Hoci počasie tomu príliš nenasvedčuje, je tu čas letných dovoleniek a s nimi i vytúžený oddych niekde doma či v zahraničí. Aby však dlho očakávané voľné dni boli podľa našich predstáv, treba sa na ne pripraviť. V letnom seriáli vám Nový Čas poradí, na čo všetko by ste mali ešte pred cestou na dovolenku, ale aj na nej myslieť, a tiež napr. i to, ako si správne vybrať plavky či opaľovací krém. V dnešnej prvej časti sa dozviete, ako si správne vybrať letný zájazd a aké práva si môžete uplatniť pri jeho kúpe.
Pre tých, ktorí si chcú ušetriť prípravu a organizovanie dovolenky sú nenahraditeľnou pomocou cestovné kancelárie. Dôležitý je však jej výber. Miroslav Tulák zo Združenia spotrebiteľov Slovenska radí: „Pri výbere cestovnej kancelárie, ak ste s ňou už v minulosti necestovali, dajte na názor priateľov a známych, určite sa s vami podelia o pozitívne, ale aj negatívne zážitky, ktoré sa z katalógu nedozviete.“
Prezrite si katalóg
Pri výbere zájazdu sa nesústreďte len na jeho cenu. Pozornosť by ste mali venovať i fotografiám, ktoré poskytujú tie najlepšie zábery. Všimnite si i menšie obrázky hotela a jeho okolia. Rovnako si treba uvedomiť, že nie vo všetkých krajinách je hodnotenie kvality rovnaké ako u nás. „Štyri hviezdičky nemusia znamenať všade to isté,“ upozorňuje Eleonóra Fedorová z cestovnej kancelárie Satur. Všetky nejasnosti si prekonzultujte s pracovníkom cestovky, pýtajte sa aj na najmenšie detaily.
Chráňte svoje práva
Môže sa stať, že napriek snahe vybrať si čo najlepšie, po príchode do letoviska zistíte, že skutočnosť nezodpovedá ponuke z katalógu a váš hotel síce blízko pláže je, ale delí ho od nej štvorprúdová cestná komunikácia. Nebojte sa - uplatnite si svoje práva a služby na mieste reklamujte. Cestovka je povinná vyhovieť vám, a nevyhovujúce ubytovanie vám vymeniť. Vyhľadajte zástupcu vašej cestovky a spíšte písomný záznam. Ak by to nebolo možné, nedostatky si odfoťte. Poslúžia vám ako dôkazový materiál, keď následne budete v cestovnej kancelárii zájazd reklamovať.
Rozumiete údajom v dovolenkovom katalógu?
štúdio
- jedna miestnosť s kuchynským kútom, sociálnym zariadením a možnosťou umiestniť prístelky
apartmán
- minimálne dve samostatné miestnosti s oddelenou kuchynkou so sociálnym zariadením a možnosťou prístelok
suite
- nadštandardné hotelové izby, spravidla dve samostatné miestnosti
bungalov, vilka
- samostatné ubytovacie objekty s izbami hotelového typu, pričom stravovanie a iné služby sú zvyčajne zabezpečené v hoteli alebo centrálnej budove
kontinentálne raňajky
- teplý nápoj (káva, čaj), biele pečivo alebo sucháre, maslo, džem a niekedy aj med. Rozšírené kontinentálne raňajky sú obohatené o salámu, syr alebo vajíčka.
polpenzia
- raňajky a večere
plná penzia
- raňajky, obed, večera
all inclusive
- zahŕňa plnú penziu vo forme švédskych stolov, občerstvenie, alkoholické a nealkoholické nápoje, športové aktivity, animácie a iné hotelové služby
Prezrite si katalóg
Pri výbere zájazdu sa nesústreďte len na jeho cenu. Pozornosť by ste mali venovať i fotografiám, ktoré poskytujú tie najlepšie zábery. Všimnite si i menšie obrázky hotela a jeho okolia. Rovnako si treba uvedomiť, že nie vo všetkých krajinách je hodnotenie kvality rovnaké ako u nás. „Štyri hviezdičky nemusia znamenať všade to isté,“ upozorňuje Eleonóra Fedorová z cestovnej kancelárie Satur. Všetky nejasnosti si prekonzultujte s pracovníkom cestovky, pýtajte sa aj na najmenšie detaily.
Chráňte svoje práva
Môže sa stať, že napriek snahe vybrať si čo najlepšie, po príchode do letoviska zistíte, že skutočnosť nezodpovedá ponuke z katalógu a váš hotel síce blízko pláže je, ale delí ho od nej štvorprúdová cestná komunikácia. Nebojte sa - uplatnite si svoje práva a služby na mieste reklamujte. Cestovka je povinná vyhovieť vám, a nevyhovujúce ubytovanie vám vymeniť. Vyhľadajte zástupcu vašej cestovky a spíšte písomný záznam. Ak by to nebolo možné, nedostatky si odfoťte. Poslúžia vám ako dôkazový materiál, keď následne budete v cestovnej kancelárii zájazd reklamovať.
Rozumiete údajom v dovolenkovom katalógu?
štúdio
- jedna miestnosť s kuchynským kútom, sociálnym zariadením a možnosťou umiestniť prístelky
apartmán
- minimálne dve samostatné miestnosti s oddelenou kuchynkou so sociálnym zariadením a možnosťou prístelok
suite
- nadštandardné hotelové izby, spravidla dve samostatné miestnosti
bungalov, vilka
- samostatné ubytovacie objekty s izbami hotelového typu, pričom stravovanie a iné služby sú zvyčajne zabezpečené v hoteli alebo centrálnej budove
kontinentálne raňajky
- teplý nápoj (káva, čaj), biele pečivo alebo sucháre, maslo, džem a niekedy aj med. Rozšírené kontinentálne raňajky sú obohatené o salámu, syr alebo vajíčka.
polpenzia
- raňajky a večere
plná penzia
- raňajky, obed, večera
all inclusive
- zahŕňa plnú penziu vo forme švédskych stolov, občerstvenie, alkoholické a nealkoholické nápoje, športové aktivity, animácie a iné hotelové služby