Pondelok25. november 2024, meniny má Katarína, zajtra Kornel

O produkcii

Zobraziť galériu (7)

Prísľub, zvrat, efekt:
Zmeniť film na kúzelný trik a naopak

Podľa Cuttera, kúzelníckeho „inžiniera“ (ten, ktorý pripravuje technickú podporu trikov za scénou), ktorého hrá Michael Caine: „Každý kúzelnícky trik pozostáva z troch častí: prvá sa volá Prísľub: kúzelník ukazuje niečo obyčajné, čo samozrejme …nie je. Druhá časť sa volá Zvrat: Kúzelník mení svoje obyčajné niečo na niečo neobyčajné. Teraz, ak hľadáte tajomstvo... nenájdete ho. Preto je tu aj tretia časť zvaná EFEKT. Toto je časť, kde životy dobrovoľníkov sú neisté, a vidíte niečo šokujúce, čo ste predtým nevideli.”

Režisér Christopher Nolan používa tieto rovnaké princípy starostlivo konštruovaných tajomstiev a šokujúcich momentov pri odhalení príbehov plných prekvapení dvoch kúzelníkov Roberta Angiera a Alfreda Bordena vo filme „Dokonalý trik“ – trhileri, v ktorom sa vyskytuje veľa záhad, ilúzií prenikajúcich do každej akcie a kde nič nie je tak, ako to vyzerá, okrem primárnych ľudských emócií, ktoré vyústia do epickej hádky medzi dvoma ambicióznymi mužmi.

Nolan sa predstavil so svojou hŕstkou filmov ako kreatívny človek, a ako jeden z mála, ktorý evokuje mystérium a dezorientáciu, či už v nezávislých tituloch alebo veľkých akčných filmoch. Predstavil sa filmami “Following,” “Insomnia,” “Batman začína,” a “Memento,” thriller o zúfalom mužovi, ktorý stratil krátkodobú pamäť a skúša pomstiť vraždu svojej ženy. Teraz to vyzerá, že Nolan je tá správna osoba na spracovanie materiálu tohto zložitého a nekonvenčného titulu. Producentka Emma Thomasová: “Myslím si, že filmári sa snažia vyhnúť prvkom mágie, pretože ak nie ste typ človeka, ktorý musí vidieť kúzlo naživo, je veľmi ľahké ho prehliadnuť. Ale Chris prišiel s nápadom, že filmy sú vždy určitým druhom čarovných kúziel - a miestom koncentrácie pre magické predstavovanie samých seba. Príbeh je o tom, čo sa deje za scénou v životoch dvoch súťaživých kúzelníkov, ktorí sú oddaní a posadnutí tvorením záhadných ilúzií.“

Nolan požiadal producenta Aarona Rydera zo spol. Newmarket Films, aby získal práva. Po jeho skúsenosti s filmom “Memento”, Ryder veril. že Nolan vytvorí niečo celkom osobité. “Je skutočným rozprávačom príbehov. Narodil sa na to, aby točil filmy. Z jeho filmov mám pocit, že patria k najlepším v súčasnosti.”

Využitím tejto trojitej štruktúry Prísľub, Zvrat, Efekt sa mohol Nolan dostať do duše/vnútra toho, prečo ľudia sú vždy fascinovaní kúzlom. “ Boli sme skutočne fascinovaní, ako diváci na takejto kúzelnej šou vedia, že sú to všetko triky,” vysvetľuje Nolan. “Ak by si mysleli, že ženu skutočne rozrežú na polovicu, boli by všetci smutní, ale určite nie pobavení. Takže vedia, že je to trik, ale tiež sa chcú zabávať, tak preto tá tretia časť: Efekt, je veľmi dôležitá. Skutočný svet je strnulý, nie je tu veľa záhad, ale ľudia nechcú byť súčasťou pokusov – a preto prichádza kúzlo. Myslím, že všetci uprednostníme myšlienku, že svet má prekvapenia a niekoľko trikov ich odhalí.”

Návrat do budúcnosti 20-teho storočia
NOLAN PREDSTAVUJE VEĽKOLEPÚ MÁGIU VIKTORIÁNSKEJ DOBY


“Dokonalý trik” sa odohráva uprostred zvláštneho obdobia, ktoré sa vo filmoch objavuje zriedka – je to Zlatý vek kúziel na prelome storočia. Bolo to definitívne obdobie pre kúzelníkov, ktorí boli priekopníkmi rodiaceho sa začiatku masovej zábavy. Na vrchole novej industriálnej spoločnosti bola verejnosť posadnutá novou predstavou magických možností - či to bolo na javisku alebo v živote sa meniacich technologických možnostiach a vedeckých tajomstiev, ktoré ukrýval svet pred nimi. V tejto atmosfére najlepší a najodvážnejší kúzelníci sa stali najväčšími hercami v celej Európe a Amerike.

