Ilustračné foto (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Zastavenie výstavby piatich severných úsekov diaľnice D1 za súkromné peniaze vyjde štát približne o tretinu lacnejšie, než pôvodne predpokladalo ministerstvo dopravy. Úrad má preplatiť prípravné práce koncesionárovi a uhradiť ďalšie výdavky súvisiace so stopnutým projektom vo výške 51,4 milióna eur. Peniaze na tento účel dnes odsúhlasila vláda premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS).
"Päťdesiatjeden miliónov schválených vládou je definitívne určených pre posilnenie kapitoly rozpočtu ministerstva dopravy a vyplatenie toho, čo sa reálne vynaložilo," povedal novinárom po rokovaní kabinetu minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Pôvodná suma bola o niečo vyššia, pretože rátala aj s niektorými ďalšími prácami, dodal. Bližšie detaily Figeľ nespresnil.
Zhruba 75 kilometrov diaľnice D1 malo pôvodne postaviť konzorcium pod vedením francúzskej firmy Bouygues. Dostavbu cesty sa nepodarilo naplno spustiť, keďže združenie nezískalo potrebný balík peňazí. Finančnému uzatvoreniu projektu, ktorého termín sa viackrát posúval, bránil aj chýbajúci súhlas Európskej komisie v oblasti životného prostredia. Zmluva tak koncom augusta vypršala a štát ju ďalej nepredĺžil.
Figeľov úrad pôvodne vyčíslil náklady súvisiace s ukončením projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na 81 miliónov eur. Suma pre koncesionára zostala aj po nových prepočtoch 38 miliónov eur, výrazne sa však znížili ostatné náklady. Patrí medzi ne napríklad technická asistencia, doposiaľ nevyplatené peniaze na externých poradcov, znalecké posudky či zakonzervovanie staveniska pred zimou.
Peniaze by podľa ministra mali byť vyplatené postupne tak, ako sa budú preberať jednotlivé úseky. Vláda Figeľovi uložila, aby najskôr nechal skontrolovať koncesionárom vykonané práce a až následne ich do konca roka uhradil. Združenie s účasťou slovenských firiem Váhostav a Doprastav uspelo v tendri s ponukou 2,4 miliardy eur. Štát mal za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť viac ako deväť miliárd eur. Koncesionár dodatočne navrhol zľavu z ročnej platby, ministerstvo ju však už neakceptovalo.
Bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD) sa snažila tromi PPP projektmi urýchliť výstavbu ciest v krajine. Naplno sa však podarilo spustiť len jeden z nich, a to na stavbu asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ministerstvo pod vedením Figeľa pokračuje v rokovaniach o treťom balíku PPP, ktorý zahŕňa aj náročné tunelové úseky v okolí Žiliny na diaľnici D1.
Zhruba 75 kilometrov diaľnice D1 malo pôvodne postaviť konzorcium pod vedením francúzskej firmy Bouygues. Dostavbu cesty sa nepodarilo naplno spustiť, keďže združenie nezískalo potrebný balík peňazí. Finančnému uzatvoreniu projektu, ktorého termín sa viackrát posúval, bránil aj chýbajúci súhlas Európskej komisie v oblasti životného prostredia. Zmluva tak koncom augusta vypršala a štát ju ďalej nepredĺžil.
Figeľov úrad pôvodne vyčíslil náklady súvisiace s ukončením projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na 81 miliónov eur. Suma pre koncesionára zostala aj po nových prepočtoch 38 miliónov eur, výrazne sa však znížili ostatné náklady. Patrí medzi ne napríklad technická asistencia, doposiaľ nevyplatené peniaze na externých poradcov, znalecké posudky či zakonzervovanie staveniska pred zimou.
Peniaze by podľa ministra mali byť vyplatené postupne tak, ako sa budú preberať jednotlivé úseky. Vláda Figeľovi uložila, aby najskôr nechal skontrolovať koncesionárom vykonané práce a až následne ich do konca roka uhradil. Združenie s účasťou slovenských firiem Váhostav a Doprastav uspelo v tendri s ponukou 2,4 miliardy eur. Štát mal za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť viac ako deväť miliárd eur. Koncesionár dodatočne navrhol zľavu z ročnej platby, ministerstvo ju však už neakceptovalo.
Bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD) sa snažila tromi PPP projektmi urýchliť výstavbu ciest v krajine. Naplno sa však podarilo spustiť len jeden z nich, a to na stavbu asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ministerstvo pod vedením Figeľa pokračuje v rokovaniach o treťom balíku PPP, ktorý zahŕňa aj náročné tunelové úseky v okolí Žiliny na diaľnici D1.