BRATISLAVA - Odbor koncentrácií Protimonopolného úradu SR (PMÚ) v pondelok zakázal koncentráciu spočívajúcu v získaní kontroly viedenského letiska, private equity skupiny Penta a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR nad bratislavským letiskom.
Ako ďalej uviedla hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová, "uskutočnením posudzovanej koncentrácie by sa eliminoval jediný efektívny konkurent a odstránil by sa súčasný i potenciálny konkurenčný tlak na relevantnom trhu poskytovania infraštruktúry pre pravidelné regionálne lety". Toto rozhodnutie nie je právoplatné a je možné sa voči nemu odvolať do 15 dní od doručenia. Konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, private equity skupiny Penta a rakúskej Raiffeisen Zentralbank sa podľa partnera Penty Jozefa Oravkina ešte dnes odvolá a podá rozklad na Radu PMÚ. "Nevzdávame sa, ešte stále sme optimisti. Veríme, že Rada PMÚ bude rozhodovať nezávisle a že sa bude detailne zaoberať argumentmi pre a proti," zdôraznil Oravkin. Aby však Rada PMÚ rozhodla, je podľa neho potrebné, aby vláda neodstúpila od zmluvy.
Vzhľadom na vysoké bariéry vstupu na trh a neexistenciu potenciálnej konkurencie po koncentrácii sa podľa PMÚ mohol vytvoriť regionálny monopol, čím by viedenské letisko nebolo vystavené podstatnej hospodárskej súťaži. Vzhľadom na svoju ekonomickú silu sa tak viedenské letisko mohlo správať na relevantnom trhu poskytovania infraštruktúry pre pravidelné regionálne lety nezávisle. "V takýchto prípadoch je v zmysle zákona úrad povinný koncentráciu zakázať," zdôraznil PMÚ s tým, že v tomto prípade ide o horizontálnu koncentráciu dvoch bezprostredne susediacich letísk, ktorá by vyvolala zmenu štruktúry trhu, smerujúcu k vytvoreniu regionálneho monopolu.
Úrad podľa Bernáthovej analyzoval dopady koncentrácie na viaceré relevantné trhy, pričom za problematický trh považuje poskytovanie infraštruktúry pre osobné pravidelné regionálne lety. "Úrad zistil, že bratislavské a viedenské letisko sú navzájom zastupiteľné a prebieha medzi nimi súťaž o letecké spoločnosti i cestujúcich v danom regióne na relevantnom trhu poskytovania infraštruktúry pre pravidelné regionálne lety," dodal PMÚ.
Vzhľadom na vysoké bariéry vstupu na trh a neexistenciu potenciálnej konkurencie po koncentrácii sa podľa PMÚ mohol vytvoriť regionálny monopol, čím by viedenské letisko nebolo vystavené podstatnej hospodárskej súťaži. Vzhľadom na svoju ekonomickú silu sa tak viedenské letisko mohlo správať na relevantnom trhu poskytovania infraštruktúry pre pravidelné regionálne lety nezávisle. "V takýchto prípadoch je v zmysle zákona úrad povinný koncentráciu zakázať," zdôraznil PMÚ s tým, že v tomto prípade ide o horizontálnu koncentráciu dvoch bezprostredne susediacich letísk, ktorá by vyvolala zmenu štruktúry trhu, smerujúcu k vytvoreniu regionálneho monopolu.
Úrad podľa Bernáthovej analyzoval dopady koncentrácie na viaceré relevantné trhy, pričom za problematický trh považuje poskytovanie infraštruktúry pre osobné pravidelné regionálne lety. "Úrad zistil, že bratislavské a viedenské letisko sú navzájom zastupiteľné a prebieha medzi nimi súťaž o letecké spoločnosti i cestujúcich v danom regióne na relevantnom trhu poskytovania infraštruktúry pre pravidelné regionálne lety," dodal PMÚ.