BRATISLAVA - Celkové európske tržby za spotrebnú elektroniku sa v roku 2009 zatiaľ pohybujú na úrovni zhruba 54 miliardy eur (1,63 bilióna Sk). Európski spotrebitelia tak minuli v prvom polroku v porovnaní s rokom 2008 na elektroniku zhruba o 11 % menej.
Až 50 % tržieb za prvý polrok pochádza z troch najväčších západoeurópskych krajín. Nemecko má s 19 % najvyšší podiel, nasledujú Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska so 16 % a Francúzsko s 15 %.
Tak ako v predchádzajúcich rokoch, televízne prijímače predstavujú jeden z kľúčových faktorov na európskom trhu so spotrebnou elektronikou v počte predaných výrobkov. Dopyt v tejto kategórii sa zvýšil o 25 %. Zároveň sa však sústavný tlak na ceny premietol do poklesu tržieb o 7 %. Priemerná suma vynaložená na televízor v prvej polovici roka 2009 padla na úroveň iba o čosi menej ako 600 eur (18.075 Sk). V rámci segmentov s podobnými funkciami GfK zaznamenala pokles. Napríklad pri 37-palcových LCD televízoroch a 50-palcových plazmových prijímačoch. Oba zaznamenali 20-% stratu.
Význam európskeho trhu s DVD prehrávačmi a rekordérmi je čoraz menší. V prvej polovici roka 2009 sa počet predaných zariadení znížil o 13 %, zatiaľ čo tržby spadli až o 20 %. Spoločnosť GfK predpovedá na rok 2009 predaj 18,7 milióna tradičných domácich DVD prehrávačov, 2,1 milióna Blu-ray prehrávačov a 4,6 milióna DVD rekordérov.
V prvých šiestich mesiacoch tohto roka sa dopyt po hi-fi zariadeniach a domácich kinách v Európe znížil o 11%, týka sa to objemu aj výnosov z tržieb.
Trh s prenosnými audiozariadeniami tiež čelil poklesu tržieb, keď sa počet predaných prístrojov znížil v prvej polovici roka o 11 % a tržby klesli až o 16 %. Tento vývoj sa dá pripísať čiastočnej saturácii trhu s MP3 a MP4 prehrávačmi v celej Európe. Rádia, či už s funkciou budíka, alebo bez nej sú jedinou produktovou skupinou, ktorá sa sústavne vyvíja a v niektorých krajinách sa tešia pozitívnemu vývoju. Spoločnosť GfK očakáva, že predaj MP3 a MP4 prehrávačov v roku 2009 dosiahne číslo 38,1 milióna.
Tržby z predaja prenosných navigačných systémov klesli o 9 % a priemerná cena sa prepadla o 20 % na 163 eur (4910 Sk). Vysoko atraktívne funkcie ako 3D grafika, realistické vizualizácie križovatiek a dopravné informácie v reálnom čase do istej miery pomohli utlmiť výrazné tlaky na znižovanie cien. Spoločnosť GfK očakáva, že sa do konca tohto roka predá v Európe spolu až 16,5 milióna kusov prenosných navigačných systémov.