BRATISLAVA – Internetový vyhľadávač Google pozná celý svet. Robí nám spoločnosť pri rannej káve a uľahčuje každodennú prácu – a to práve vďaka ľuďom so zaujímavými nápadmi, aké má aj Martina Sokolíková. Vyspovedali sme špecialistku na online marketing a líderku známeho Google projektu Digitálna garáž.
Ako ste sa k práci pre Google dostali a čomu všetkému sa venujete?
Svet online marketingu ma lákal už od vysokej školy. Moja prvá stáž bola prostredníctvom programu Erasmus v nemeckom (vtedy) startupe Trivago. Táto medzinárodná skúsenosť ma zrazu posunula do sféry, ktorá bola na Slovensku len v plienkach. Po štátniciach sme sa s priateľom rozhodli vycestovať ako dobrovoľníci do útulku pre divé zvieratá uprostred Amazonského pralesa. Následne som sa presunula do Berlína, kde som z globálnej centrály online startupu shopalike.sk viedla jeho business development na slovenskom trhu. Keďže sa mi už cnelo za domovom, rozhodla som sa vrátiť a začala som sa venovať online marketingu na Slovensku. Medzinárodné skúsenosti mi otvorili dvere k viacerým pracovným príležitostiam a ja som sa rozhodla pustiť do niekoľkých projektov.
Napríklad?
Založila som si internetový obchod, pracovala som najprv ako dobrovoľník a neskôr ako konzultant pre neziskovú organizáciu LEAF a zároveň som vstúpila do sveta online marketingových agentúr, kde som sa dostala do intenzívneho a priameho kontaktu s Googlom. Keď sa uvoľnila pozícia Google Partners Coordinator, na základe našej spoločnej spolupráce ma oslovili a po niekoľkých pohovoroch som ponuku s radosťou prijala. Ako hovorievam na workshopoch, ktoré organizujeme - bola som na strane klienta, agentúry a Googlu, čo mi často pomáha vidieť situáciu z rôznych pohľadov. V Googli koordinujem dva hlavné marketingové projekty pre slovenský trh - program Google Partners pre online marketingové agentúry a vzdelávací projekt Digitálna Garáž.
Okrem pracovných skúseností je však pre Google veľmi dôležitá aj osobnosť a tzv. Googliness človeka. V prípade, že máte záujem o prácu v Googli, rozhodne zavážia aj mimopracovné aktivity, dobrovoľníctvo či šport.
Môžete projekt Digitálna garáž obsahovo priblížiť? Aké sú jeho hlavné výhody a ciele?
Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti a môže vám dopomôcť k nájdeniu práce, ktorá vás bude aj napĺňať. Znamená to odlíšiť sa od ostatných a byť úspešným v jednom z najrýchlejšie rastúcich odvetví biznisu. Online totiž ponúka mnoho príležitostí a bola by škoda ich nevyužiť. Záujem o digitálne zručnosti bol veľký, skutočne prekonal všetky naše očakávania, pričom v Digitálnej garáži sa za rok 2016 vyškolilo vyše 16 000 Slovákov. A rozhodne sa chystáme pokračovať aj tento rok. Ktokoľvek, kto má záujem, nájde online kurz na stránke digitalnagaraz.sk.
Čo sa môžu Slováci prostredníctvom projektu naučiť?
Digitálna Garáž je celoeurópska iniciatíva Googlu, prostredníctvom ktorej sa snažíme ľuďom pootvoriť dvere do podnikania a marketingu na internete. Každá krajina má svoje špecifiká, ale jedno máme spoločné - podľa Európskej komisie bude v budúcnosti 90 percent pracovných pozícií vyžadovať digitálne zručnosti, no väčšina z nás nimi zatiaľ nedisponuje. Na Slovensku sme identifikovali ako najväčší problém nezamestnanosť mladých ľudí, ktorá je jedna z najvyšších v EÚ (25 percent). Slováci sú veľmi šikovní, len im často chýbajú dostatočné digitálne zručnosti. Naším hlavným cieľom je ukázať možnosti sebarealizácie a pracovných príležitostí, ktoré znalosť online marketingu prináša. Každý týždeň nás kontaktujú firmy alebo agentúry s odporúčaniami na šikovných ľudí, ktorých je však akútny nedostatok - napriek tomu je mnoho mladých ľudí bez práce. Preto sa snažíme v spolupráci so SAPIE, ministerstvom školstva a ministerstvom práce osloviť učiteľov, študentov stredných a vysokých škôl a nezamestnaných prostredníctvom Úradov práce a rozšíriť ich možnosti uplatnenia.
Pracujete v jednej z najúspešnejších spoločností sveta, veľa ľudí si však nedokáže predstaviť, ako práca v Googli vyzerá. Ako trávite bežný pracovný deň?
