FLORENCIA - Archeológovia narazili pod podlahou bývalého kláštora uršulinek vo Florencii na dva hroby a kryptu. Podľa historikov by tam mali spočívať pozostatky Lisy Gherardiniovej, ktorá zomrela roku 1542 a podľa všetkého bola modelom pre slávny obraz Mona Lisa od Leonarda da Vinciho.
Na vykopávky, ktoré začali v apríli, dohliadajú toskánske úrady. Pracuje sa výhradne ľahkými nástrojmi, ako sú lopaty, hrable alebo kefy, a niekedy aj holými rukami.
Tento týždeň odstránili časť betónovej podlahy, pod ktorou sa objavila pôvodná vrstva tehál. Mohli by kryť buď schodisko alebo kryptu. "Je to v súlade s našimi záznamami. Sme na mieste, kde kedysi stával oltár, z ktorého viedli padacie dvere do krypty, ktoré sme videli na snímke podzemia," povedal hovorca tímu archeológov historik Silvano Vinceti.
Práve on objavil pozostatky maliara Caravaggia a s pomocou nájdených lebiek rekonštruoval podobu niekoľkých umelcov.
K pátraniu po Mone Lise v kláštore uršulinek historikov doviedli historické spisy a snímkovanie podložia. Cieľom je porovnať DNA nájdených ostatkov s DNA dvoch detí Gherardiniovej, ktoré pochovali vo florentskom kostole Santissima Annunziata, zrekonštruovať ich podobu a porovnať ju s Leonardovým obrazom.
Ostatky chcú preskúmať okrem archeológov aj historici, patológovia, antropológovia a biológovia.
Kláštor z roku 1309 o 5. storočí neskôr premenili na továreň na spracovanie tabaku, za 2. svetovej vojny slúžil ako úkryt utečencom a po určitú dobu ho používala k výučbe aj univerzita. Teraz je opustený.
Gherardiniová po smrti svojho manžela vstúpila do kláštora uršulinek a vo veku 63 rokov v ňom 15. júla 1542 zomrela. Podľa talianskeho špecialistu na Leonarda Giuseppa Pallantiho tu musí byť i pochovaná.
Francesko del Giocondo sa so šestnásťročnou Lisou oženil roku 1495, keď mal 35 rokov. Odborníci sa domnievajú, že si portrét objednal buď ako záznam Lisinho tehotenstva, alebo v dobe tesne po narodení ich druhého dieťaťa v decembri 1502.
Existuje nespočetne veľa teórií o záhadnom úsmeve Mony Lisy, o jej pozícii a taktiež o neprimerane veľkých rukách. Napríklad známa americká feministka Camille Pagliaová z chladného úsmevu vyvodila, že predloha jednoducho dáva najavo, že "sú muži zbytoční".