BRATISLAVA - Najnižšiu cenu za vybudovanie a prevádzku asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 predložilo zo štvorice záujemcov zoskupenie rakúskych firiem Strabag a Porr. Za projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) požaduje 1,38 miliardy eur (41,5 miliardy Sk), uviedol dnes internetový portál eTrend.sk a televízia Markíza.
Úseky od Nitry do Banskej Bystrice, vrátane obchvatu tohto stredoslovenského mesta, sú podľa portálu technicky najľahšie z trojice pripravovaných balíkov PPP. Nimi chce vláda premiéra Roberta Fica urýchliť dobudovanie hlavnej cestnej infraštruktúry.
Najvyššiu ponuku pre R1 (takmer 1,84 miliardy eur, 55 miliárd korún) vraj podalo šesťčlenné konzorcium, zahŕňajúce aj slovenskú stavbársku jednotku Doprastav, ako aj Váhostav. Skupina firiem okolo španielskej Obrascón Huarte Laín a českej ŽS Brno požaduje za zákazku bezmála 1,62 miliardy eur (48,8 miliardy Sk); francúzsky Vinci Concessions s holandským ABM Amro Highway dali údajne ponuku na 1,50 miliardy eur (45,2 miliardy korún).
Hodnotiaca komisia by mala posúdiť, či predložené ponuky spĺňajú podmienky účasti v súťaži. Podľa skoršieho odhadu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by štát mohol s víťazom tendra podpísať zmluvu po schválení podmienok vládou v januári.
Vláda už pripustila, že financovanie PPP projektov by mohla ohroziť súčasná svetová finančná kríza. Investor totiž cesty postaví na vlastné náklady a bude ich prevádzkovať, štát mu má investíciu postupne splácať.
Najvyššiu ponuku pre R1 (takmer 1,84 miliardy eur, 55 miliárd korún) vraj podalo šesťčlenné konzorcium, zahŕňajúce aj slovenskú stavbársku jednotku Doprastav, ako aj Váhostav. Skupina firiem okolo španielskej Obrascón Huarte Laín a českej ŽS Brno požaduje za zákazku bezmála 1,62 miliardy eur (48,8 miliardy Sk); francúzsky Vinci Concessions s holandským ABM Amro Highway dali údajne ponuku na 1,50 miliardy eur (45,2 miliardy korún).
Hodnotiaca komisia by mala posúdiť, či predložené ponuky spĺňajú podmienky účasti v súťaži. Podľa skoršieho odhadu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by štát mohol s víťazom tendra podpísať zmluvu po schválení podmienok vládou v januári.
Vláda už pripustila, že financovanie PPP projektov by mohla ohroziť súčasná svetová finančná kríza. Investor totiž cesty postaví na vlastné náklady a bude ich prevádzkovať, štát mu má investíciu postupne splácať.