Streda18. september 2024, meniny má Eugénia, zajtra Konštantín

Vedcov šokovali tancujúce galaxie s nezvyčajnou aktivitou: Už čoskoro vytvoria niečo monštruózne!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

USA - Vedci objavili dve „tancujúce galaxie“, ktoré sa spojili po prvý raz za 900 miliónov rokov a domnievajú sa, že tak vytvorili monštruózny hviezdny systém. Z doterajšieho výskumu vyplýva, že sa prelínajú prachom a plynom, čo naznačuje, že sú v procese spájania.

Tím medzinárodných vedcov sledoval kvazary, ktoré vznikajú zrážkou galaxií a stávajú sa jednou z najjasnejších a najsilnejších objektov vo vesmíre, ktoré dokážu žiariť 100 000-krát jasnejšie ako Mliečna dráha. Domnievajú sa, že zrážky galaxií spôsobuje pád plynu smerom k supermasívnej čiernej diere. Túto teóriu sa vedci pokúsili otestovať pomocou sústavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) a použili rádioteleskop na objavenie najznámejšieho páru blízkych kvazarí. Táto dvojica galaxií údajne existovala počas prvých 900 miliónov rokov existencie vesmíru a objavil ju Yoshiki Matsuoka z Ehime University v Japonsku pomocou teleskopu Subaru.

Z ďalšieho výskumu vyplynulo, že ich spája prach a plyn. Táto skutočnosť naznačuje, že sú v procese spájania. V denníku Science Daily sa uvádza: „Pozorovania pomocou ALMA umožnili zmerať aj množstvo plynu a materiálu na tvorbu nových hviezd. Tím zistil, že obe galaxie sú veľmi bohaté na plyn, čo naznačuje, že okrem intenzívnejšej aktivity kvazaru vyvolá budúce splynutie aj rýchly nárast tvorby hviezd, známy ako hviezdny výbuch.“ Vedci sa domnievajú, že takáto aktivita hviezd a kvazaru bude mať za následok, že sa tieto dve galaxie čoskoro zrazia a vznikne „monštruózna galaxia“.

Začiatkom tohto mesiaca astronómovia uviedli, že mohli byť svedkami prebudenia a aktivity masívnej čiernej diery vo vzdialenej galaxii. Táto kozmická udalosť bola po prvý raz spozorovaná v roku 2019, keď americký teleskop zaznamenal nezvyčajný jas vo vzdialenosti približne 300 miliónov svetelných rokov. Údaje ukázali, že pokojná galaxia v súhvezdí Panny (v tej istej oblasti ako monštruózna galaxia) začala záhadne žiariť. Takýto jav sa nepodobá na žiadnu inú typickú udalosť, ktorú experti už predtým zaznamenali. Domnievajú sa, že náhly jas je spôsobený tým, že sa v srdci galaxie prebudila obrovská čierna diera a hoduje na okolitom plyne.

Ak sa zistenia potvrdia v ďalších štúdiách, bude to po prvý raz, čo vedci pozorovali čiernu dieru, ktorá sa stáva aktívnou v reálnom čase. Astronómka Paula Sanchez Seezová z Európskeho Južného Observatória (ESO) v Nemecku povedala: „Takéto správanie je bezprecedentné. Predstavte si, že roky pozorujete vzdialenú galaxiu a vždy sa vám zdala pokojná a neaktívna. Zrazu jej jadro začne vykazovať dramatické zmeny v jasnosti, ktoré sa nepodobajú na žiadne typické udalosti, ktoré sme doteraz videli.“

Viac o téme: Čierna dieraKolíziaGalaxie