 1,07 milióna eur. Tento prah atakuje aj strana Vlasť Štefana Harabina (943-tisíc eur), ktorá napríklad tento týždeň nakúpila televíznu reklamnú kampaň za 102-tisíc eur," priblížila TIS.
Strany doteraz minuli už 15 miliónov eur
Mimovládka zároveň upozornila, že aktuálny vývoj ešte neznamená, že PS/Spolu minie na voľby najviac. „Platenie faktúr závisí od dohody s dodávateľmi a volebný účet tak nemusí odzrkadľovať presný stav v teréne. V prezidentských voľbách si napríklad až tretinu svojich výdavkov nechal na splatenie až po voľbách kandidát Smeru Maroš Šefčovič. Smer má na volebnom účte vložených ešte 643-tisíc, ďaleko najviac zo všetkých strán," vysvetlila TIS.
Strany doteraz celkovo na oficiálnu kampaň pred parlamentnými voľbami minuli už 15 miliónov eur. „Finálny účet budeme poznať až koncom marca, dokedy musia strany vyúčtovať cez svoje transparentné účty úplne všetky výdavky," uzavrela mimovládka.