BRATISLAVA - Šesť stavebných firiem, ktoré Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pre kartelovú dohodu vlani vylúčil na päť rokov zo štátnych tendrov, naďalej zrejme nebude môcť získať vládne zákazky. ÚVO tvrdí, že vyhovel Generálnej prokuratúre, ktorá napadla sporné usmernenie úradu.
Zároveň však vydal nové rozhodnutie, ktoré môže zabrániť prideleniu zákazky potrestaným firmám. Vyplýva to z informácií, ktoré dnes ČTK poskytla hovorkyňa ÚVO Helena Fialová.
"Nie sú v ňom vymenované konkrétne firmy," povedala Fialová o novom usmernení. Ak by však niektorá zo šestice potrestaných stavebných firiem vyhrala tender, ÚVO by v prípade námietky iného účastníka súťaže nariadil nové vyhodnotenie tendra, dodala. Podľa úradu zrušením svojho pôvodného rozhodnutia ÚVO tiež vyhovel námietke prokurátora ohľadne termínu jeho vydania.
"Úrad v novom metodickom usmernení opätovne zdôrazňuje, že spoluúčasť na kartelovej dohode je podľa názoru Európskej komisie potrebné posudzovať ako závažné porušenie odborných povinností," poznamenal ÚVO. Doplnil, že nevylúčenie účastníkov kartelovej dohody zo súťaží je v rozpore so zásadou transparentnosti a rovnakého zaobchádzania.
ÚVO okrem jednotky na domácom trhu Doprastav potrestal tiež spoločnosti Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, ďalej trojku na českom trhu Strabag a firmu Betamont či portugalskú spoločnosť Mota-Engil. Urobil tak potom, čo Protimonopolný úrad (PMÚ) potvrdil pokutu 1,35 miliardy korún pre tieto firmy za kartel v tendri na výstavbu diaľnice pod Tatrami. Stavebné firmy už skôr vylúčenie z verejných súťaží kritizovali a ohlásili žaloby.
Podľa júnového vyhlásenia Generálnej prokuratúry mal ÚVO s vlaňajším usmernením počkať až na právoplatný verdikt súdu. Ten totiž doposiaľ nerozhodol, či PMÚ v minulosti oprávnene potrestal firmy za kartelovú dohodu.
Vylúčenie šestice stavebných firiem z tendrov v minulosti kritizoval aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Jeho úrad má pritom pripraviť zrýchlenie výstavby diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Žilinu tak, aby bolo hotové do roku 2010. Doteraz ministerstvo počítalo s dostavbou tohto cestného ťahu zhruba v roku 2013.
Usmernením ÚVO sa mali riadiť napríklad Slovenská správa ciest alebo Národná diaľničná spoločnosť, ktorá spravuje diaľničnú sieť v krajine. Úrad v marci účasť potrestaných spoločností v ich súťažiach povolil. Tieto firmy však aj pôvodné usmernenie úradu mohli obísť tak, že by sa do tendrov prihlásili napríklad prostredníctvom svojich dcérskych spoločností.
"Nie sú v ňom vymenované konkrétne firmy," povedala Fialová o novom usmernení. Ak by však niektorá zo šestice potrestaných stavebných firiem vyhrala tender, ÚVO by v prípade námietky iného účastníka súťaže nariadil nové vyhodnotenie tendra, dodala. Podľa úradu zrušením svojho pôvodného rozhodnutia ÚVO tiež vyhovel námietke prokurátora ohľadne termínu jeho vydania.
"Úrad v novom metodickom usmernení opätovne zdôrazňuje, že spoluúčasť na kartelovej dohode je podľa názoru Európskej komisie potrebné posudzovať ako závažné porušenie odborných povinností," poznamenal ÚVO. Doplnil, že nevylúčenie účastníkov kartelovej dohody zo súťaží je v rozpore so zásadou transparentnosti a rovnakého zaobchádzania.
ÚVO okrem jednotky na domácom trhu Doprastav potrestal tiež spoločnosti Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, ďalej trojku na českom trhu Strabag a firmu Betamont či portugalskú spoločnosť Mota-Engil. Urobil tak potom, čo Protimonopolný úrad (PMÚ) potvrdil pokutu 1,35 miliardy korún pre tieto firmy za kartel v tendri na výstavbu diaľnice pod Tatrami. Stavebné firmy už skôr vylúčenie z verejných súťaží kritizovali a ohlásili žaloby.
Podľa júnového vyhlásenia Generálnej prokuratúry mal ÚVO s vlaňajším usmernením počkať až na právoplatný verdikt súdu. Ten totiž doposiaľ nerozhodol, či PMÚ v minulosti oprávnene potrestal firmy za kartelovú dohodu.
Vylúčenie šestice stavebných firiem z tendrov v minulosti kritizoval aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Jeho úrad má pritom pripraviť zrýchlenie výstavby diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Žilinu tak, aby bolo hotové do roku 2010. Doteraz ministerstvo počítalo s dostavbou tohto cestného ťahu zhruba v roku 2013.
Usmernením ÚVO sa mali riadiť napríklad Slovenská správa ciest alebo Národná diaľničná spoločnosť, ktorá spravuje diaľničnú sieť v krajine. Úrad v marci účasť potrestaných spoločností v ich súťažiach povolil. Tieto firmy však aj pôvodné usmernenie úradu mohli obísť tak, že by sa do tendrov prihlásili napríklad prostredníctvom svojich dcérskych spoločností.