LONDÝN – Návštevníci londýnskej Národnej galérie žasli nad obrazom Leonarda Da Vinciho z 15. storočia bez toho, aby vedeli, čo sa pod ním skrýva. Ako sa ukázalo, za posledných päťsto rokov si nikto nevšimol skrytý detail. Až nedávno pokročilá technológia odhalila náčrt majstrovského diela pod hotovým obrazom, ako aj odtlačky rúk umelca.
Podľa CNN vedecká analýza maľby pomocou nového infračerveného a hyperspektrálneho zobrazovania z roku 2019 odhalila Da Vinciho odtlačky rúk a skoré náčrty diela pod konečným obrazom. Nevýrazné náčrty zobrazujú anjela a Ježiša v mierne odlišných polohách. Odborníci sa domnievajú, že Da Vinci neskôr zmenil konečný uhol, z ktorého bol Kristus zobrazený, aby postavu jasnejšie ukázal z perspektívy profilu. „V predošlej kompozícii sú obe postavy umiestnené vyššie, zatiaľ čo anjel, obrátený smerom von, hľadí dolu na Ježiš a pevnejšie ho objíma,“ uviedli predstavitelia Národnej galérie vo vyhlásení.
Podľa portálu Live Science bol proces zobrazovania použitý na objavenie toho, čo sa skrýva pod hotovým obrazom, pomerne technologicky sofistikovaný. Hoci vedci zachytili stopy zakrytej podmaľby už v roku 2005, moderné technológie objasnili doposiaľ neznáme detaily. Na úplné odhalenie podmaľby výskumníci použili kombináciu infračervenej reflektografie, röntgenového fluorescenčného skenovania (XFR) a hyperspektrálneho zobrazovania. „Kresba bola vyrobená z materiálu, ktorý obsahoval zinok, takže ju bolo vidieť na röntgenových fluorescenčných (MA-XRF) mapách, ktoré ukazujú, kde sa tento chemický prvok nachádza, a tiež prostredníctvom nového infračerveného žiarenia,“ uviedla galéria.
Hyperspektrálne zobrazovanie, ktoré deteguje elektromagnetickú energiu vyžarujúcu z objektu v rôznych spektrách, zviditeľnilo jemnejšie detaily. Táto technika umožnila odborníkom vidieť nuansy, ktoré nie sú detekovateľné v žiadnom inom spektre. Scéna zobrazená na obraze, ktorý zachytáva Pannu Máriu, Ježiša a dieťa svätého Jána Krstiteľa, je druhou verziou, ktorú Da Vinci vytvoril. Prvú (ktorá sa datuje okolo roku 1483) predal súkromnému klientovi a momentálne je vystavená v parížskom Louvri. Predstavitelia Národnej galérie uviedli, že existuje možnosť, že v blízkej budúcnosti budú odhalené ďalšie podrobnosti o tajomnej podmaľbe.