(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Dôvera slovenských podnikov a spotrebiteľov v ekonomiku v máji klesla na nové historické minimum.
Ukazovateľ dôvery sa znížil deviaty mesiac po sebe a spadol na 66,3 percentuálneho bodu z aprílových 68,8 bodu. Májový výsledok ovplyvnilo oslabenie dôvery vo všetkých sledovaných zložkách s výnimkou dôvery v maloobchode a nálady spotrebiteľov, informoval dnes Štatistický úrad.
"Je to najnižšia hodnota od začiatku realizácie výpočtu indikátora ekonomického sentimentu v januári 1997," uviedol úrad. V porovnaní s piatym mesiacom vlaňajška bola dôvera slabšia o 31,2 bodu, oproti dlhodobému priemeru sa znížila o 34,1 bodu. Ukazovateľ sa s výnimkou augusta zhoršoval nepretržite od vlaňajšieho apríla.
Dôvera v priemysle, ktorá má v ukazovateli najväčšiu váhu, sa v máji zhoršila o 0,6 bodu na mínus 26,3 bodu. Nálada v priemysle klesla v dôsledku horších vyhliadok očakávanej produkcie v najbližších mesiacoch. V stavebníctve dôvera v máji spadla na mínus 50 bodov z aprílových mínus 48,5 bodu. Rovnako ako v predchádzajúcom mesiaci ju ovplyvnilo zníženie dopytu po stavebnej produkcii.
Nálada spotrebiteľov v piatom mesiaci pokračovala v raste, keď sa zvýšila o 6,7 bodu na mínus 37,2 bodu. V maloobchode dôvera stúpla o dva body na mínus 20 bodov. Indikátor dôvery v službách sa naopak prepadol o štyri body na mínus 24 bodov.
"Je to najnižšia hodnota od začiatku realizácie výpočtu indikátora ekonomického sentimentu v januári 1997," uviedol úrad. V porovnaní s piatym mesiacom vlaňajška bola dôvera slabšia o 31,2 bodu, oproti dlhodobému priemeru sa znížila o 34,1 bodu. Ukazovateľ sa s výnimkou augusta zhoršoval nepretržite od vlaňajšieho apríla.
Dôvera v priemysle, ktorá má v ukazovateli najväčšiu váhu, sa v máji zhoršila o 0,6 bodu na mínus 26,3 bodu. Nálada v priemysle klesla v dôsledku horších vyhliadok očakávanej produkcie v najbližších mesiacoch. V stavebníctve dôvera v máji spadla na mínus 50 bodov z aprílových mínus 48,5 bodu. Rovnako ako v predchádzajúcom mesiaci ju ovplyvnilo zníženie dopytu po stavebnej produkcii.
Nálada spotrebiteľov v piatom mesiaci pokračovala v raste, keď sa zvýšila o 6,7 bodu na mínus 37,2 bodu. V maloobchode dôvera stúpla o dva body na mínus 20 bodov. Indikátor dôvery v službách sa naopak prepadol o štyri body na mínus 24 bodov.