BRATISLAVA - Záujem o účasť v tendri na výstavbu a prevádzku systému elektronického mýta (EM) v SR už potvrdilo päť firiem. Ide o spoločnosti SANEF, Siemens, Slovak Telekom a Kapsch a konzorcium ToSy. Tender odštartovala v utorok Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá odoslala oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania do Úradného vestníka EÚ. Tam by malo byť zverejnené v krátkom čase, podrobné materiály má agentúra SITA k dispozícii.
"Vyzdvihli sme si dokumentáciu, ktorú si preštudujeme a na základe toho sa rozhodneme či sa zúčastníme užšej súťaži. Naďalej však máme záujem v tendri pokračovať," povedala pre agentúru SITA Sylvia Košťálová zo spoločnosti Kapsch.
"Rozhodne sa chceme zúčastniť tendra,“ potvrdil aj hovorca skupiny Siemens na Slovensku Tomáš Král.
Ako pre agentúru SITA uviedla Miriam Fiťmová zo spoločnosti Seesame, ktorá je poradcom francúzskej spoločnosti SANEF v SR, ich klient sa do tendra zapojí.
“Spoločnosť SANEF je pripravená vybudovať v SR vysoko efektívny systém diaľničného mýta,“ uviedla Fiťmová. Záujem má aj slovensko-švajčiarske konzorcium zložené zo spoločností Tesla Stropkov, Elektrovod Holding Bratislava a švajčiarskych firiem Ascom a Fela. Agentúre SITA to potvrdil zástupca konzorcia Štefan Fecko.
Predbežný záujem o tender prejavil aj Slovak Telekom. "Slovak Telekom má záujem o dodávku riešenia elektronického výberu mýtneho na Slovensku. Svoju oficiálnu účasť v tendri však potvrdí až po detailnom preštudovaní súťažných podmienok", uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Sekcie pre korporátnu komunikáciu Slovak Telekomu Ján Kondáš. Firma v marci avizovala, že má záujem prevádzkovať systém mýta spolu s firmou Satellic Traffic Management, ktorá tiež patrí Deutsche Telekom.
Jednotlivé firmy však zatiaľ nespresnili prípadné konzorciá, prípadne spoločnosti, spolu alebo prostredníctvom ktorých sa chcú v tendri zúčastniť. Podľa medializovaných informácií by okrem toho k záujemcom o tender mohla patriť aj talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov Autostrade.
Vyhlásený tender sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.
Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.
Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1.
Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať. Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku.
Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.
"Rozhodne sa chceme zúčastniť tendra,“ potvrdil aj hovorca skupiny Siemens na Slovensku Tomáš Král.
Ako pre agentúru SITA uviedla Miriam Fiťmová zo spoločnosti Seesame, ktorá je poradcom francúzskej spoločnosti SANEF v SR, ich klient sa do tendra zapojí.
“Spoločnosť SANEF je pripravená vybudovať v SR vysoko efektívny systém diaľničného mýta,“ uviedla Fiťmová. Záujem má aj slovensko-švajčiarske konzorcium zložené zo spoločností Tesla Stropkov, Elektrovod Holding Bratislava a švajčiarskych firiem Ascom a Fela. Agentúre SITA to potvrdil zástupca konzorcia Štefan Fecko.
Predbežný záujem o tender prejavil aj Slovak Telekom. "Slovak Telekom má záujem o dodávku riešenia elektronického výberu mýtneho na Slovensku. Svoju oficiálnu účasť v tendri však potvrdí až po detailnom preštudovaní súťažných podmienok", uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Sekcie pre korporátnu komunikáciu Slovak Telekomu Ján Kondáš. Firma v marci avizovala, že má záujem prevádzkovať systém mýta spolu s firmou Satellic Traffic Management, ktorá tiež patrí Deutsche Telekom.
Jednotlivé firmy však zatiaľ nespresnili prípadné konzorciá, prípadne spoločnosti, spolu alebo prostredníctvom ktorých sa chcú v tendri zúčastniť. Podľa medializovaných informácií by okrem toho k záujemcom o tender mohla patriť aj talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov Autostrade.
Vyhlásený tender sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.
Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.
Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1.
Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať. Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku.
Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.