Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Novinka v povinnej výbave: Auto bude musieť vedieť brzdiť samo!

Zobraziť galériu (3)
(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA/BRUSEL – Európska komisia chce znížiť nehodovosť na cestách povinným zavedením systémov krízového brzdenia, ktorý pomôže v nečakaných situáciách hlavne pri nižších rýchlostiach.

 

Termín je už známy. Od novembra budúceho roka ho musia mať všetky nové úžitkové automobily, inak sa môžu s homologizáciou pre predaj v EÚ rozlúčiť.

Komisia ale uvažuje aj o tom, že by obdobnú povinnosť zaviedla aj pre osobáky. Už tomu nasvedčuje aj fakt, že autá bez krízového systému nebudú môcť od roku 2014 získať v crashtestoch organizácie Euro NCAP hodnotenie v počte piatich hviezdičiek.

Novinka v povinnej výbave:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: SITA)

Podľa pravidiel Euro NCAP môže byť auto vybavené prakticky ľubovoľným radarovým, laserovým alebo kamerovým systémom, ktorý dokáže včas vodiča varovať pred možnou kolíziou a zároveň pripraví brzdy na krízové brzdenie. S tým súhlasí aj Európska komisia. Inými slovami, systém ako taký nemusí samotnej kolízii zabrániť tým, že bude automaticky auto brzdiť bez toho, aby mal vodič nohy na pedáloch. No takýto systém bude mať v konečnom hodnotení určite kladné body navyše.

Automobilky nemajú problém spomínaný systém za príplatok doplniť. A nemusí to byť ani nijako extra drahé. Systém autonómneho brzdenia nájdeme aj v kategórii malých vozidiel ako je napríklad Škoda Citigo. Spolu s elektronickým stabilizačným systémom ESP je v príplatkovej cene za zhruba 350 €. Dá sa predpokladať, že ak sa takáto výbava stane povinnou, bude natoľko bežnou súčasťou všetkých modelov, že vďaka veľkosériovej výrobe sa v konečnej cene auta nebude dať ani postrehnúť.

Aktuálne štatistiky Euro NCAP hovoria o tom, že dnes má krízové systém brzdenia vo výbave len 21 percent predávaných automobilov.


Podľa predpokladov Európskej komisie by sa novým opatrením dal znížiť počet dopravných nehôd až o 27 percent, v dôsledku čoho by sa tak ročne zachránilo 8 000 ľudských životov a škody na majetku by boli nižšie o 3 až 4 miliardy eur. Vyčíslili aj výhody plynúce z menšieho počtu dopravných zápch, ktoré vznikajú pri mestských ťukancoch. Údajne len v Nemecku by mohli tak ušetriť viac než 100 miliónov eur ročne.

Ten, kto už má skúsenosť z nevinne vyzerajúcej búračky v rannej kolóne v centre mesta, vie, že mu môže systém asistovaného brzdenia zachrániť zadok. Aj pri nízkej rýchlosti totiž nárazník auta môže natoľko eliminovať náraz, že plechy a lak zostanú nepoškodené, no stojace auto dokáže vystreliť aj osem metrov dopredu. Prudké seknutie krčnej chrbtice sa vypomstí bolesťami trvajúcimi aj niekoľko rokov.

Novinka v povinnej výbave:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: SITA)

Skeptici hovoria, že celý rozruch okolo brzdenia je len úbohý pokus Európskej únie pod rúškom bezpečnosti obmedziť dovoz lacných áut z Ázie. Pravdou je, že sa Európska únia už zaoberá požiadavkou Francúzka, aby preverili dovoz áut z Južnej Kórei. Paríž požaduje, aby Brusel Soulu nariadil povinnosť v predstihu ohlasovať každý plánovaný vývoz áut do krajín EÚ. Ďalším krokom má byť opätovné zavedenie cla. Podiel na európskom trhu zvyšuje predovšetkým Hyundai Motor, ktorý má výrobnú základňu aj v Českej republike, no darí sa zvyšovať aj dcérskej Kia Motors, ktorá vyrába na Slovensku.

Predaj juhokórejských automobilov v EÚ vzrástol za posledný rok o 24 percent a to i v čase, keď západoeurópsky trh zažíva pokles. Pod tlakom sa tak ocitli predovšetkým francúzske automobilky, ktoré sú nútené prepúšťať. Napríklad PSA Peugeot Citroën, teda najväčší výrobca áut vo Francúzsku nedávno vyhlásil, že musí zavrieť fabriku pri Paríži a prepustiť približne 8 000 zamestnancov.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu