BRATISLAVA - Nájomníkom, ktorí v obchodných centrách predávajú tovar v strednej cenovej hladine, sa nedarí. Matúš Choma z poradenskej spoločnosti CBRE zastáva názor, že úspešnejší sú predajcovia, ktorí sa zameriavajú na lacný, prípadne luxusný tovar.
"Považujem to za typické pre Slovensko a je to vidieť hlavne v regiónoch," skonštatoval Choma vo svojom vystúpení na štvrtkovom podujatí Stavebného fóra.
Ďalším trendom, ktorý je na Slovensku badateľný, a bude prevládať aj v najbližšom období, je podľa Chomu zmenšovanie predajnej plochy obchodov. Ako prví sa na túto cestu vydali prevádzkovatelia hypermarketov, ktorí zmenšovali priestor na úkor tovarov, ktoré nepatrili medzi potraviny. Hypermarketmi sa podľa Chomu inšpirovali taktiež športové a módne predajne.
Rásť bude podľa Chomu aj význam viackanálového predaja. "Dnes sa najviac darí prevádzkam, ktoré pochopili, že samotná kamenná predajňa už nestačí," dodal. Aby mal tento typ predaja úspech, musí webová stránka predajcu podľa Chomu vyzerať aspoň tak dobre ako samotný kamenný obchod.
Obchodníci sa budú musieť v roku 2013 popasovať aj s poklesom obratov. Choma zastáva názor, že na to, aby tento pokles zastavili, prípadne zmiernili, budú musieť investovať viac peňazí do marketingu, vzhľadu predajní či vzdelávania zamestnancov.