Musím povedať, že túto otázku dostávame často, no odpovedám na ňu, že bežný pracovný deň u nás neexistuje. Každý deň je iný a veľmi dynamický. Samozrejme, snažíme sa naplánovať si aktivity, no veľmi často sa počas dňa zmenia. Pre niekoho, kto má rád príjemný stereotyp v práci (ktorý uznávam, má svoje čaro a niekedy by som ho ocenila), by to mohlo pôsobiť chaoticky, no mňa to veľmi baví a napĺňa. Veľký dôraz sa u nás kladie na osobný rozvoj, priority a time management. Každý ich skôr či neskôr začne vyhľadávať, keďže bez toho by sme trávili v práci aj 20 hodín denne (úsmev). Napriek tomu je však pár aktivít, ktoré sa každý deň opakujú.
Môžete byť konkrétnejšia?
Ráno sa zastavím po čerstvý grepový fresh, skontrolujem inbox, hodinku či dve riešim urgentné veci, potom máme interný meeting, na ktorom sa pripoja cez videokonferenciu kolegovia z celej Európy, za ním ešte jeden meeting v rámci tímu. Už je pomaly obed, na ktorý chodíme spolu, keď máme čas, ak nie, len si ho rýchlo zoberieme a zjeme za stolom. Po dobrom obede ďalší meeting s partnermi, krátka pauza pri stolnom futbale, aby sme prišli na iné myšlienky. Nasleduje plánovanie vzdelávacích aktivít, organizácia akcií, príprava komunikácie či kontrola napĺňania cieľov. Zrazu sa pozriete na hodinky a je sedem hodín večer.
Rozhodne patríte do kategórie úspešných žien. Prináša vám práca pocit osobného šťastia a zadosťučinenia?
Ďakujem za milý kompliment, úspech znamená pre každého niečo iné, no pre mňa je veľmi dôležité, že robím prácu, ktorá ma nesmierne baví a zároveň pomáha v businesse či práci iným ľuďom. Na seba som celkom prísna, ale za úspech (celého tímu) považujem, ak si niekto práve vďaka Digitálnej Garáži nájde prácu, ktorá ho baví - už sa nám niekoľko ľudí ozvalo a ďakovalo. Krajší pocit a hnací motor do ďalšej práce hádam ani nie je.
Nie je podľa vás (na Slovensku alebo kdekoľvek inde) problematické byť aktívnou ženou so sľubnou kariérou a súčasne stíhať svoj osobný život, partnera či zakladať si rodinu?
Skĺbiť kariéru, osobný život a rodinu je náročné. O work-life balance sa diskutuje neustále, avšak veľmi záleží na vás, ako si to zorganizujete. Prácu si domov neberiem, mám súkromný a pracovný telefón. Samozrejme, pokiaľ je niečo veľmi urgentné, vtedy pomôžem. Čo sa týka založenia rodiny, dôležitý je postoj firmy, v ktorej pracujete. V Googli je skôr dôraz na vytvorenie prostredia na skĺbenie práce a rodiny. Podporuje flexibilné podmienky a kultúru pre návrat z materskej dovolenky. Máme mnohé kolegyne, ktoré pracujú na polovičný úväzok, a tak sa môžu venovať nielen práci, ale aj rodine.
Čo by ste dokázali a čo, naopak, nedokázali obetovať práci?
V prvom rade musím vo svojej práci vidieť zmysel, inak by sa mi každá minúta zdala byť zbytočná. Pokiaľ ma práca baví a napĺňa, rada jej venujem svoj čas a venovala som jej aj časť súkromia, keďže v zahraničí som žila bez priateľa a bol to vzťah na diaľku. Potom prišiel bod, kedy som sa už necítila byť šťastná. Zakaždým, keď som odchádzala vlakom do Berlína, mi bolo smutno, aj keď to bol a je môj druhý domov. Vtedy som sa rozhodla vrátiť. Takže sú dve veci, ktoré by som práci neobetovala - zdravie a pocit šťastia.
Duševne pracujúci ľudia si obyčajne radi oddýchnu pri športovej aktivite alebo nejakej záľube. Čomu sa venujete vo voľnom čase?
Mojím najväčším hobby je cestovanie. Zážitky, nové kultúry a zaujímaví ľudia, mince a piesok, ktorý zbieram. Priznám sa, že po pracovno-spoločenských aktivitách si niekedy potrebujem oddýchnuť aj od ľudí. Milujem zvieratá, takže sa venujem svojim mačičkám a chystám sa rozbehnúť jeden crowdfundingový projekt pre útulky. Zároveň chodievame venčiť do Slobody zvierat.
Nie každý možno vie, že ste založili aj internetový obchod s hodvábnymi šatkami. Čo vás k tomu viedlo?
