Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Rastie záujem o nákup potravín v malých samoobsluhách

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - Počas minulého roka spotrebitelia najviac preferovali hypermarkety a malé samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto. Hypermarkety sú dlhodobo jednotkou na trhu, avšak malé samoobsluhy sú im znovu v pätách, a to vďaka nárastu počtu spotrebiteľov do 39 rokov.

Zákazníkov už neláka len široký sortiment a priaznivé ceny, ale aj blízkosť obchodného miesta. Údaje vyplynuli z prieskumu Shopping Monitor Slovakia 2012/2013, ktorý monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku.

Za svoje hlavné nákupné miesto ľudia označujú predovšetkým hypermarkety a malé samoobsluhy - uviedlo to 30 respektíve 28 % spotrebiteľov. Samoobsluhy sa tak stali druhým najpreferovanejším hlavným nákupným miestom a obhájili svoju pozíciu spred hospodárskej krízy. V menšej miere ľudia vlani uprednostňovali supermarkety (24 %) a diskontné predajne (13 %). Preferencia nákupov potravín v pultových predajniach a veľkoobchodoch bola zaznamenaná len minimálne.

Počas minulého roka sa záujem o samoobsluhy ako o hlavné nákupné miesto najviac zvýšil u ľudí do 39 rokov a u spotrebiteľov žijúcich v Trnavskom, Trenčianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Bratislavskom kraji. Oproti roku 2011 uprednostňovala táto skupina spotrebiteľov viac nákupy v malých samoobsluhách v blízkosti domova alebo práce pred nákupmi v supermarketoch.

Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto uviedli najmä ľudia nad 50 rokov. Viac ich preferujú ľudia bývajúci v menších obciach práve pre dostupnosť a spotrebitelia s podpriemernými príjmami.

"Pri výbere nákupného miesta sa ľudia rozhodujú podľa viacerých kritérií. Napríklad pri hypermarketoch im vyhovuje široký sortiment a veľký výber. Pri supermarketoch, samoobsluhách a pultových predajniach je to blízkosť predajne pri bydlisku alebo práci a pri diskontných predajniach sú to aj priaznivé ceny vo všeobecnosti," doplnil Anna Buzinkay, Sector Leader, Consumer Goods & Retail spoločnosti GfK.

Maloobchodné prípadne privátne značky sú známe a obľúbené medzi slovenskými spotrebiteľmi. Na rozdiel od posledných piatich rokov, keď podiel ľudí pravidelne kupujúcich privátne značky stagnoval, došlo minulý rok k výraznejšiemu rastu.

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že takmer 90 % zákazníkov sa už pri nákupoch stretlo s privátnymi značkami. Príležitostne si ich dá do košíka 41 % ľudí a pravidelne ich nakupuje 36 %. Privátne značky kupujú najmä ľudia v menších obciach a domácnosti s najnižšími príjmami.

Všetky uvedené informácie pochádzajú zo štúdie Shopping Monitor Slovakia 2012/2013, ktorá monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku. Prebieha metódou kvantitatívneho omnibusového šetrenia na vzorke 1000 respondentov, obyvateľov SR vo veku 15 – 79 rokov. Informovala prieskumná spoločnosť GfK.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu