BRATISLAVA – Svoje spotrebiteľské práva dostatočne ovláda pätina Slovákov. Takmer tretina ich naopak pozná iba okrajovo, prípadne vôbec. Napriek tomu však v rámci Európskej únie (EÚ) Slováci patria medzi tie národy, ktoré sú si svojich spotrebiteľských práv najviac vedomé. Lepšie na tom sú už iba Česi a Španieli. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometer, ktorý pred časom zisťoval znalosť týchto práv v celej EÚ. Svetový deň práv spotrebiteľov pripadá každoročne na 15. marca.
Slováci majú v porovnaní s priemerom únie o niečo viac negatívnych skúseností so zavádzajúcimi reklamami a ponukami. Väčšina z nich (82 %) však na takéto ponuky nenaletí. "Ak už aj na nejaký problém natrafíme, nebojíme sa ozvať alebo sťažovať u predávajúceho. V prípade nejakého problému sklopí uši a zostane ticho iba 6 % opýtaných Slovákov," tvrdí analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Vysoká úroveň bezpečnosti nielen potravín, ale aj iného spotrebného tovaru je jednou z hlavných zásad pri ochrane spotrebiteľa. Zrejme aj kauzy škodlivých látok obsiahnutých v potravinách či kozmetike robia ako Slovákov, tak aj ostatných Európanov skeptickejšími. Podľa Eurobarometra si približne štvrtina z nich myslí, že značné množstvo potravinových aj nepotravinových výrobkov je škodlivých.
Slovákov zaujíma, čo jedia viac ako ktorýkoľvek iný národ EÚ. Podľa Eurobarometra zverejneného vo februári tohto roka sa na zloženie potravinových výrobkov pri ich nákupe pozerá až 88 % Slovákov. Nasledujú Česi, Poliaci, Španieli a Gréci. Zloženie potravín na etiketách najmenej študujú Holanďania (61 %).
"Podľa nášho názoru ale záujem o zloženie potravín v súboji s ich cenou aj naďalej prehráva a Slováci sa tak v konečnom dôsledku rozhodujú viac na základe sumy uvedenej na cenovke kupovaného výrobku ako na základe jeho kvality," konštatuje Sadovská. Dve tretiny Slovákov venujú pozornosť aj zloženiu kozmetiky či hračiek a polovicu zaujíma to, z čoho sa skladajú čistiace prostriedky alebo oblečenie. Menej pozornými sme už pri nákupoch farieb či nábytku.