KÁHIRA - Oficiálna príčina pádu ruského airbusu stále nie je známa. Vyšetrovatelia vedie len to, že v najbezpečnejšej fáze letu sa lietadlo rozlomilo na dve časti a dopadlo na zem. Nehodu nikto neprežil. K zodpovednosti za zrútené lietadlo sa prihlásil Islamský štát, no egyptské aj ruské úrady to spochybnili. Čo mohlo spôsobiť túto obrovskú tragédiu?
Lietadlo ruskej spoločnosti Kogalymavia s 217 cestujúcimi a siedmimi členmi posádky na palube smerovalo z egyptského prímorského letoviska Šarm aš-Šajch do ruského Petrohradu. Egyptské ministerstvo civilného letectva uviedlo, že stroj vzlietol o 04.51 h SEČ a z radarov zmizol o 23 minút neskôr, keď bol približne vo výške 9500 metrov.
Na mieste havárie v odľahlej púštnej oblasti al-Hasana ležiacej asi 35 kilometrov južne od mesta Aríš sa ešte v sobotu našli obe takzvané čierne skrinky: záznamník letových údajov i nahrávač rozhovorov v pilotnej kabíne, ktoré už začali analyzovať egyptskí experti.
Nehodu nik neprežil
Nehodu nik neprežil. V airbuse sa okrem sedemčlennej posádky nachádzalo 217 cestujúcich vrátane 25 detí. Väčšina z pasažierov bola ruskej národnosti, minimálne traja však mali ukrajinské občianstvo a jeden bieloruské.
Trasa lietadla
Looping playback of #7K9268. Last data recorded at 04:13:22 UTC https://t.co/RlcJTpDHwI pic.twitter.com/fb2aDxPUBw
— Flightradar24 (@flightradar24) October 31, 2015
Záchranári doposiaľ v oblasti našli 163 tiel. Rusko včera v súvislosti s tragédiou prežívalo deň štátneho smútku.
3 možné príčiny pádu lietadla
1. Teroristický útok
Po páde lietadla sa objavili špekulácie, že mohlo ísť o teroristický útok. Rusko sa totiž pred mesiacom vojensky zapojilo do vojny v Sýrii, a to na stranu vládnuceho režimu a proti Islamskému štátu (IS). V sobotu sa k útoku na lietadlo prihlásila skupina džihádistov operujúcich na Sinaji a hlásiaca sa k IS. Ruský minister dopravy Maxim Sokolov to odmietol a označil za "ničím nepodložené" tvrdenia.
Odborníci tiež usudzujú, že islamisti nemajú zbrane na zasiahnutie lietadla v takej výške (lietadlo začal prudko klesať z výšky asi 9450 metrov). IS ale presne neuviedol, akým spôsobom lietadlo zničil. Takže vylúčiť zatiaľ nemožno možnosť bomby na palube či zostrelenie lietadla v nižšej výške, keď sa napríklad chystalo na núdzové pristátie.
Podľa jedného zo záchranárov, ktorí dorazili na miesto nešťastia, sa vraj lietadlo rozlomilo na dve časti - malú chvostovú, ktorá zhorela, a väčšiu, ktorá sa roztrieštila o skalu.
2. Technická závada
Táto hypotéza sa zatiaľ javí ako viac pravdepodobná. Manželka kopilota lietadla Sergeja Truchačova podľa ruskej štátnej televízie NTV uviedla, že jej muž si v telefonáte pred odletom zo Šarm aš-Šajchu sťažoval na technický stav stroja.
Zatiaľ boli odobraté vzorky paliva v ruskej Samare, kde havarovaný stroj naposledy tankoval. Previerka týchto vzoriek ukázala, že palivo zodpovedalo normám. Viac ukážu čierne skrinky, ktoré teraz skúmajú experti.
3. Ľudská chyba
Všeobecne sa uvádza, že asi sedem z desiatich leteckých nehôd zaviní ľudské zlyhanie, či už ide o chybu pilota, či niekoho z riadenia letovej prevádzky. Pilot lietadla, ktorý sa zrútil v sobotu na Sinaji, Valerij Nemov bol ale skúsený, mal nalietaných viac ako 12.000 hodín, z toho 3860 v lietadlách Airbus A321. Posádka vraj tiež pred odletom do Šarm aš-Šajchu prešla lekárskou prehliadkou a bola schopná letu.
FOTO dovolenkárov, ktorí sa vracali domov
Z lietadla zostali iba trosky