VARŠAVA - Automobilové koncerny sa snažia nájsť odpoveď na otázku, aké majú byť autá za pätnásť až dvadsať rokov. Budú to smartfóny na kolesách? pýta sa poľský týždenník Polityka.
Sociológovia ich nazývajú našinci z digitálneho sveta, tiež sa im hovorí generácia Y. Narodili sa s laptopmi, tabletmi, smartfónmi, gamepadmi v rukách a nedokážu ich odložiť. Ako ich prinútiť, aby sa zaujímali o auto? Odpoveď je jednoduchá - zmeniť ho na jazdiaci smartfón. Nejde pritom o to zabudovať do neho telefón s hlasitým odposluchom alebo navigáciu, pretože to je dnes banalita. Smartfónom sa musí stať celý automobil.
Mladých viac než sila motora zaujímajú digitálne aplikácie a najdôležitejšie je širokopásmové pripojenie. Odhaduje sa, že na svete je už okolo dvadsať miliónov takýchto áut a každoročne pribúda ďalších desať miliónov. Podľa firmy Everis bude mať do konca desaťročia deväťdesiat percent predávaných áut prístup na internet. Internet možnosťou, že spolu budú komunikovať dve autá navzájom, otvára desiatky uplatnení, ktoré si dnes možno len ťažko predstaviť. Auto získa inteligenciu a schopnosť koordinovať pohyb s inými autami na ceste. To zvýši bezpečnosť, zníži počet kolízií aj napriek stále hustejšej prevádzke. A umožní rozšírenie robotických áut bez vodiča.
Premena auta na jazdiaci smartfón spôsobuje, že elektronika dnes predstavuje už tridsať percent ceny vozidla. To stavia výrobcov pred čoraz náročnejšie výzvy. Pretože elektronika sa rozvíja rýchlejšie ako mechanika. Ale taktiež starne oveľa rýchlejšie ako mechanika.
Pre používateľov z digitálneho sveta je to veľký problém. Pri analýze správania klientov generácie Y si výskumníci trhu všimli, že pri rozhodovaní o kúpe postupujú veľmi racionálne. Prečo by som si mal kupovať auto nadupané elektronikou, keď mi tie isté funkcie ponúka môj smartfón, ktorý mením každý polrok? Preto niektoré automobilky ako napríklad Honda či Toyota plánujú prepojenie smartfónu vodiča s jeho autom. Osoba sadajúca si za volant telefónom otvorí dvere a potom ho položí na palubnú dosku. Smartfónová aplikácia prevezme nielen obsluhu spojenia alebo navigácie, ale aj iné funkcie ako monitorovanie kamier pre cúvanie a mŕtvy uhol.
Automobilový priemysel sa snaží prispôsobiť sa novým časom, pretože digitálny svet ho môže čochvíľa prevalcovať. Internetoví giganti diktujú svoje pravidlá aj tu. Príkladom je Google. Jeho Relay Rides je sieťová carsharingová platforma, ktorá slúži na požičiavanie osobných áut. Konštrukciou plne automatizovaného vozidla jazdiaceho bez vodiča sa zaoberá Google Self-Driving Car. Koncern investoval aj do firmy Uber, ktorá vytvorila nový model taxislužby. Taktiež je tu aplikácia Waze, ktorá slúži na výmenu informácií o situácii na cestách.
A ani iné firmy zo Sillicon Valley nespia a tiež investujú do automobilovej branže, najmä Apple. Neprekvapí preto, že na nedávnom autosalóne v Ženeve znepokojený Klaus Fröhlich z predstavenstva MBW sľuboval, že jeho firma vsadí na informatiku a polovicu vývojovej divízie budú tvoriť informatici. Ide o to, aby BMW neskončilo ako vykonávateľ nejakého giganta zo Sillicon Valley.
Smartfónové pokolenie je pre automobilové koncerny veľkou záhadou. Mladí majú úplne inú hierarchiu hodnôt ako ich rodičia a starí rodičia. Po vlastnom aute neprahnú, jeho značka už neslúži ako informácia o spoločenskom statuse. Iste poznajú výhody auta, ale nemusia ho mať. Dá sa predsa online požičať, alebo zdieľať formou carsharingu. Je to lacnejšie a praktickejšie. Ako sa rodičia vydávali autom na dovolenkové ďaleké výpravy, tak ich deti dávajú teraz prednosť lacným letom, pretože to je pohodlnejšie a menej to stojí. Keď bude treba, auto sa dá požičať na mieste.
Odborníci taktiež upozorňujú, že generácia Y je zviazaná s miestom. Možno je to reakcia na skúsenosti rodičov a starých rodičov, ktorých snom bolo bývať v malom domčeku so záhradkou niekde za mestom. Splnenie takého želania so sebou nieslo závislosť na aute a nočnú moru hodín trávených denne v kilometrových kolónach. Mládež si váži výhody života v meste. Mestá ale nemajú osobné automobily rady a robia všetko pre to, aby motorizovaným obyvateľom sťažili život. Preto mladí dávajú prednosť hromadnej doprave a radi jazdia na bicykli.
Automobilové koncerny pozorujú ako lakmusový papierik situáciu v USA, v najviac motorizovanej krajine na svete. Rastie tam počet mladých, ktorí na vlastné auto rezignujú a dokonca nemajú vodičský preukaz. Pomer jeho majiteľov medzi ľuďmi vo veku 16 -24 rokov predstavoval v roku 2000 76 percent, ale znížil sa na 71 percent. V USA pritom vodičák častokrát slúži ako základný preukaz totožnosti. Čo nastane, keď sa tento trend udrží?
Končí doba, keď automobilky predávali autá. Prichádzajú časy, keď sa tovarom stane mobilita. Nebude rozhodujúce, ako sa dosiahne - pomocou tradičného auta, smartfónového vozidla, auta z požičovne či taxíka Uber.