K hromadnému rozšíreniu ESP do menších vozidiel prispela i nehoda z roku 1997, pri ktorej sa v teste prevrátil Mercedes-Benz triedy A.
Hoci autá sa vyrábajú viac ako storočie, až v ostatných rokoch zavádzajú automobilky do vozidiel špičkovú elektroniku, ktorá chráni životy vodičov i spolujazdcov. Uskutočnené prieskumy ukazujú, že práve elektronický stabilizačný systém, alebo inak ESP, by zabránil množstvu nehôd, a tak EÚ zvažuje jeho povinné zaradenie do všetkých vozov od roku 2012.
Elektronický stabilizačný systém sa poprvýkrát objavil v luxusnom mercedese
triedy S na jeseň v roku 1995. V súčasnosti má podľa prieskumov stabilizačný
systém približne 42 percent európskych automobilov. ESP sa totiž málokedy
nachádza vo výbavách menších áut, ktoré však naopak tvoria najviac
predávanú skupinu.
Odborníci z univerzity v Kolíne zistili, že keby mali všetky autá namontovaný stabilizačný systém, zomrelo by na európskych cestách každý rok o 4 000 ľudí menej a počet zranených by sa znížil približne o 100 000! Z tohto pohľadu sa povinné zavedenie ESP javí ako správny krok. Výrobná cena stabilizačného systému sa navyše pohybuje pod piatimi tisíckami korún, takže by to nemalo ani citeľne zvýšiť cenu nových vozidiel.
S tabilizačný systém dokáže rozpoznať, že vozidlo sa rúti do šmyku a zabraňuje strate kontroly nad vozidlom tým, že ovplyvňuje činnosť motora a bŕzd. ESP skrátka upravuje točivý moment motora a pribrzďuje jednotlivé kolesá podľa toho, aby sa automobil vrátil do pôvodného smeru jazdy.
Odborníci z univerzity v Kolíne zistili, že keby mali všetky autá namontovaný stabilizačný systém, zomrelo by na európskych cestách každý rok o 4 000 ľudí menej a počet zranených by sa znížil približne o 100 000! Z tohto pohľadu sa povinné zavedenie ESP javí ako správny krok. Výrobná cena stabilizačného systému sa navyše pohybuje pod piatimi tisíckami korún, takže by to nemalo ani citeľne zvýšiť cenu nových vozidiel.
Ako funguje ESP?
S tabilizačný systém dokáže rozpoznať, že vozidlo sa rúti do šmyku a zabraňuje strate kontroly nad vozidlom tým, že ovplyvňuje činnosť motora a bŕzd. ESP skrátka upravuje točivý moment motora a pribrzďuje jednotlivé kolesá podľa toho, aby sa automobil vrátil do pôvodného smeru jazdy.