Streda25. december 2024, dnes je 1. sviatok vianočný,

Do modernizácie trate chcú železnice investovať 10 miliárd

BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú podľa plánu na rok 2007 preinvestovať prostriedky v celkovej hodnote 10,104 mld. Sk. Z tejto sumy majú cudzie zdroje predstavovať 7,604 mld. Sk a vlastné zdroje 2,5 mld. Sk. Agentúru SITA o tom informovala spoločnosť.

Z rozpočtu Európskej únie chcú ŽSR použiť najväčšiu časť plánovaných investičných prostriedkov vo výške 4,594 mld. Sk, čo je 45,5 % z tohtoročného objemu plánovaných investícií. Z toho prostriedky z Kohézneho fondu sa na tom podieľajú sumou 2,991 mld. Sk, z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj (ERDF) čiastkou 1,403 mld. Sk a projekt transeurópskych dopravných sietí TEN-T 199,5 mil. Sk.

Ďalšiu časť cudzích zdrojov, ktoré železničná spoločnosť plánuje použiť v tomto roku, tvoria prostriedky zo štátneho rozpočtu na spolufinancovanie projektov s podporou európskych fondov. Na tento účel majú slúžiť štátne zdroje v objeme 1,506 mld. Sk, z čoho na spoločné projekty hradené z Kohézneho fondu má ísť 758,6 mil. Sk, z ERDF 212,9 mil. Sk, v rámci realizácie programu ISPA 335,2 mil. Sk a projektu TEN-T 199,5 mil. Sk. Na investičné akcie financované zo štátneho rozpočtu je navyše vyčlenených aj 1,12 mld. Sk, z toho na rozvoj a modernizáciu železníc 1,090 mld. Sk.

Do modernizácie trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom plánujú ŽSR v tomto roku investovať 3,75 mld. Sk, z toho z Kohézneho fondu 2,991 mld. Sk a zo štátneho spolufinancovania 758,6 mil. Sk. Zo štrukturálneho fondu ERDF sa bude výhradne financovať obnova základnej infraštruktúry medzi Bratislavou a Žilinou vo výške 430,7 mil. Sk, výstavba nástupíšť a rozvoj základnej infraštruktúry v Prešove za 291,7 mil. Sk, ako aj modernizácia trate a základná infraštruktúra na štyroch úsekoch od Liptovského Mikuláša po Košice v celkovej sume 169,25 mil. Sk. Výstavba nástupíšť a základná infraštruktúra v Poprade si v tomto roku vyžiadajú 471,4 mil. Sk a na elektrifikáciu trate Zvolen - Banská Bystrica ŽSR použili 253,3 mil. Sk. Spoločnosť však plánuje investovať aj do priameho napojenia bratislavského letiska so železnicou. Modernizovať sa tiež budú v tomto roku úseky Bratislava Rača - Trnava, Trnava - Nové Mesto nad Váhom, Púchov - Nové Mesto nad Váhom aj Púchov - Žilina.

ŽSR vlani vykázali zisk 10,781 mld. Sk pri nákladoch 19,773 mld. Sk a výnosoch 30,554 mld. Sk. Lepší výsledok oproti plánu na minulý rok i v porovnaní s rokom 2005, v ktorom spoločnosť vykázala stratu 282,3 mil. Sk, súvisel najmä s plnením plánu konsolidačnej funkcie ŽSR zo strany štátu. Bez vplyvu výnosov z odpustenia záväzkov voči Fondu národného majetku SR a z odpustenia penále zo Sociálnej poisťovne by však vlaňajšia bilancia ŽSR skončila so stratou 1,361 mld. Sk. ŽSR zabezpečujú od roku 2002 po transformácii výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj prepravné a dopravné služby súvisiace s jej obsluhou.

Takmer dvojnásobne lepší výsledok hospodárenia plánujú ŽSR dosiahnuť v tomto roku oproti vlaňajšku. V roku 2007 chcú vykázať zisk vo výške 19,554 mld. Sk pri celkových výnosoch 34,939 mld. Sk a nákladoch 15,384 mld. Sk. Podľa informácií súvisí plánovaný zisk na tento rok súvisí najmä s výnosmi z konsolidačnej funkcie v objeme 20,408 mld. Sk. "Zaúčtovanie prevzatia úverov so štátnou zárukou je nepeňažnou operáciou a nie je príjmom pre ŽSR," vysvetlila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková s tým, že tieto prostriedky však budú súčasťou výnosov.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu