BRATISLAVA - Pre mnohých motoristov znamenajú dnešné tuhé mrazy poriadny stres. Ani nie kvôli jazde samotnej, skôr je to strach z nenaštartovania. Benzínové motory problém nemajú, s nafťákmi je to už horšie.
Vezmime do úvahy, že nie ste „sviatočný šofér“, a akumulátor v aute máte v dobrej kondícii. To znamená, že by mal vydržať aj teploty okolo – 20°C, aké sú v týchto dňoch nad ránom bežné. Netreba však zabúdať, že kapacita akumulátora v zime výrazne klesá. Preto ak auto dlhšie stojí, nie je na škodu akumulátor vybrať a dať ho na inteligentnú udržiavaciu nabíjačku. Takú, čo sa riadi mikročipom a neprebije, teda nepoškodí už nabitý akumulátor, dnes kúpite už aj za 20€. Moderné akumulátory sú bezúdržbové, čo znamená, že už nekontrolujete a nedolievate do nich destilovanú vodu. Môžu mať na sebe „magické oko“, malé okienko, ktoré ak je zelené, je všetko v poriadku. Pri dieselových motoroch je potrebný pri štartovaní vyšší prúd, preto sú v naftových autách často autobatérie aj s vyššou kapacitou.
Nevhodné palivo
Máloktorí vodič si uvedomuje akú naftu tankuje. Naše čerpačky pritom počas roka ponúkajú až štyri druhy nafty. Od 15. apríla do 30. septembra triedu B (letná), od 1. marca do 14. apríla a od 1. októbra do 15. novembra triedu D (prechodná) a od 16. októbra do konca februára triedu F (zimná). Pre oblasti s náročnejšími klimatickými podmienkami v horských oblastiach je v ponuke dokonca nafta arktického typu. Všetky spomenuté dátumy stanovuje zákon, preto by sa nemalo stať, že v zime akú máme teraz, natankujete napríklad prechodnú naftu.
V zime môže nesprávna nafta buď zhustnúť, alebo skryštalizovať. Drobné kryštáliky upchajú palivový filter. Hraničná teplota, pri ktorej ešte zimná nafta dokáže prejsť normovaným sitkom je -20 °C. Pri nižších teplotách už skryštalizované častice povrch upchajú natoľko, že nafta cez sitko neprenikne.
Aj to najkvalitnejšie palivo vám v zime nepomôže, ak sa o auto nestaráte. Palivový filter treba kontrolovať pravidelne, či nie je upchatý nečistotami z nádrže. A netreba zabúdať ani na vodu, ktorá najradšej zamŕza v palivovom filtri. Do palivového systému sa dostane kondenzáciou vlhkosti zo vzduchu v nádrži. Preto radšej v zime tankujte plnú, aby ste vytlačili zbytočný vzduch v nádrži.
Aditíva
Na základe skúseností vodičov sa často spomína, že nafta v zahraničí má inú kvalitu ako u nás. Či už je to pravda, alebo nie, práve majitelia naftových motorov sa častejšie rozhodujú pre kúpu rôznych aditív. Hoci výrobcovia vozidiel jasne deklarujú, že nie je dôvod pridávať čokoľvek do paliva, možno práve aditíva vám ráno so štartom pomôžu. Nezabúdajte však, že dodatočné pridanie už nepomôže. Aditívum zaberie len v prípade, že ho dávate do nádrže pri tankovaní, stuhnutú naftu už bezpečne rozpustí iba zaparkovanie vo vykúrenej garáži.
S tuhnutím nafty sú spojené aj rôzne príhody, napríklad že sa nákladné autá niekde na Ukrajine zohrievajú zapálenou pneumatikou vsunutou pod auto. Ale aj u nás môžete vidieť ako sa zúfalí šoféri snažia vriacou vodou oblievať palivový filter. Najčastejšou radou ako naložiť so stuhnutou naftou, je podľa internetových fór, naliať do nádrže benzín. Konkrétne v pomere 2,5 litra benzínu na 50 litrov nafty. Benzín v takomto množstve by ešte nemal poškodiť vstrekovacie čerpadlo, ale pomôže rozpustiť nežiaduci parafín. Ale spoľahnete sa na to? Do moderných naftových motorov riadených elektronikou rozhodne benzín nepatrí.
Prvá pomoc
Nafta je v poriadku, palivový filter tiež, no akumulátor po niekoľkých „žhaveniach“ a neúspešných štartoch už točiť nevládze. Kedy ste naposledy menili žeraviace sviečky? Stačí ak je jedna, dve nefunkčná, no v lete si to nevšimnete. Prejavia sa až v takýchto mínusoch, keď nedokážu zabezpečiť potrebný predohrev a nafte samotný stlačenie vo valci na vznietenie nestačí. Pri nových a moderných modeloch sa roztláčanie, či rozťahovanie neodporúča, mohol by preskočiť rozvodový remeň a škoda by bola vyššia než platba za asistenčné služby. Vtedy môže pomôcť druhé auto a štartkáble.
Štartovacie káble
Nekupujte tie najlacnejšie, majú síce na pohľad hrubé káble, ale v skutočnosti prierez samotného vodiča je smiešny. Aj štipce majú niekedy problém obopnúť kontakt akumulátora. Kúpte radšej niečo poctivejšej konštrukcie za viac ako 10 €. Ide o jednorazovú investíciu. Pozrite si kde máte umiestnený akumulátor, štandardne by mala stačiť dĺžka káblov 2,5 metra, ale niekedy sa môže stať, že zaparkujete tak nešťastne, že sa s k vám druhé auto tak blízko nedostane.
Ak už máte autá pri sebe, skontrolujte si kontakty batérie, či sú čisté. Ak ste ich v lete prebehli drôtenou kefou a natreli tukom, budú v poriadku. Pri zapájaní káblov je dobré dodržať tento postup. Najskôr pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie. Jeho druhý koniec potom na plusový pól nabitej batérie v „záchrannom“ aute. Teraz pripojte čierny kábel na mínusový pól zdravej batérie a jeho druhý koniec zacvaknite na kostru v priestore motora. Po prepojení následne „záchranné“ auto naštartujte a pri zvýšených obrátkach skúšajte naštartovať auto s vybitým akumulátorom.
Ak sa podarí naštartovať, zostaňte pokojní. Žiadne túrovanie, veď všetky mazivá sú ešte tuhé. Pekne pomalou jazdou na najnižšom stupni zahrievajte agregát. Nezabúdajte, že v zime nestačí zvyčajných 5 km na bežnú prevádzkovú teplotu.