PROVO - Na užívateľov Facebooku sa zameral najnovší výskum Brigham Young University. Jeho cieľom bolo kategorizovať a zadefinovať užívateľov podľa toho, akými príspevkami sa prezentujú na tejto sociálnej sieti. Na základe množstva a kvality lajkov, statusov a fotografií vytvorili odborníci štyri kategórie.
Profesor komunikácie Tom Robinson a jeho tím na spomínanej univerzite uskutočnil štúdiu, aby zistil, prečo sa Facebook stal tak populárny a zároveň definoval jeho užívateľov. "Ako je to vlastne s touto sociálno-mediálnou platformou, ktorá prevzala svet, a prečo je tak populárna? Prečo sú ľudia ochotní ukazovať a opisovať svoje životy pred verejnosťou?" pýtali sa výskumníci na začiatku.
V štúdii bolo uvedené, že každý deň Facebook navštívi 1,28 miliardy ľudí a celkovo má viac ako dve miliardy používateľov. Priemerný užívateľ strávi jeho používaním 35 minút denne. Pre tento výskum zostavili experti zoznam 48 vyhlásení identifikujúcich potenciálne dôvody, pre ktoré ľudia používajú túto sociálnu sieť. Subjekty potom roztriedili podľa ich osobnej väzby a hodnotili každý výrok v mierke od "najviac ako ja" až po "najmenej ako ja". Na základe výsledkov štúdie boli zadefinované štyri kategórie užívateľov: budovatelia vzťahov, mestskí kritici, selfíčkari a nazerači do okien.
BUDOVATELIA VZŤAHOV
Títo užívatelia posielajú, odpovedajú na príspevky ostatných a využívajú ďalšie funkcie služby predovšetkým v snahe udržať vzťahy, ktoré existujú. "Sociálnu sieť využívajú na obohatenie ich skutočného života. Komunikáciu s rodinou a priateľmi uprednostňujú pred virtuálnym svetom," uvádza štúdia. Ľudia v tejto skupine vyhlásili, že sociálna sieť im pomáha vyjadriť lásku ku svojmu okoliu a zároveň necháva svoje okolie, aby vyjadrilo lásku smerom k nim.
MESTSKÍ KRITICI
Zažívajú omnoho väčšiu priepasť medzi svojím skutočným a virtuálnym svetom. Síce na jednej strane zverejňujú svoje fotky, príbehy, alebo iné informácie o sebe, ale zároveň majú potrebu informovať každého o tom, čo sa deje. Oznamujú udalosti a často zanedbávajú svoj profil. Ak už niečo uvedú o svojom súkromí a rodine, zväčša to súvisí s nejakou verejnou udalosťou.
SELFIČKÁRI
Facebook využívajú na vlastnú propagáciu. Na rozdiel od budovateľov vzťahov sa zameriavajú na získanie pozornosti smerom k sebe, nie k svojej rodine a priateľom. "Sociálna sieť im slúži na prezentáciu vlastného obrazu a je im jedno, či je presná alebo nie," uviedli výskumníci.
NAZERAČI DO OKIEN
Cítia akúsi spoločenskú povinnosť byť na Facebooku, ale zriedkavo uverejňujú osobné informácie. Títo používatelia chcú iba vidieť a vedieť, čo robia ostatní ľudia. Prostredníctvom profilov sa snažia získať viac informácií o iných, poznať ich záujmy a stav vzťahov. Príspevky ostatných komentujú a lajkujú len zriedka. Svoj profil majú zvyčajne veľmi strohý a neradi sa prezentujú.