VARŠAVA/LONDÝN - "CIA mi platila za využívanie letiska ako zóny na vydávanie osôb a za to, aby som to ignorovala" pripúšťa bývalá výkonná riaditeľka letiska o tajnej poľskej stanici využívanej v rámci americého programu mučenia. Na svetlo sveta sa dostali podrobnosti o tom, ako CIA posielala teroristov letecky do Szymian. Neskôr ich prepravili do neďalekej "tajnej základne" pre brutálne výsluchy. Mariola Przewlocká (57) hovorí, že anonymní úradníci platili šesťnásobok pristávacieho poplatku.
Zanedbané letisko v severovýchodnom Poľsku malo zohrať kľúčovú úlohu v tajnom programe CIA. Prvýkrát sa objavil podrobný popis toho, ako CIA letecky prepravovala podozrivých z terorizmu do Szymian a do neďalekej tajnej základne za účelom brutálnych výsluchov. V exkluzívnom rozhovore pre britský týždenník The Mail on Sunday prehovorila bývalá výkonná riaditeľka letiska Mariola Przewlocká.
Szymianske letisko, známe pod kódovým označením "Detention Site Blue", resp. modrý internačný tábor, ležiace 100 míľ od Varšavy, bolo cieľom pre niekoľko väzňov podozrivých z terorizmu, ktorých privážali neoznačené civilné lietadlá. Privádzali ich s kapucňami a spútaných, za účelom tzv. rozšíreného výsluchu na neďalekej základni Stare Kiejkuty.
Letadlá vo vlastníctve fiktívnych spoločností CIA privážali zadržané osoby niekedy aj uprostred noci. Neďaleko tohto zabudnutého miesta sa odohrávali niektoré z najbrutálnejších mučení v rámci šedej vojny, ktorú CIA vedie proti terorizmu.
Pani Przewlocká, ktorá v tom čase mala na starosti letisko v Szymanoch, popísala svoje zhrozenie, keď prišla na to, že pravdpodobne videla príchod najdôležitejšieho väzňa CIA, Khalida Sheikha Mohammeda. V CIA je známy ako KSM, pričom minimálne 183-krát bol podrobený waterboardingu, a to aj počas šiestich mesiacov, ktoré strávil v Poľsku a v ďalších zariadeniach CIA.
Mail on Sunday sa dozvedel, že lietadlo Gulfstream, ktoré ho vysadilo v Poľsku následne prečkalo noc na letisku v Glasgowe, kde stálo 24 hodín, pravdepodobne aby si posádka odpočinula. Úloha letiska v Szymanoch bola zdôraznená minulý týždeň počas zasadania spravodajského výboru amerického Senátu. Väzni boli po príchode odvážaní 13 míľ po takmer opustených cestách do Starych Kiejkutov, kde ich mučili.
Pani Przewlocká si uvedomovala, že tu prebiehajú určité tajné operácie, ale nemala tušenie, na čo sa zariadenie v skutočnosti používa. Žena spozornela po tom, ako premávka na letisku koncom roka 2002 náhle zhustla. "Letisku sa ekonomicky nedarilo, bolo stále menej a menej využívané," spomína.
Od decembra 2002, keď eskalovala vojna proti terorizmu, ktorú vyhlásíl prezident George W. Bush, malé lietadlá, ktoré zvykla vídavať, nahradili oveľa väčšie. Raz jej riaditeľ letiska povedal, že na druhý deň má doraziť "zvláštny" let, ktorý musí za každú cenu dostať povolenie na pristátie. Povedala mu, že to nebude možné, nakoľko napadlo veľa snehu. Ale to nevadilo. Keď lietadlo pristálo, ukázalo sa, že ide o americký Gulfstream, ktorý na letisku nikdy predtým nevideli. Colných pracovníkov poslali domov a na ten deň sa privolala pohraničná polícia, čo bolo veľmi nezvyčajné.
"Dve vojenské vozidlá zo základne Stare Kiejkuty prišli až k lietadlu a po niekoľkých minútach sa vrátili k letiskovej budove a potom vyšli von cez hlavnú bránu. Nevideli sme, čo sa deje, pretože autá mali tmavé okná. Predpokladala som, že priviezli tajných agentov," uviedla Przewlocká.
KSM pred americkým vojenským súdom vypovedal, že lietadlo, v ktorom ho transportovali z Afganistanu malo medzipristátie v Európe, počas ktorého videl sneh. Pani Przewlocká verí, že pravdepodobne bola v Szymanoch, keď pristálo lietadlo s teroristom z Al-Kájdy. Na presný dátum si nespomína, ale nezávislé záznamy ukazujú, že jeho let takmer určite pristál v Szymanoch 7. marca 2003. "Mám podozrenie, že to bol ten let, ktorý sme mali za každú cenu prijať," povedala. "Všetko pred nami zatajili."
Mariola Przewlocká si spomína na poľského civilného úradníka, ktorý sa vždy postaral o uhradenie pristávacích poplatkov v hotovosti. "Platili niekedy až šesťnásobok bežného poplatku za civilné lietadlá, a my sme boli poučení, aby sme sa na nič nepýtali." Bežný poplatok za pristátie sa pohyboval okolo 380 libier (cca 480 eur), pričom mohol narásť až na 2300 libier (cca 2900 eur), povedala.
22. septembra 2003 dostal povolenie na pristátie Boeing 737, a to napriek tomu, že dráha nebola vhodná pre také veľké lietadlá. Pani Przewlocká tvrdí, že podľa letového plánu priletel z Kábulu, mal dotankovať na hlavnom civilnom letisku vo Varšave, a pokračovať do Guantánama. "Bolo to nevysvetliteľné, pretože ak sa mohlo dostať do Szymian, prečo nemohlo letieť priamo do Varšavy, ktorá je vzdialená iba cca 100 míľ?
"Ten let sme nemali prijať - v službe neboli ani žiadni hasiči, čo sa prieči zákonu - ale nemali sme na výber. Opäť vyšli dve vojenské vozidlá, chvíľu čakali pri schodoch z lietadla a potom zamierili smerom na Stare Kiejkuty. Neskôr som videla niekoľko ďalších Boeingov 737."
Správa Senátu odhaľuje, že poľské orgány spočiatku odmietali privezenie KSM do krajiny, pričom argumentovali, že pre Američanov už prijali dosť väzňov. Ich postoj sa však zmenil, keď zasiahol americký veľvyslanec a nasledovalo dodanie 15 miliónov dolárov v hotovosti zo strany CIA, po ktorom poľskí úradníci uistili Američanov, že by budú flexibilnejší.
Výskum, ktorý zrealizovali akademici v Kente a Kingstone, zmapoval cestu lietadla, v ktorom takmer s istotou sedel KSM. Išlo o Gulfstream V, s kódovým označením N379P, ktorý je majetkom CIA. Záznamy ukazujú, že 7. marca lietadlo dorazilo do Szymian, pričom prepravovalo dvoch cestujúcich a dvoch členov posádky. Na zemi zostalo dve a pol hodiny, a následne pokračovalo do Prahy, kde sa zdržalo hodinu, a odletelo do Glasgowa, kde stálo približne 24 hodín. Ráno 9. marca lietadlo odletelo do Washingtonu. Przewlocká povedala: "Strašne sa hanbím za to, že politici toto všetko umožnili. Moju krajinu to hrozne poškvrnilo."