PARÍŽ/PRAHA - Vznik novej bezletovej zóny v dôsledku leteckej katastrofy či vysokého ohrozenia znamená pre leteckých dopravcov vždy veľký problém. Aerolinky sú v takom prípade totiž nútené prekresľovať trasy svojich spojov. Od vlaňajšieho júla, kedy bolo nad nepokojnou východnou Ukrajinou zostrelené raketou malajzijské dopravné lietadlo s 298 ľuďmi na palube, si letecké spoločnosti zvykajú na obmedzenie priestoru pre dopravu východným smerom. Sobotňajší pád ruského lietadla v Egypte, ku ktorému sa hlási radikálna organizácia Islamský štát (IS), teraz zvýšil neistotu aj v juhovýchodnom smere.
Prvé výsledky pitvy obetí pádu ruského lietadla: Čierne skrinky zachytili čudné zvuky
Francúzsky časopis Le Nouvel Observateur s nadsádzkou napísal, že začne byť ťažké sa vôbec dostať z Európy. Niektoré západné letecké spoločnosti už z vlastnej iniciatívy obmedzili lety nad Sinajským polostrovom, kde došlo k poslednej katastrofe, a to iba 16 mesiacov po poslednom významnom obmedzení letov nad Ukrajinou, po ktorej siahlo 11 aeroliniek.
Zóny, ktoré aerolinkám zakazujú štátne úrady, sú dvojakého typu. Do oblastí, kam napríklad francúzske stroje nemôžu vôbec, patrí okrem Ukrajiny aj Sýria a Irak, kde sa okrem zúriacich pozemných bojov odohrávajú vojenské nálety proti IS. Potom je to aj Líbya a Jemen, teda krajiny, ktoré sú tiež rozvrátené vnútornými spormi. V iných polozakázaných zónach je stanovená minimálna výška hladiny letu, kam patrí Afganistan, Pakistan, západný Irán, Sudán, Južný Sudán a Somálsko. Pri týchto krajinách sa nepočíta s tým, že by lietadlá boli ohrozené v niekoľkých tisícoch metroch nad zemou, čo sa vlani predpokladalo aj v prípade východnej Ukrajiny, ktorú ovládajú preruskí separatisti.
Terajšie rozhodnutie leteckých spoločností Air France, Lufthansa alebo Emirates dobrovoľne sa vyhýbať Sinajskému polostrovu platí do "odvolania". Respektíve do doby, než sa vysvetlia príčiny pádu ruského lietadla, ktoré sa údajne rozlomilo vo vzduchu. Egypt na danej trase stanovil aj limit minimálnej letovej hladiny na 7000 metrov z pôvodných 3300 metrov. Pritom ruský airbus bol pred tragédiou vo výške 9000 metrov.
Najpravdepodobnejšia verzia pádu ruského lietadla je zlou správou: Odhalili ju satelitné snímky
České letecké spoločnosti sa držia odporúčania Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) a vyhýbajú sa oblastiam ozbrojených konfliktov, uviedli hovorcovia ČSA Daniel Šabík a leteckej spoločnosti Travel Service Vlaďka Dufková. Obmedzenia zahŕňajú územia alebo časti územia Líbye, Sýrie, Iraku, Iránu, Jemenu, Sudánu, Južného Sudánu, Somálska a Ukrajiny a tiež Krymský a Sinajský polostrov.
Šabík vysvetlil, že prevádzkové predpisy sú stanovené aj pre oblasti, cez ktoré ČSA bežne nelietajú, pretože sa počíta s možnosťou odklonu letu. V aktuálnej zimnej sezóne sa pravidelné spoje ČSA do Rostova na Done a Jerevanu vyhýbajú východnej Ukrajine. "Teraz sa to oblietava severnou cestou cez Poľsko a Bielorusko a potom sa lety stáčajú na juh," dodal hovorca. Travel Service sa podľa Dufkovej pri svojich letoch do Egypta a do Spojených arabských emirátov už rok vyhýba Sinajskému polostrovu.
Odklonenie lietadiel kvôli najrôznejším obmedzeniam sa premieta do predĺženia cesty až o stovky kilometrov, čo sa môže skôr či neskôr odraziť v cene leteniek, píše Le Nouvel Observateur. Najabsurdnejšie je podľa časopisu spojenie z jordánskej metropoly Ammánu do libanonského hlavného mesta Bejrútu. Cesta medzi mestami, ktoré sú od seba vzdušnou čiarou vzdialené 240 kilometrov, trvá letecky vyše dve hodiny. Lietadlá sa totiž vyhýbajú Izraelu a teraz aj severnej časti Sinaja.