Pavol Rusko
BRATISLAVA - Exminister hospodárstva Pavol Rusko odmieta, že možné dodatočné výdavky štátu na investíciu Hyundai/Kia, spôsobilo zlé manažovanie rezortu pod jeho vedením. Navýšenie nákladov na investíciu Hyundai/Kia zodpovedá podľa poradcu exministra hospodárstva Maroša Havrana skutočnosti, že sa juhokórejská spoločnosť rozhodla zvýšiť produkciu v novej automobilke pri Žiline z 200 na 300 tis. áut ročne.
"Samozrejme nemalú sumu, približne 800 mil. Sk, v tomto navýšení tvorí rozhodnutie vlády doplatiť za pozemky majiteľom, ktorí predali svoje parcely pod nový závod za súdnoznalecký posudok," povedal pre agentúru SITA Havran. Ako dodal, podrobné zdôvodnenie a informácie, akým spôsobom sa vyvíjali náklady na investíciu, dostal minister financií a dočasný minister hospodárstva Ivan Mikloš od spoločnosti Žilina Invest, ktorá je zodpovedná za realizáciu celého projektu.
Podľa Správy o súčasnej situácii a možných rizikách ďalších vplyvov projektu Hyundai/Kia na verejné financie, ktorú vypracovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) pod vedením ministra Mikloša, môžu byť dodatočné výdavky štátu v objeme 5,7 mld. Sk. Oproti pôvodným záväzkom Slovenska to predstavuje nárast o 77,45 %. Časť z tejto sumy sa už vynaložila, napr. na regionálny rozvoj mesta Žiliny v objeme 406,7 mil. Sk.
"Napriek opakovaným požiadavkám zo strany ministerstva financií nikdy neboli vláde predložené informácie o skutočných ďalších záväzkoch slovenských strán a o vyvolaných nákladoch. Bývalý minister hospodárstva tak neurobil, a naopak, náklady štátu sa bez vedomia vlády postupne ďalej výrazne zvyšovali," uvádza sa v správe, ktorú by mala v najbližšom období prerokovať vláda.
Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov je podľa správy jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov. "Už v tom čase malo byť koncipientom záväzkov zrejmé, že záväzky sú časovo, finančne a vo vzťahu na počet vlastníkov pozemkov a možnosť priechodnosti jednoduchého výkupu vysoko rizikové," uvádza sa v správe.
Z hľadiska štátneho rozpočtu potenciálny nárast podpory štátu je podľa správy neakceptovateľný. "Úlohou MH a mesta Žilina je urýchlene rokovať o minimalizácii týchto nákladov," konštatuje správa.
Podľa Správy o súčasnej situácii a možných rizikách ďalších vplyvov projektu Hyundai/Kia na verejné financie, ktorú vypracovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) pod vedením ministra Mikloša, môžu byť dodatočné výdavky štátu v objeme 5,7 mld. Sk. Oproti pôvodným záväzkom Slovenska to predstavuje nárast o 77,45 %. Časť z tejto sumy sa už vynaložila, napr. na regionálny rozvoj mesta Žiliny v objeme 406,7 mil. Sk.
"Napriek opakovaným požiadavkám zo strany ministerstva financií nikdy neboli vláde predložené informácie o skutočných ďalších záväzkoch slovenských strán a o vyvolaných nákladoch. Bývalý minister hospodárstva tak neurobil, a naopak, náklady štátu sa bez vedomia vlády postupne ďalej výrazne zvyšovali," uvádza sa v správe, ktorú by mala v najbližšom období prerokovať vláda.
Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov je podľa správy jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov. "Už v tom čase malo byť koncipientom záväzkov zrejmé, že záväzky sú časovo, finančne a vo vzťahu na počet vlastníkov pozemkov a možnosť priechodnosti jednoduchého výkupu vysoko rizikové," uvádza sa v správe.
Z hľadiska štátneho rozpočtu potenciálny nárast podpory štátu je podľa správy neakceptovateľný. "Úlohou MH a mesta Žilina je urýchlene rokovať o minimalizácii týchto nákladov," konštatuje správa.