Vyzeralo to, že samotná doba bola vtedy magická, zvlášť keď nastala jedna z najväčších revolučných zmien v ľudskej histórii: elektrina. “Elektrina musela byť skutočne kúzlom pre tých, ktorí tomu nerozumeli,” vysvetľuje producentka Emma Thomasová. S mechanickými predmetmi sa zrazu ľahšie začalo žiť, verejnosť bola fascinovaná tak záhadnými pojmami ako posmrtný život, duchovnosť a čokoľvek, čo sa mohlo vzpierať racionálnemu presvedčeniu.

“Viktoriánske obdobie je často mylne charakterizované ako obmedzené a represívne –hoci to bolo neuveriteľne vzrušujúce obdobie technického rozvoja,” vysvetľuje Christopher Nolan.” Nastala druhá Priemyselná revolúcia, zrod elektriny, kina, začal sa rozvoj medzinárodného cestovania a veda bola postavená nahlavu novými teóriami. Taktiež sa začala masová reklama na bilboardoch a plagátoch. Bolo to obdobie veľkého dobrodružstva so zmenami, ktoré sú citeľné dodnes.”

Na zachytenie tejto literárne elektrifikujúcej, alternatívnej vízie viktoriánskych čias, Nolan chcel zachytiť obdobie takým spôsobom, aby ho diváci vnímali ako dynamické, okamžité a nové. “každá kreatívna výzva je protichodná spôsobu akým sa filmy zvyčajne robia,” vysvetľuje Thomas. “Wally Pfister nakrúcal film prevažne ručnou kamerou s obrovskou energiou a postavy ožili vďaka hercom s veľmi dobovým cítením. Základné detaily sú všetky realistické ale Chris to pripravil tak, že toto obdobie sa dotýkalo len príbehu.” Christian Bale hovorí o Nolanovi: “Chris skutočne rozumie filmu. Má v hlave svoju víziu a vie presne čo chce vidieť na plátne. Preto je schopný nechať ostatných uvoľniť sa a byť spontánnymi.”

Nolan prišiel k Pfisterovi s presnou víziou. “Je tu určitý vzťah medzi štýlom filmu a štýlom rozprávania a to bolo niečo, čo bolo pre mňa špecifické,” hovorí režisér. “Veľa záberov sme robili s ručnou kamerou, takže je to vždy vec pohľadu, herci sú priamo zapojení, kým samotné rozprávanie o postavách je celkom jasné.”

Pfisterove svetelné scény pomohli robiť film dynamickým, moderným, ako Nolan potreboval. “Použili sme veľa prirodzeného svetla, aby sme vytvorili skutočný pocit bezprostrednosti a hmatateľnú kvalitu v každej scéne a mieste nakrúcania,” vysvetľuje Nolan.

Tento prístup “starej školy” sa ujal, aj keď sa Nolan a Pfister vyhýbali novým štandardom digitálneho intermediátu, fáze, v ktorej je film skenovaný do počítača, takže filmári môžu použiť digitálne prostriedky na úpravu farby a ostatných charakteristík obrázkov. Napriek tomu, “Dokonalý trik” využil tradičné fotochemické tlačenie, v ktorom gradovanie farieb je dosiahnuté jednoduchým exponovaním filmu v rôznych stupňoch osvetlenia. “Chceli sme urobiť film najorganickejším spôsobom,” pokračuje Pfister. “To čo sme hľadali, bol fotochemický proces, ktorý nám dal perfektné množstvo farieb a taktiež ukladal celistvosť anamorfického negatívu.”

Nočné scény boli špeciálne dôležité filmovým záhadným spôsobom. “Dúfal som, že s nočným osvetlením vyrobíme tmavý, špinavý a odporný Londýn, kde je hmla, sadze a špinavé budovy. Chris a ja sme použili ďalšie vizuálne prostriedky, aby sme vytvorili tón a atmosféru v obraze.” Táto istá filozofia sa preniesla aj k výprave filmu. „Chceli sme dostať veľké množstvo štruktúry do každého záberu, takže to nakoniec malo rovnaký typ hustoty ako skutočný svet, v ktorom dnes žijeme,” hovorí Nolan. “Dokonalý trik” je veľká zmes drámy, sci-fi, históriie, hororu a ďalších prvkov, ktoré prekračujú všetky hranice,” hovorí. “Nemali sme stanovené pevné obdobie filmu, takže sme spracovali niečo ako “Viktoriánsky modernizmus”.

