BRATISLAVA - Ladislav Bašternák sa stáva najznámejším podnikateľom na Slovensku. Bohužiaľ, neslávne známym. Po tom, čo vyšlo najavo jeho arogantné správanie voči policajtom pri kontrole, vyplávali na povrch ďalšie škandalózne informácie. Človek, ktorý čelí obvineniam z miliónových dépeháčkarskych podvodov, má čo vysvetľovať.
Oficiálny systém ministerstva dopravy na kontrolu originality vozidiel odhalil záhadný pokles kilometrov na Bašternákovom superluxusnom Bugatti Veyron. V januári 2013 malo auto najazdených vyše 26-tisíc kilometrov. V apríli 2015 malo však už len vyše 16 tisíc kilometrov. Ako je to možné?
Podľa dopravného analytika portálu podkapotou.sk Jozefa Vydru k poklesu najazdených kilometrov mohlo dôjsť štyrmi spôsobmi. Prvým je chybne odčítaný údaj technikom, druhým chybne zapísaný údaj technikom, tretím je manipulácia s odometrom za účelom "omladenia" vozidla. Štvrtým dôvodom mohla byť výmena odometra pre poruchu, ktorá musí byť zapísaná v servisnej knižke vozidla s údajmi starého aj nového. S najväčšou pravdepodobnosťou môže ísť o stáčanie kilometrov, ktoré je nelegálne.
Za stáčanie kilometrov je od marca tohto roka pokuta. Za neoprávnené a úmyselné manipulácie s odometrom bude môcť Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu od 5 tisíc eur do 50 tisíc eur. A to až do dvoch rokov odo dňa, keď sa SOI dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov.
Mal dostať ďalšiu pokutu
Odborník Vydra si všimol dokonca aj fakt, že Bašternák mal dostať pokutu za nedodržanie termínu kontroly vozidla. "Podstatné a zaujímavé však je, že vozidlo kategórie M1 (osobné vozidlo) sa musí podrobiť kontrole technického stavu (aj emisnej kontrole) po uvedení do prevádzky prvý raz do štyroch rokov a potom najneskôr každé dva roky, Tu nesedí ani to, následná kontrola sa totiž robila podľa údajov až po viac ako 27 mesiacoch," zareagoval pre Topky a uzavrel, že "držiteľ motorového vozidla mal dostať od Okresného úradu pokutu."
Sedlácke správanie "nášho človeka"
"Nechajte ho tak, je to náš človek." Tak takto znel pokyn zhora policajtom, ktorí zastavili luxusné auto Ladislava Bašternáka. Do desiatich minút prišiel telefonát od zástupcu krajského riaditeľstva polície a Bašternák, aby ho nechali ísť. Bašternáka zastavili policajti preto, že prekročil plnú čiaru. Incident sa stal piatok 29. júna 2012. Dvojica policajtov si poobede o druhej všimla Bugatti Veyron na ulici Jaskový rad v Bratislave ako nebezpečne obieha cez plnú čiaru, čím ohrozil vozidlo pred sebou, ale aj auto idúce oproti. Podnikateľ bol voči policajtom arogantný.
Policajti mu dali aj fúkať. Bol triezvy. “Následne na nás začal útočiť, že čo sa nám to premieta v našich hlavách, prečo mu dávame fúkať, že on už mal veľa policajných kontrol a nikto mu fúkať nedával,” píše sa v zázname. Nakoniec pokutu zaplatil, ale pachuť po bohorovnosti zostala.
Kauza Bašternák
Podnikateľ Ladislav Bašternák postavil komplex Bonaparte, kde býva aj predseda vlády Robert Fico. Jeho firma zároveň vlastní susednú nehnuteľnosť s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom. Podozrenia voči podnikateľovi sa týkajú nákupu a predaja siedmich bytov v komplexe Five Stars Residence, ktorý postavil Marián Kočner. Ladislav Bašternák tam kúpil sedem bytov za neprimeranú cenu 12 miliónov eur. Z obchodu si následne firma BL 202 uplatnila vratku DPH v hodnote dva milióny eur a štát jej ju vyplatil, hoci existovali podozrenia, že ide o fiktívny obchod. Štát potom BL 202 vyplatil ďalších 6 miliónov na vratkách.
Opozícia preto vyzýva Kaliňáka, aby odstúpil. Ako dôvod uvádza ignorovanie polície podozrení voči Bašternákovi, ktorého má kryť práve Kaliňák. Tomu prišlo za posledné dva roky až 206 tisíc eur od firmy B.A. Haus, ktorú zakladal Bašternák. Nové odhalenia ukazujú aj na spoločné podnikanie Jána Počiatka a Bašternáka. Počiatek zase kúpil podľa predstaviteľov opozície tretinový podiel v spoločnosti B.A. Haus. Ďalšiu tretinu B.A. Haus vlastnil Bašternák a poslednú spoločnosť Mareka Turčana MeTIS Consulting, ktorý má byť podľa opozície bielym koňom Kaliňáka a jeho dvorným právnikom.