SLOVENSKO - Útrapy na železniciach neskončili. Utorkové ráno sa znova nieslo v znamení meškania a nervy cestujúcich dostali poriadne zabrať. Železničná spoločnosť Slovensko na Twitteri informovala, že od polnoci evidujú až šesť porúch rušňov, z trate museli sťahovať aj neschopný nákladný vlak. Situáciu objasnil hovorca Tomáš Kováč.
Napriek tomu, že fungovanie slovenských vlakov sa čoraz častejšie stáva terčom vtipov, cestujúcim rozhodne nie je do smiechu. Tohtoročný september by sme totiž nadnesene mohli označiť aj ako mesiac pokazených vlakov, keďže správy o poruchách sa valia dennodenne z každej strany.
Ani dnešok nie je výnimkou. Na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter pribúdajú od skorého rána príspevky, ktoré informujú o dlhočizných meškaniach a rôznych poruchách. Vedú však správy o pokazených rušňoch.
Na slovenské železnice sa to valí zo všetkých strán! Požiar vlaku pri Šali, ľudia utekali do poľa
Nájdete aj informácie o vyradených vozňoch, či dokonca stiahnutí neschopného nákladného vlaku z trate. "Dnes opäť veľká karta ide," znie komentár pod príspevkom na Twitteri.
Twitter verzus realita
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč však informoval, že napriek tomu, že správy na Twitteri hlásajú katastrofálne ráno, situácia nie je tak zlá, ako na prvý pohľad vyzerá. Aspoň čo sa týka technického stavu rušňov.
"Železničná spoločnosť Slovensko zaznamenala dňa 25. 9. 2018 mimoriadnu situáciu, ktorá ovplyvnila viacero vlakov. Primárnou príčinou bola porucha rušňa na vlaku Os 3370," uviedol T. Kováč.
Os 3370 (Púchov 04:45 - Trenčín 05:22) predpokladané meškanie zo stanice Trenčín-Opatová 45 min. Dôvod: porucha rušňa.
— ZSSK mimoriadne (@zssk_mimoriadne) 25. septembra 2018
Práve táto porucha mala podľa hovorcu spôsobiť meškania ďalších vlakov, o ktorých informovali na sociálnej sieti ako o poruche rušňa. Išlo však o následok poruchy spomínaného Os 3370.
Okrem toho však ZSSK evidovala poruchu rušňa Os 5060 v úseku Prievidza nákladná stanica - Nitra. Medzi ďalšie mimoriadne udalosti patrila porucha prevodovky, personál ZSSK však zabezpečil výmenu ešte pred odchodom vlaku.
Z pôvodných šiestich pokazených rušňov teda ZSSK poruchu potvrdila pri troch. Isté však je, že cestujúci vplyvom udalostí opäť meškali desiatky minút.
Problémy, problémy, problémy
Železničná spoločnosť Slovensko v poslednej dobe hasí jeden problém za druhým. A to doslova. Len nedávno, 19. septembra, totiž plamene zachvátili regionálny expres smerujúci z Bratislavy do Nových Zámkov. Ešte 15. septembra došlo k požiaru rušňa na stanici v Pezinku.
Od začiatku mesiaca ale vznikli aj ďalšie hrozivé situácie. Ešte 5. septembra sa roztrhla vlaková súprava na železničnej trati v úseku Kalná nad Hronom a Levice.
O deň neskôr pre roztrhnuté trakčné vedenie ostali cestujúci niekoľko hodín uväznení vo vlaku bez vody, jedla a informácií o tom, čo sa bude diať. Udalosť sa stala medzi bratislavskou Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava-Vinohrady. Pre poruchu rušňa museli ľudia šliapať zo stanice Bratislava-Vinohrady aj 11. septembra.
Treba s tým počítať
Železničná spoločnosť sa bráni tým, že denne vypravuje takmer 1500 vlakov. Pri tomto množstve by teda podľa nich mala verejnosť počítať aj s tým, že občas príde k podobným udalostiam.
Vlaky zo 60. rokov
K 19. septembru došlo celkovo k jedenástim nehodám kategórie požiar železničného vozidla."V desiatich prípadoch šlo o rušeň, v jednom prípade o osobný vozeň. Až šesť rušňov z tohto počtu má rok výroby 1967, resp. 1968," uviedol hovorca. Práve zanedbanie investície do obnovy vozového parku môže byť dôvodom neustálych porúch.
Z 1500 vlakov je podľa Tomáša Kováča zmodernizovaných 60 percent. Situácia sa však podľa neho nedá vyriešiť z roka na rok. "Na ilustráciu, v roku 2018 sme vyčlenili na údržbu vlakov o 50% viac prostriedkov ako v roku 2017," dodal hovorca.