BRATISLAVA - Diaľnice zo štátnych peňazí meškajú a ich výstavba sa neustále predražuje. Poradcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pritom veselo radia za milióny, aj keď nie je jasné, či sa ich projekty zrealizujú.
Ministerstvo dopravy plánovalo vyberať mýtne na asi 330 km diaľnic už tento rok. Presadzovala to Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pod rezortom dopravy, ktorá má mýtny systém na starosti. NDS sa ponáhľa aj preto, lebo čím skôr sa mýtne zavedie, tým skôr budú peniaze na výstavbu diaľnic. Diaľničná spoločnosť presadzuje verejno-súkromné partnerstvo (PPP-projekty) formou akéhosi lízingu pre štát. To však ide ruka v ruke s mýtnym. NDS to poradila aj anglická firma Mott Mac Donald, ktorá za 20 mil. Sk pripravila štúdiu spôsobu a financovania diaľnic.
Pilotný projekt na 30-kilometrový úsek Lietavská Lúčka - Turany je zatiaľ len v štádiu uvažovania. Mott Mac Donald dostal bez súťaže aj ďalšiu zákazku. „Poradenská činnosť na PPP projekty sa rozšírila o etapu, ktorá sa týka elektronického mýta,“ povedal šéf úseku stratégie J. Fürst. K predchádzajúcej zmluve sa tak pripísal dodatok, aj keď ide v podstate o iný predmet obstarávania. Výplata pre poradcu je rozložená na viacero častí, doteraz dostal asi 30 mil., celkovo mu majú vyplatiť vo viacerých etapách až 160 mil. v prípade realizácie projektu. Podľa šéfa Mott Mac Donald J. Petráka išla aj firma do rizika, lebo radí a stavba sa neustále odďaľuje. Či sa v skutočnosti aj niečo zrealizuje, bude až vecou novej vlády. Môžu z toho byť pokojne aj vyhodené milióny.
Pilotný projekt na 30-kilometrový úsek Lietavská Lúčka - Turany je zatiaľ len v štádiu uvažovania. Mott Mac Donald dostal bez súťaže aj ďalšiu zákazku. „Poradenská činnosť na PPP projekty sa rozšírila o etapu, ktorá sa týka elektronického mýta,“ povedal šéf úseku stratégie J. Fürst. K predchádzajúcej zmluve sa tak pripísal dodatok, aj keď ide v podstate o iný predmet obstarávania. Výplata pre poradcu je rozložená na viacero častí, doteraz dostal asi 30 mil., celkovo mu majú vyplatiť vo viacerých etapách až 160 mil. v prípade realizácie projektu. Podľa šéfa Mott Mac Donald J. Petráka išla aj firma do rizika, lebo radí a stavba sa neustále odďaľuje. Či sa v skutočnosti aj niečo zrealizuje, bude až vecou novej vlády. Môžu z toho byť pokojne aj vyhodené milióny.