BRATISLAVA - Slovensku hrozí žaloba pre kontroverzný tender na systém elektronického výberu mýta. Eurokomisár pre vnútorný trh a služby Michel Barnier dnes v Bratislave vyhlásil, že kolegom v Európskej komisii navrhne zaslať Bratislave odôvodnené stanovisko.
Elektronický výber mýta sa spustil v januári tohto roka. Poplatky za jazdu po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách 1. triedy musia platiť vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Štát by mal za vybudovanie a prevádzku systému v najbližších 13 rokoch zaplatiť 852 miliónov eur. SkyToll vyhral tender po tom, čo v súťaži po vylúčení ostatných záujemcov zostal sám.
"My pokračujeme v skúmaní tohto prípadu a zajtra (v stredu-pozn.) navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslala svoje stanovisko. Slovenské úrady a orgány budú mať potom dva mesiace na svoju oficiálnu odpoveď," vyhlásil Barnier po stretnutí s ministrom hospodárstva Jurajom Miškovom (SaS). EK potom preskúma odpoveď Slovenska a rozhodne, či spor postúpi na únijný súd. Súd by mohol krajinu potrestať pokutou. "Pri skúmaní podkladov vzťahujúcich sa na tento prípad komisia zistila, že tu je možné, že došlo k porušeniu pravidiel. A preto bolo spustené konanie," doplnil eurokomisár po rokovaní s členmi parlamentných výborov.
Bývalá vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v minulosti obhajovala tento tender, ktorý bol uzavretý počas jej vládnutia. Viacerí zástupcovia súčasnej koalície ho však vtedy kritizovali. Napriek tomu minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chce Slovensko pred Bruselom obhajovať tak, "aby Slovensko neutrpelo straty alebo nebolo postihované neprávom respektíve neodôvodnene".
Komisia v minulosti kritizovala, že zmluvné podmienky výberu mýta boli podstatné zmenené. Zvýhodnený mohol byť prevádzkovateľ mýta podľa skorších informácií médií napríklad aj zavedením takzvaného ticketingu. Vďaka lístkom, ktoré si kamionisti zakúpili na zaplatenie jazdy po konkrétnej trase bez potreby zadovážiť si palubnú jednotku, tak mohla firma ušetriť. Nad rámec podmienok stanovených v tendri bolo vraj aj vyberanie poplatkov za poskytnutie palubnej jednotky či dodatočné zavedenie možnosti platiť za mýto palivovými kartami. Podobnými zmenami údajne mohol byť SkyToll zvýhodnený až o 140 miliónov eur.