BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky, a.s. (ŽSR) podajú na súd žalobu na Protimonopolný úrad SR (PMÚ). Ako ďalej pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, spoločnosť nesúhlasí s pokutou vo výške 12,5 mil. Sk, ktorú Rada PMÚ Železniciam Slovenskej republiky udelila za zneužívanie dominantného postavenia.
"Zneužívanie dominantného postavenia odmietame, pretože oblasť nákladnej železničnej dopravy nie je predmetom podnikania ŽSR," konštatovala Blašková.
Spoločnosť ŽSR sa podľa Rady PMÚ previnila voči zákonu o ochrane hospodárskej súťaže tým, že v období od 1. mája do 31. decembra 2001 nevytvorila na trhu nákladnej železničnej dopravy rovnaké podmienky. Podľa Jurkoviča išlo konkrétne o trh dopravy hromadných substrátov, ako je železná ruda alebo uhlie pre veľkoodberateľov na stredných a dlhých tratiach v rámci SR. "Spoločnosť ŽSR netransparentným spôsobom poskytovala len niektorým spoločnostiam provízie, a tým znevýhodnila ostatných podnikateľov, ktorým provízie neposkytla. Tým sa dopustila uplatňovania rozdielnych podmienok pri porovnateľnom plnení, tzv. diskriminácie," uviedol ďalej Jurkovič.
Rada PMÚ svojím rozhodnutím zo 17. februára zmenila rozhodnutie Odboru zneužívania dominantného postavenia o pokute vo výške 50 mil. Sk. "Rada PMÚ potvrdila rozhodnutie prvého stupňa v tom, že ŽSR zneužili svoje dominantné postavenie, avšak zmenila obdobie, za ktoré je možné spoločnosť ŽSR sankcionovať. Preto znížila aj výšku sankcie z 50 mil. Sk na 12,5 mil. Sk," informoval ďalej hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič. Dodal, že toto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 22. februára 2006 a nie je možné sa voči nemu odvolať. Pôvodné Železnice Slovenskej republiky sa začiatkom roka 2002 rozdelili na Železnice Slovenskej republiky a na Železničnú spoločnosť, a.s. Do Železničnej spoločnosti sa vyčlenil majetok súvisiaci s vykonávaním osobnej a nákladnej dopravy. Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí či výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh. Prvý januárový deň v roku 2005 sa Železničná spoločnosť, a.s. rozdelila na dve samostatné spoločnosti, pričom Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. zastrešuje osobnú železničnú dopravu a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. prevzala aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy.
Zmluvy, v ktorých boli uvedené zvýhodnené provízie, uzatvorila ŽSR so spoločnosťami Express-Interfracht Internationale Spedition, GmbH Viedeň a s jej dcérskou spoločnosťou Express Slovakia "Medzinárodná preprava, a.s." Bratislava, Proxar Slovakia Internationale Spedition, a. s. Košice a švajčiarskou firmou Nakurail AG. Predsedom dozornej rady spoločnosti Express Slovakia "Medzinárodná preprava a.s." je podľa internetového výpisu z Obchodného registra Gustav Poschalko, ktorý je zároveň predsedom predstavenstva firmy Rail Cargo Austria, ktorá bola spolu so skupinou J&T Finance Group privatizačným poradcom a výberovou komisiou odporučená ako najvhodnejší strategický investor pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Konzorcium zložené z Rail Cargo Austria a J&T Finance Group ponúklo za ZSSK Cargo podmienenú cenu 13,8 mld. Sk. Spoločnosť ZSSK Cargo sa mala privatizovať, rozhodnutím vlády sa však proces predaja zastavil. Kabinet sa totiž zaviazal neprijímať žiadne privatizačné rozhodnutia po 22. februári 2006. Rail Cargo Austria je dcérskou spoločnosťou rakúskeho železničného prepravcu Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB).
Za rovnaké porušenie zákona, avšak za dlhšie obdobie od roku 2002 do roku 2004, dostala podľa Jurkoviča Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) od PMÚ pokutu vo výške 37 mil. Sk.
Spoločnosť ŽSR sa podľa Rady PMÚ previnila voči zákonu o ochrane hospodárskej súťaže tým, že v období od 1. mája do 31. decembra 2001 nevytvorila na trhu nákladnej železničnej dopravy rovnaké podmienky. Podľa Jurkoviča išlo konkrétne o trh dopravy hromadných substrátov, ako je železná ruda alebo uhlie pre veľkoodberateľov na stredných a dlhých tratiach v rámci SR. "Spoločnosť ŽSR netransparentným spôsobom poskytovala len niektorým spoločnostiam provízie, a tým znevýhodnila ostatných podnikateľov, ktorým provízie neposkytla. Tým sa dopustila uplatňovania rozdielnych podmienok pri porovnateľnom plnení, tzv. diskriminácie," uviedol ďalej Jurkovič.
Rada PMÚ svojím rozhodnutím zo 17. februára zmenila rozhodnutie Odboru zneužívania dominantného postavenia o pokute vo výške 50 mil. Sk. "Rada PMÚ potvrdila rozhodnutie prvého stupňa v tom, že ŽSR zneužili svoje dominantné postavenie, avšak zmenila obdobie, za ktoré je možné spoločnosť ŽSR sankcionovať. Preto znížila aj výšku sankcie z 50 mil. Sk na 12,5 mil. Sk," informoval ďalej hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič. Dodal, že toto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 22. februára 2006 a nie je možné sa voči nemu odvolať. Pôvodné Železnice Slovenskej republiky sa začiatkom roka 2002 rozdelili na Železnice Slovenskej republiky a na Železničnú spoločnosť, a.s. Do Železničnej spoločnosti sa vyčlenil majetok súvisiaci s vykonávaním osobnej a nákladnej dopravy. Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí či výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh. Prvý januárový deň v roku 2005 sa Železničná spoločnosť, a.s. rozdelila na dve samostatné spoločnosti, pričom Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. zastrešuje osobnú železničnú dopravu a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. prevzala aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy.
Zmluvy, v ktorých boli uvedené zvýhodnené provízie, uzatvorila ŽSR so spoločnosťami Express-Interfracht Internationale Spedition, GmbH Viedeň a s jej dcérskou spoločnosťou Express Slovakia "Medzinárodná preprava, a.s." Bratislava, Proxar Slovakia Internationale Spedition, a. s. Košice a švajčiarskou firmou Nakurail AG. Predsedom dozornej rady spoločnosti Express Slovakia "Medzinárodná preprava a.s." je podľa internetového výpisu z Obchodného registra Gustav Poschalko, ktorý je zároveň predsedom predstavenstva firmy Rail Cargo Austria, ktorá bola spolu so skupinou J&T Finance Group privatizačným poradcom a výberovou komisiou odporučená ako najvhodnejší strategický investor pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Konzorcium zložené z Rail Cargo Austria a J&T Finance Group ponúklo za ZSSK Cargo podmienenú cenu 13,8 mld. Sk. Spoločnosť ZSSK Cargo sa mala privatizovať, rozhodnutím vlády sa však proces predaja zastavil. Kabinet sa totiž zaviazal neprijímať žiadne privatizačné rozhodnutia po 22. februári 2006. Rail Cargo Austria je dcérskou spoločnosťou rakúskeho železničného prepravcu Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB).
Za rovnaké porušenie zákona, avšak za dlhšie obdobie od roku 2002 do roku 2004, dostala podľa Jurkoviča Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) od PMÚ pokutu vo výške 37 mil. Sk.