Crowley začal s výskumom, hľadaním v knižniciach vo fotografických referenčných knihách o Londýne z r.1890, aby mohol vytvoriť skutočný pocit a atmosféru mesta vo filme. Ako Nolan, Crowley sa vrátil naspäť podľa presného nakresleného bombardovania mesta, ktoré napriek chýbajúcemu rádiu, filmu a televízii bol nakreslený so všetkými náležitosťami vizuálnej propagácie. “Ulice boli zaplnené reklamou a to ma veľmi prekvapilo,” hovorí Crowley. “Skutočne to bol začiatok veľkého množstva médií spôsobom, ktorým sme chceli zachytiť zmysel pre chaos a rýchlosť. Ďalšiu vec, ktorú som chcel zdôrazniť bol príchod automatizácie. Vždy je tu niečo mechanické v obrázkoch filmu, poskytujúc dojem nepretržitého pohybu.“

Crowley taktiež vytvoril tucty miestnych budov z minulého storočia – od tmavých barov a vlhkých väzníc k prísnym súdnym miestnostiam, kde Borden stojí pred súdom. To, čo pretrváva je však pre Crowleyho futuristický stroj Tesla, vytvorený pre Angiera, s ktorým Angier dúfa, že vytvorí najneuveriteľnejší kúzelný trik, aký ešte nikto nevidel. Crowley chcel stroj, ktorý poskytne dôkaz vedeckej dokonalosti, zariadenia a industrializácie, všetko naraz. Keď získali laboratórium v Tesla Colorado Springs, Crowley stál blízko bohatého historického rekordu, vrátane budovy a verzii známej Teslovej cievky v životnej veľkosti. “Tesla je jedinou historicky skutočnou postavou vo filme, a hoci do deja vniesol elementy science-fiction, chceli sme zostať verní histórii, hovorí Crowley. “V tom istom čase, Tesla posunul film z viktoriánskeho obdobia a priemyselnej revolúcie do ríše science-fiction, čo bolo pre mňa veľmi zaujímavé.”

Kostýmy taktiež obsahovali prvky ilúzie a podvodu, stali sa ďalším živým elementom filmového zložitého dizajnu. Nolan pracoval s významnou írskou návrhárkou Joan Berginovou, ktorá pracovala na filmoch “Veronica Guerin,” “Laws of Attraction” a “My Left Foot,” a taktiež získala nomináciu Emmy za televíznu adaptáciu Charlesa Dickensa “David Copperfield.”

Berginová mala jasnú predstavu hneď od začiatku. “Je to pohľad, ktorý by som nazvala “upravené viktoriánstvo”,” hovorí. “Prešli sme si obrázky viktoriánskeho oblečenia a potom sme ich upravili do niečoho viac modernejšieho a jednoduchšieho. V tomto filme nejde o každý detail oblečenia, ale chceli sme, aby pasoval postave a skutočne odhalil povahu a osobnosť prostredníctvom oblečenia.“

Pre každú jedinečnú postavu Berginová precízne hľadala vhodný kostým z takmer 200 rokov starých odevov až po najmodernejšie dizajnérske interpretácie viktoriánskoho obdobia. Strávila mnoho dní túlaním sa pomedzi nekonečné regály v obrovskom obchode s odevmi, hľadaním inšpirácie medzi klobúkmi, plášťami a ďalšou kopou špičkových výrobkov. „Získala som celkom jednoduchú paletu látok, ale nezvyčajne tmavú, baklažánovú. Čínska žltá a čierno-biela – niekedy sa pozeráte do zrkadla, vidíte tieto veľmi sýte farby s určitým leskom, čo dodáva týmto látkam záhadnosť.”

Jadrom jej práce bolo obliecť Angiera a Bordena – do všetkých ich rôznych a prekvapujúcich prevtelení. Aby mohla začať, chcela prelomiť stereotyp lacno vyčačkaných kúzelníkov. “Máme zafixovaných viktoriánskych kúzelníkov nosiacich veľké plášte s hviezdami, ale po hlbšom prieskume zistíte, že v skutočnosti sa prezentujú ako džentlemani v žaketoch abielych mozýlikoch ,” vysvetľuje.

Christopher Nolan dúfal, že všetky elementy sa v “Dokonalom triku” poskladajú do provokatívneho puzzle. “Mám rád filmy, ktoré pokračujú tým, že sa vám po vzhliadnutí filmu v hlave vyrojí množstvo rôznych otázok,“ pokračuje režisér. “Dúfam, že ľudia odídu po tomto príbehu pobavení, ale s určitými typmi rezonancie a zaujímavých myšlienok odohrávajúcich sa v ich hlavách.”
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu