JERUZALEM - Štyridsaťročný turista z USA, ktorý poškodil dve rímske sochy v Izraelskom múzeu, trpel podľa svojich právnikov jeruzalemským syndrómom. Psychiatri uvádzajú, že nejde o nič neobvyklé. V Jeruzaleme dokonca existuje špecializované centrum na liečbu pacientov s touto poruchou. O jej symptómoch a variantoch informuje odborný časopis British Journal of Psychiatry.
Izraelská polícia zatkla Američana po údajnom zničení dvoch sôch pochádzajúcich z druhého storočia. Jednou z nich bola socha bohyne Atény. K incidentu došlo v tamojšom múzeu. Po výsluchu páchateľa policajti uviedli, že rozbil sochy, pretože boli "modloslužobné a v rozpore s Tórou". Jeho obhajcovia tvrdia, že v čase incidentu postihol ich klienta Jeruzalemský syndróm. Táto porucha označuje súbor psychotických symptómov s náboženskou tematikou, ktoré sa vyskytujú u ľudí navštevujúcich Jeruzalem.
V Diagnostickom a štatistickom manuáli duševných porúch (DSM) nie je opísaný ako uznaný stav. Príznaky zodpovedajúce tomuto syndrómu sa však u pacientov vyskytujú v takom počte, že v Jeruzaleme založili špecializované pracovisko, ktoré sa venuje jeho liečbe a výskumu. Ide o Centrum duševného zdravia Kfar Šaul, kde v rokoch 1980 až 1993 skončilo 1200 turistov. Jeruzalemský syndróm zahŕňa celé množstvo symptómov a správania, ktoré boli zdokumentované v štúdii z roku 2018. Zvyčajne trpeli pacienti v minulosti psychiatrickým ochorením. Taký bol aj prípad jedného amerického turistu, ktorý sa začal stotožňovať s biblickou postavou Samsona.
Mal nutkanie ísť do Izraela
"Nakoniec ho premohlo nutkanie prísť do Izraela, aby premiestnil jeden z obrovských kamenných blokov tvoriacich Západný múr nárekov, ktorý podľa jeho názoru nebol na správnom mieste. Po príchode k nemu sa pokúsil jeden premiestniť," napísal v posudku tím psychiatrov. Mužovo konanie vyvolalo obrovský rozruch, ktorý skončil policajným zásahom a umiestnením turistu do Centra duševného zdravia Kfar Šaul. Po tom, ako bol vyzvaný na preukázanie svojej totožnosti, rozbil okno a utiekol. Vrátil sa až vtedy, keď ho na autobusovej zastávke našla zdravotná sestra a povedala mu, že sa preukázalo, že má Samsonove vlastnosti. Po podaní antipsychotík sa muž mohol vrátiť domov.
Sú posadnutí upratovaním
Syndróm vždy nadobúda náboženský aspekt a zväčša postihuje jednotlivcov, ktorí prišli sami alebo s rodinou, píše portál IFL Science. V prípadoch najzvláštnejšej formy syndrómu prichádzajú do Jeruzalema (alebo na iné miesta v Izraeli) návštevníci bez predchádzajúcich psychiatrických diagnóz, ktorí majú psychotickú epizódu. Následne sa spontánne zotavia a vrátia domov ku svojmu bežnému životu. Pri tomto variante sa nábožensky založení pacienti zvyčajne pokúšajú vytratiť zo svojej skupiny alebo rodiny, objavuje sa u nich posadnutosť upratovaním a vyrábajú si vlastné oblečenie, často prostredníctvom hotelovej posteľnej bielizne. Zvyčajne ide o dlhé šaty, ktoré sú vždy biele.
Z ďalších symptómov je bežné vykrikovanie a spievanie náboženských textov, ako aj návšteva svätého miesta spojená s kázaním. Pri tomto type, ktorý sa v rokoch 1980 až 1993 objavil u 42 pacientov, sa zriedkavo prejavujú halucinácie. Jedinci majú tendenciu skôr si zapamätať svoju vlastnú identitu ako veriť, že sú náboženskými postavami. Liečba spočíva vo všeobecnosti v tom, že sa pacient od Jeruzalema vzdiali a vráti sa ku svojej rodine. Žiaľ, pri tomto type sú pacienti často neochotní (alebo sa príliš hanbia) hovoriť o svojej epizóde, keď sa z nej dostanú. Napriek tomu majú lekári zaoberajúci sa liečbou tohto stavu teóriu, ktorá je v istom zmysle podobná parížskemu syndrómu. "Tí, ktorí podľahli jeruzalemskému syndrómu III. typu, sa nedokážu vyrovnať s konkrétnou realitou dnešného Jeruzalema. Medzi ich podvedomým idealistickým obrazom Jeruzalema a mestom, ako vyzerá v skutočnosti, vzniká priepasť. Ich psychotický stav a najmä potrebu hlásať svoje univerzálne posolstvo by sme mohli považovať za pokus preklenúť priepasť medzi týmito dvoma predstavami Jeruzalema," uviedli výskumníci.