BRATISLAVA - Polícia plánuje zmeny v zákone o cestnej premávke. Chce viac chrániť chodcov na priechodoch pre chodcov. Zmeny sa budú týkať aj vodičov nákladnej a kamiónovej dopravy. Prinášame prehľad konkrétnych plánovaných zmien.
Pripravované zmeny v legislatíve predstavil viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. "Na základe výsledkov našich skúseností a analýz sme iniciovali niektoré legislatívne zmeny, ktoré by sme uvítali, aby boli zavedené do zákona o cestnej premávke," uviedol.
Chodci na priechode pre chodcov
V prvom rade podľa neho kladie polícia dôraz na slabších účastníkov cestnej premávky, a teda na chodcov. "Vodič by mal zavedenú povinnosť v blízkosti priechodu pre chodcov prispôsobiť rýchlosť nie maximálne povolenej rýchlosti, ale nižšej vzhľadom na okolnosti, ktoré môže predpokladať v blízkosti priechodu pre chodcov. Pokiaľ už chodec prejavuje snahu vstúpiť na priechod pre chodcov, tak vodič je povinný byť oveľa opatrnejší a umožniť mu bezpečný prechod," vysvetlil viceprezident.
Konkrétne to znamená, že chodec bude mať prednosť už vtedy, ak je zrejmé, že chce na priechod vstúpiť. Vodiči tak budú musieť pred priechodmi znížiť rýchlosť auta na takú úroveň, aby boli schopní svoje vozidlo zastaviť. Čiže, aj keď je v obci dovolená maximálna povolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu, ak si to situácia vyžiada, budú jazdiť pomalšie.
V minulom roku zomrelo na slovenských cestách 49 chodcov. "Ale 20 percent ich bolo usmrtených na priechode pre chodcov," upozornil Ábel. Dodal, že polícia chce ísť po vzore krajín, ktoré to už majú zakotvené v legislatíve. Chodec má absolútnu prednosť už len z úmyslu, že sa blíži k priechodu pre chodcov. "Vodič motorového vozidla bude musieť byť ostražitejší," zdôraznil Ábel.
Predchádzanie vodičov kamiónov
Po dohode s dopravcami plánuje polícia najmä v nákladnej doprave zaviesť do zákona možnosť predchádzať vozidlo na rýchlostných cestách a daľniciach len vo vymedzenom čase. "Náš návrh je od 22-hej hodiny do štvrtej hodiny rannej," uviedol Ábel.
Vek vodičov
Tretí návrh sa tiež týka kamiónovej a nákladnej dopravy, konkrétne kategórie vodičov nákladných vozidiel C,C1, ale aj držiteľov vodičského preukazu typu D a D1. "Po zvážení všetkých za a proti sme za to, aby sa veková hranica týchto novodičov znížila," ozrejmil Ábel. Polícia plánuje aj zmeny v prípade vodičov, ktorí nemajú dostatočnú prax a jazdia kratšiu dobu ako dva roky. "Z 3,5 milióna vodičov ich máme osem percent, ale na smrteľných dopravných nehodách sa podieľajú 20 percentami," informoval Ábel. Pokiaľ takýto vodič závažnejším spôsobom poruší zákon o cestnej premávke a pokiaľ sa u neho vyskytne recidíva, to znamená druhé porušenie zákona závažnejším spôsobom, polícia mu zadrží vodičský preukaz a bude musieť absolvovať aj preškolenie.
Navrhované zmeny o pár týždňov poputujú do medzirezortného pripomienkovania. Ak ich potom vláda schváli, zákon by mal byť účinný k 1. januáru 2019.