Ilustračné foto
BRATISLAVA - Únia autodopravcov Slovenska na Okresnom súde Bratislava 2 podala vo štvrtok dve žaloby na prevádzkovateľa mýtneho systému, spoločnosť SkyToll.
Dôvodom je výber mýta na nereálnom základe. Ako na štvrtkovej tlačovej konferencii povedal predseda UNAS Jaroslav Polaček, firma SkyToll účtuje mýtne poplatky za úseky, ktoré nemajú byť zaúčtované, a naopak, nevyberá za tie, ktoré spoplatnené majú byť. Ako príklad uviedol úseky pri obciach Kechnec, Košická Nová Ves, Budimír a Lemešany pri Košiciach. Únia v žalobách žiada, aby SkyToll upustil od protiprávneho konania pri spoplatňovaní úsekov a nahradil doterajší mýtny systém za nový, bezchybný a dokonalý.
"UNAS sa znovu ozval po polročnej prestávke a práve v čase, keď prebiehajú rokovania o vstupe SkyToll-u na český trh, čo je pre nás jasným potvrdením, že sme svojimi obchodnými záujmami v ČR niekoho znervóznili," uviedla v reakcii mediálna zástupkyňa SkyToll-u Lenka Lendacká. UNASu podľa prevádzkovateľa mýta nejde o nič iné, iba o vlastnú prezentáciu. "Všetky zainteresované strany, ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, Česmad a SkyToll, s výnimkou UNASu, majú záujem na vylepšovaní mýtneho systému a reagujú na každý zmysluplný podnet," dodala Lendacká.
UNAS zároveň vyzvala spoločnosť SkyToll, aby pristúpila k náprave a preplatila autodopravcom škody spôsobené nesprávnym výberom mýta. Odhadované škody vznikajúce dopravcom neoprávneným účtovaním mýta dosahujú podľa Polačka ročne okolo 5 mil. eur. Na tieto nezrovnalosti únia upozornila na základe dát z vlastného vyhodnocovacieho systému, ktorý sprevádzkovala v marci tohto roku na kontrolu oficiálneho mýtneho systému. Odvtedy dopravcovia testujú sto vozidiel prepravcov. Ďalšie problémy podľa dopravcov spôsobujú výpadky prístrojov na výpočet mýta, ako aj výpadky celého systému a jeho nočné odstávky. Únia zároveň požiadala ústavnoprávny výbor parlamentu o vykonanie poslaneckého prieskumu na Generálnej prokuratúre SR v konaniach týkajúcich sa jej podnetov voči mýtu. Zdôvodnila to nespokojnosťou s postojom prokuratúry k vyriešeniu podnetov.
"Do dnešného dňa nikto nereagoval na to, že úseky sú účtované navyše, respektíve nesprávne. To nás vlastne viedlo k tomu, aby sme sa naozaj začali zaoberať vlastným systémom," povedal Polaček. Ako pripomenul, napriek tomu, že na nedostatky pri účtovaní úsekov poukazovali v minulosti viackrát a na podnet štrajkujúcich dopravcov bola prijatá vyhláška, ktorá mala tieto problémy odstrániť, mnohé úseky sú naďalej účtované neprávom. Bývalá i súčasná vláda, ministerstvo dopravy i prevádzkovateľ mýta podľa šéfa UNAS ignorujú ich výhrady a pripomienky k chybám vo výpočte mýta. UNAS už podal v máji na súde žaloby na ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. za nesprávne vymedzenie dĺžok mýtnych úsekov a výber mýta na úsekoch vedúcich cez intravilány obcí. Súd na ne podľa dopravcov nereagoval.
Podľa podpredsedu UNAS Rudolfa Páleša je na zamyslenie, či problém nie je v prevádzkovateľovi mýtneho systému, keď chyby pretrvávajú aj po vyše desiatich mesiacoch jeho prevádzky. "Po tak dlhej dobe by mýto už muselo fungovať na sto percent. Prevádzkovateľ mýta by mal zariadiť spôsob jeho výberu tak, aby fungoval," uviedol. Únia však nemieni prevádzkovateľovi mýta nahrádzať analytikov. "Chceme mýto spravodlivé a vtedy sme odhodlaní ho aj platiť. Chceme platiť, ale za to, čo prejdeme. A keď za niečo zaplatíme, tak chceme, aby to zostalo štátu, postavil nám nové diaľnice a opravil rozbité cesty," dodal Páleš. Vyslovil obavy, že obe žaloby na SkyToll môžu skončiť takisto ako ich doterajšie žaloby a podnety bez odozvy.
