BRATISLAVA - Slovenskí pivovarníci veria, že rýchly rast ekonomiky sa tento rok prejaví aj vo vyššej konzumácii piva. Predaj slovenských pivovarov od roku 2003 neustále klesá, vlani ich odbyt klesol medziročne zhruba o štyri percentá na 3,79 milióna hektolitrov.
ČTK to povedal výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták. Slováci však v posledných rokoch vraj čoraz viac uprednostňujú pred pivom víno a nealkoholické nápoje.
"Pokles predaja piva bol zapríčinený okrem zníženého exportu najmä slabšími výsledkami v prvom polroku 2006," poznamenal Šusták. Optimizmus pivovarníkov do budúcnosti vychádza z mierneho zvýšenia predaja v druhej polovici vlaňajška, dodal.
Pivovarom vlani výrazne nepomohlo ani priaznivé počasie v letných mesiacoch. "Počasie ovplyvní zhruba päť percent predaja," odhadol Šusták. Predaj piva klesá každoročne od roku 2003, keď sa zvýšila spotrebná daň z piva. Minulý rok každý Slovák vypil v priemere okolo 80 litrov piva, zatiaľ čo v roku 2002 to bolo ešte 94 litrov.
"Dovozcovia a výrobcovia vína jasnejšie a cieľavedomejšie oslovili spotrebiteľov," povedal ČTK Ľubomír Drahovský z agentúry Terno, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. Pivo prešlo viac do kategórie reštaurácií a zariadení rýchleho občerstvenia, myslí si.
Na zmene preferencií Slovákov v prospech vína, nealkoholických a miešaných nápojov sa podľa neho prejavuje aj silná propagácia zdravého spôsobu životného štýlu. Na tú stavili v poslednom období hlavne ľudia z ekonomicky rozvinutejších regiónov, kde sa spravidla aj lepšie zarába.
Rozhodujúci podiel na slovenskom trhu s pivom majú zahraničné koncerny, ktoré rozbehli v krajine aj licenčnú výrobu zahraničných značiek. To sa prejavilo na exporte piva, ktorý vlani klesol na 36.223 hektolitrov oproti 118.437 hektolitrom v roku 2005. Ročnú spotrebu piva pokryje zhruba desatinou dovoz hlavne z Česka, Nemecka a Belgicka. Dovážané značky sa na trhu podľa Šustáka držia napríklad vďaka dlhoročnej tradícii českých pív.
Takmer polovičný trhový podiel na slovenskom trhu s pivom mal vlani holandský koncern Heineken, ktorý vyrába napríklad značky Zlatý Bažant, Corgoň a Kelt. Dvojkou so zhruba 40 percentami boli Pivovary Topvar, ktoré vznikli vlani zlúčením topoľčianskeho Topvaru s pivovarom Veľký Šariš. Podiel ostatných pivovarov nedosiahol päť percent.
Priemerná spotreba piva na Slovensku na jedného obyvateľa (v litroch):
* - predbežný údaj
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
"Pokles predaja piva bol zapríčinený okrem zníženého exportu najmä slabšími výsledkami v prvom polroku 2006," poznamenal Šusták. Optimizmus pivovarníkov do budúcnosti vychádza z mierneho zvýšenia predaja v druhej polovici vlaňajška, dodal.
Pivovarom vlani výrazne nepomohlo ani priaznivé počasie v letných mesiacoch. "Počasie ovplyvní zhruba päť percent predaja," odhadol Šusták. Predaj piva klesá každoročne od roku 2003, keď sa zvýšila spotrebná daň z piva. Minulý rok každý Slovák vypil v priemere okolo 80 litrov piva, zatiaľ čo v roku 2002 to bolo ešte 94 litrov.
"Dovozcovia a výrobcovia vína jasnejšie a cieľavedomejšie oslovili spotrebiteľov," povedal ČTK Ľubomír Drahovský z agentúry Terno, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. Pivo prešlo viac do kategórie reštaurácií a zariadení rýchleho občerstvenia, myslí si.
Na zmene preferencií Slovákov v prospech vína, nealkoholických a miešaných nápojov sa podľa neho prejavuje aj silná propagácia zdravého spôsobu životného štýlu. Na tú stavili v poslednom období hlavne ľudia z ekonomicky rozvinutejších regiónov, kde sa spravidla aj lepšie zarába.
Rozhodujúci podiel na slovenskom trhu s pivom majú zahraničné koncerny, ktoré rozbehli v krajine aj licenčnú výrobu zahraničných značiek. To sa prejavilo na exporte piva, ktorý vlani klesol na 36.223 hektolitrov oproti 118.437 hektolitrom v roku 2005. Ročnú spotrebu piva pokryje zhruba desatinou dovoz hlavne z Česka, Nemecka a Belgicka. Dovážané značky sa na trhu podľa Šustáka držia napríklad vďaka dlhoročnej tradícii českých pív.
Takmer polovičný trhový podiel na slovenskom trhu s pivom mal vlani holandský koncern Heineken, ktorý vyrába napríklad značky Zlatý Bažant, Corgoň a Kelt. Dvojkou so zhruba 40 percentami boli Pivovary Topvar, ktoré vznikli vlani zlúčením topoľčianskeho Topvaru s pivovarom Veľký Šariš. Podiel ostatných pivovarov nedosiahol päť percent.
Priemerná spotreba piva na Slovensku na jedného obyvateľa (v litroch):
Rok | Priemerná spotreba piva v litroch |
2000 | 87 |
2001 | 89 |
2002 | 94 |
2003 | 90 |
2004 | 81 |
2005 | 80 |
2006 | 80* |
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu