Osrblie - Nezameniteľný rapkavý zvuk a pach spáleného oleja dnes zaplnil biatlonový areál v Osrblí, kde sa zišli priaznivci trabantov so zhruba ôsmimi desiatkami týchto "bakelitových" dvojtaktných vozidiel.
Jazda na najlacnejšom aute z čias socializmu je pre vodičov relax a vlastnia ho aj právnici, lekári či podnikatelia, tvrdili viacerí hrdí majitelia.
"U ostatných vodičov, ktorí trabanty predbiehajú, už dnes vyvolávajú tieto vozy nostalgiu a prekvapenie," povedal ČTK podnikateľ Vladimír Kozoň z Považskej Bystrice. Ešte viac ich však potom udiví, keď jeho novší trabant s výkonnejším motorom uháňa 140-kilometrovou rýchlosťou.
Medzi priaznivcami trabantov nechýbajú ani ženy. Zuzana Radenová zo Starej Turej priviezla do Osrblia neprehliadnuteľný žlto-oranžový voz, ktorý pred krátkym časom celý zrenovovala. K veľkým fanúšikom dvojtaktných vozidiel patrí aj šéfka Stredoslovenského trabantklubu Ivana Beniaková.
Dnešný deň venovali trabantisti výletom do okolia Brezna a súťažiam, v ktorých museli napríklad so zaviazanými očami uhádnuť, ktorý z náhradných dielcov do trabanta držia v ruke. V nedeľu dopoludnia sa celá kolóna presunie do Brezna.
Napriek tomu, že sa trabanty už viac ako 20 rokov nedovážajú, jazdí podľa Beniakovej odhadov po slovenských cestách okolo 4000 vozidiel. Najväčší nadšenci si svoje autá vybavili centrálnym zamkýnaním, strešnými oknami či prídavnými reflektormi.
Plastové vozidlá s dvojtaktným motorom začali vyrábať vo Východnom Nemecku pred 50 rokmi a podnik Mototechna ich do Československa doviezol údajne vyše 160.000 kusov. Podľa niektorých motoristov bola koncepcia s motorom vpredu a pohonom predných kolies na svoju dobu veľmi moderná.
Podľa niektorých informácií chystajú v Nemecku spustenie výroby trabantov s novým motorom a vylepšenou karosériou. Prototyp by mal byť predstavený budúci rok na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.