UNAS chce požiadať ministerstvo dopravy o poskytnutie celého obsahu zmluvy medzi NDS a SkyToll-om o vybudovaní a dodávke komplexnej služby elektronického výberu mýta. Únia pripravuje v polovici decembra celoštátny zjazd, na ktorom sa chce rozhodnúť, ako si pripomenie prvé výročie uličných protestov proti problémom v mýte, ktoré sa konali v januári tohto roku po sprevádzkovaní mýtneho systému. Podľa Páleša niektorí dopravcovia by chceli ísť opäť protestovať do ulíc, lebo ich nespokojnosť s pokutami rastie a cítia nespravodlivosť.
"UNAS sa znovu ozval po polročnej prestávke a práve v čase, keď prebiehajú rokovania o vstupe SkyToll-u na český trh, čo je pre nás jasným potvrdením, že sme svojimi obchodnými záujmami v ČR niekoho znervóznili," uviedla v reakcii mediálna zástupkyňa SkyToll-u Lenka Lendacká. UNASu podľa prevádzkovateľa mýta nejde o nič iné, iba o vlastnú prezentáciu. "Všetky zainteresované strany, ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, Česmad a SkyToll, s výnimkou UNASu, majú záujem na vylepšovaní mýtneho systému a reagujú na každý zmysluplný podnet," dodala Lendacká.
UNAS zároveň vyzvala spoločnosť SkyToll, aby pristúpila k náprave a preplatila autodopravcom škody spôsobené nesprávnym výberom mýta. Odhadované škody vznikajúce dopravcom neoprávneným účtovaním mýta dosahujú podľa Polačka ročne okolo 5 mil. eur. Na tieto nezrovnalosti únia upozornila na základe dát z vlastného vyhodnocovacieho systému, ktorý sprevádzkovala v marci tohto roku na kontrolu oficiálneho mýtneho systému. Odvtedy dopravcovia testujú sto vozidiel prepravcov. Ďalšie problémy podľa dopravcov spôsobujú výpadky prístrojov na výpočet mýta, ako aj výpadky celého systému a jeho nočné odstávky. Únia zároveň požiadala ústavnoprávny výbor parlamentu o vykonanie poslaneckého prieskumu na Generálnej prokuratúre SR v konaniach týkajúcich sa jej podnetov voči mýtu. Zdôvodnila to nespokojnosťou s postojom prokuratúry k vyriešeniu podnetov.
"Do dnešného dňa nikto nereagoval na to, že úseky sú účtované navyše, respektíve nesprávne. To nás vlastne viedlo k tomu, aby sme sa naozaj začali zaoberať vlastným systémom," povedal Polaček. Ako pripomenul, napriek tomu, že na nedostatky pri účtovaní úsekov poukazovali v minulosti viackrát a na podnet štrajkujúcich dopravcov bola prijatá vyhláška, ktorá mala tieto problémy odstrániť, mnohé úseky sú naďalej účtované neprávom. Bývalá i súčasná vláda, ministerstvo dopravy i prevádzkovateľ mýta podľa šéfa UNAS ignorujú ich výhrady a pripomienky k chybám vo výpočte mýta. UNAS už podal v máji na súde žaloby na ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. za nesprávne vymedzenie dĺžok mýtnych úsekov a výber mýta na úsekoch vedúcich cez intravilány obcí. Súd na ne podľa dopravcov nereagoval.
Podľa podpredsedu UNAS Rudolfa Páleša je na zamyslenie, či problém nie je v prevádzkovateľovi mýtneho systému, keď chyby pretrvávajú aj po vyše desiatich mesiacoch jeho prevádzky. "Po tak dlhej dobe by mýto už muselo fungovať na sto percent. Prevádzkovateľ mýta by mal zariadiť spôsob jeho výberu tak, aby fungoval," uviedol. Únia však nemieni prevádzkovateľovi mýta nahrádzať analytikov. "Chceme mýto spravodlivé a vtedy sme odhodlaní ho aj platiť. Chceme platiť, ale za to, čo prejdeme. A keď za niečo zaplatíme, tak chceme, aby to zostalo štátu, postavil nám nové diaľnice a opravil rozbité cesty," dodal Páleš. Vyslovil obavy, že obe žaloby na SkyToll môžu skončiť takisto ako ich doterajšie žaloby a podnety bez odozvy.
UNAS chce požiadať ministerstvo dopravy o poskytnutie celého obsahu zmluvy medzi NDS a SkyToll-om o vybudovaní a dodávke komplexnej služby elektronického výberu mýta. Únia pripravuje v polovici decembra celoštátny zjazd, na ktorom sa chce rozhodnúť, ako si pripomenie prvé výročie uličných protestov proti problémom v mýte, ktoré sa konali v januári tohto roku po sprevádzkovaní mýtneho systému. Podľa Páleša niektorí dopravcovia by chceli ísť opäť protestovať do ulíc, lebo ich nespokojnosť s pokutami rastie a cítia nespravodlivosť.