Tak ako väčšina nápadov, aj tento vznikol z nedostatku. Moja mamina aj ja máme veľmi rady šatky. Špeciálne hodvábne, nie ručne maľované, ale najvyššej kvality, ako napr. značka Hermes. Nech sme hľadali akokoľvek, ani Google ich nenašiel (smiech), respektíve, len vo veľmi malom výbere. Obzreli sme sa preto za hranice a objavili sme manufaktúry vo Francúzsku a Taliansku. Najskôr sme si kúpili šatky len pre seba, ale keďže sa každý zaujímal, odkiaľ sú a kde sa dajú kúpiť, rozhodli sme sa ich dovážať. Internetový obchod gatogato som vytvárala úplne sama a keďže sme na začiatku nemali vysoký kapitál, podarilo sa mi to za minimálne mesačné náklady. Z vlastnej skúsenosti teda viem, že vytvoriť si stránku, blog alebo internetový obchod je veľmi jednoduché, keď človek vie, ako na to. Pred pár rokmi som si musela zisťovať informácie prácne z rôznych zdrojov a boli len v angličtine, no dnes, keď je tu Digitálna Garáž, môže začať naozaj každý.
Máte sa sebou celý rad zaujímavých pracovných aj osobných skúseností. Aké sú vaše ďalšie méty?
Najbližší rok je mojím hlavným cieľom dlhodobé začlenenie Digitálnej Garáže do systému vzdelávania na Slovensku. Začali sme kurzami na vysokých školách, pokračujeme akreditáciou programu pre učiteľov a následne by sme vzdelanie radi ponúkli aj v portfóliu kurzov uchádzačov na Úradoch práce. Zároveň by som sa chcela intenzívnejšie venovať svojmu obchodu Gatogato a expandovať s ním do ďalších krajín. Časom spolupracovať so slovenskými dizajnérmi a umelcami na vytváraní vlastných vzorov.
Ako si predstavujete budúcnosť, pokrok sveta o 20 rokov?
Keď hovoríme o budúcnosti, vždy zvykneme upustiť uzdu fantázii. Myslím si, že oveľa dôležitejšiu úlohu bude v našich životoch zohrávať umelá inteligencia vo všetkých prístrojoch, ktoré nám zjednodušujú život. Napriek tomu však budeme naďalej spolu komunikovať a vyhľadávať ľudskú spoločnosť. Bolo by skvelé, ak by sme však boli trošku uvedomelejší pri vlastnej spotrebe, hlavne čo sa týka plytvania potravinami, neetickej ľudskej práce v ťažkých podmienkach a zaobchádzania so zvieratami nielen domácimi, ale aj úžitkovými.
Skúste si trocha pocestovať v čase, o niekoľko desaťročí dopredu? Ako si predstavujete svoj život na dôchodku? Hoci to je tak trochu sci-fi, zaujímalo by ma, či máte nejakú skrytú túžbu, ktorú teraz jednoducho nemáte čas zrealizovať a odkladáte ju do ďalekej budúcnosti.
Skrytú túžbu rozhodne mám, aj keď pre tých, ktorí ma poznajú, už ani nie je skrytá (úsmev). Keď budem „veľká“, je mojím snom mať útulok nielen pre mačičky, ale všetky zvieratá, ktoré sú v núdzi a potrebujú pomoc. Vyžaduje si to však nielen veľa času, ale aj financií, takže ešte táto moja túžba musí chvíľku počkať.
Ako by mala vyzerať vaša ideálna dovolenka? Kam by ste vycestovali a čo by ste tam robili alebo chceli vidieť, zažiť?
Nie som typ, ktorý priletí do rezortu, ľahne si na pláž a pohybuje sa len medzi izbou a reštauráciou. Nesmierne ma baví spoznávanie - najradšej by som precestovala všetky krajiny sveta, zatiaľ som len na čísle 35. Samozrejme, rada si oddýchnem, no stačí pár dní a potom ma už opäť nohy ženú spoznávať krajinu, v ktorej sa nachádzam. Naposledy som bola v Iráne a bol to jeden z najlepších cestovateľských zážitkov. Stretli sme veľmi milých a pohostinných ľudí, ktorí nás prijali medzi seba, videli sme nádhernú ľudskú prácu a architektúru a obrovský kus histórie. Nesmierne ma napĺňa ten pocit, ako človek rozširuje svoje obzory, prekonáva predsudky a strach, ktoré máme prirodzene v sebe.
Čím ste chceli byť v detstve? Čo vás napokon priviedlo k marketingu?
Bude to znieť zvláštne, ale keď som bola malá, nehrala som sa na učiteľku alebo kaderníčku. Moja izba bola jednoducho „Tinka Shop“. Rodičia ma podporili a dali mi vyrobiť vlastné vizitky a pečiatku, čo bola pre mňa fantázia. Najviac som túžila po registračnej pokladni, ktorá vydávala reálny účet, lebo som mala len hračkársku (smiech). Obchod ma teda priťahoval od malička a marketing ma veľmi oslovil práve tým, že som si časom uvedomila, že bez toho, aby o mne ľudia vedeli, nič nenakúpia, a tak sa moja láska k marketingu začala a trvá dodnes.