NEW YORK - Krstný otec je nepochybne kultovým dielom, ktoré má množstvo fanúšikov. Ako ale upozornil spisovateľ Matt Birkbeck, nakrúcanie filmu sa nezaobišlo bez problémov so skutočnou mafiou. Vo svojej knihe opísal, ako to vyzeralo na pľaci a prečo bolo natáčanie niekoľkokrát v ohrození.
Krstný otec je považovaný za hollywoodsku klasiku, ide o jeden z najlepšie zarábajúcich filmov všetkých čias. Jeho nakrúcanie sa však začalo kruto, približuje Matt Birkbeck vo svojej knihe "Život, ktorý sme si vybrali: William ‚Big Billy‘ D‘Elia a posledné tajomstvá najmocnejšej mafiánskej rodiny Ameriky". Vyžadovalo si to veľa rokovaní a tvrdých obchodov s niektorými skutočnými postavami, ktoré toho o mafii vedeli dosť. Big Billy, hlava niekdajšej mocnej zločineckej rodiny Bufalinovcov a chránenec mafiánskeho bossa Russella Bufalina, sledoval dianie zo zákulisia, informoval New York Post.
Na telefóne je nejaký hlupák, ktorý predstiera, že je Brando
Bol koniec zimy roku 1971, keď zazvonil telefón v ABS Contracting, jednej z mnohých strižní, ktoré Russell Bufalino vlastnil v severovýchodnej Pensylvánii. Keď to Billy zdvihol, začul známy hlas: "Dobrý deň, toto je Marlon Brando, ktorý volá pána Bufalina." William tomu neveril. Priložil si telefón na hruď a zakričal na Russella: "Na telefóne je nejaký hlupák, ktorý predstiera, že je Marlon Brando!" Bufalino sa ale na neho pozrel so smrteľným výrazom a povedal: "Daj mi ten telefón!" Russell sa následne s Brandom porozprával.
Herec mal stvárniť postavu Vita Corleoneho v pripravovanom filme Krstný otec, ktorý sa mal nakrúcať v New Yorku. Režisér Francis Ford Coppola si myslel, že Brando je ideálny pre film, ktorý je opakom stereotypného mafiánskeho filmu plného psychotických gangstrov a krvi tečúcej po uliciach. Brando, známy svojou precíznou prípravou, však potreboval inšpiráciu a nadhľad. Keď požiadal ostatných o predstavenie niekoho, kto by mu mohol pomôcť stvárniť mafiánskeho bossa, všetci potichu ukázali na Russella.
Ten dal pocítiť svoju prítomnosť v zákulisí a zohral kľúčovú úlohu pri ukončení mesiacov konfliktu, ktorý zdržal produkciu a hrozil, že film úplne zničí. Na prekvapenie mnohých, vrátane Billyho, ho film zaujal. Bol založený na knihe Maria Puza z roku 1968, bestselleru, z ktorého sa predalo takmer 10 miliónov kópií. Keď sa však blížil začiatok nakrúcania, produkcia narážala na jeden problém za druhým, väčšinou od novovytvorenej skupiny presadzovania práv, Italian American Civil Rights League. Rodiacu sa ligu založil v apríli 1970 Joe Colombo, hlava newyorskej rodiny, ktorá niesla jeho meno.
Jeden z jeho synov bol zatknutý za tavenie amerických strieborných mincí, ale Colombo tvrdil, že išlo o policajné obťažovanie a vytvoril ligu s uvedeným cieľom postaviť sa proti diskriminácii talianskych Američanov. Liga však mala aj postranné úmysly a s nimi spojené násilie. Staten Island Advance, malé, ale dobre čítané noviny, agresívne informovali o aktivitách ligy, ktoré zahŕňali vydieranie a útoky. Nespokojní predstavitelia ligy sa pri riešení tohto problému neštítili zájsť až do krajností. Jeden z nákladných áut denníka zišiel z cesty a zhorel, pričom dvoch vodičov zbili.
Liga bola tiež nespokojná s Krstným otcom a tvrdila, že kniha zobrazuje talianskych Američanov v negatívnom svetle. Keď sa začala predprodukcia filmu odohrávajúceho sa v manhattanskej štvrti Little Italy, liga sa zamerala na film. Mala silne vyzbrojených obchodníkov, ktorí nariadili filmovému štábu odísť, zatiaľ čo členovia ligy sa filmovým manažérom vyhrážali telefonátmi.
Russell v pozadí ťahal za nitky
Producenti filmu sa snažili hovoriť s Colombom a uskutočnilo sa niekoľko stretnutí. Jedno z nich bolo v hoteli Park Sheraton na Manhattane, kde malo mimoriadne zasadnutie veľké množstvo ligových funkcionárov. Boli tam Russell a Billy a pozorne počúvali podmienky dohodnuté s ligou. Producent Al Ruddy sa snažil vysvetliť, že film nie je o skorumpovaných Talianoch, ale o skorumpovanej spoločnosti. "Russellovi sa to páčilo. V pozadí už ťahal za nitky. Colombo sa s ním radil, takže keď Russell povedal, že je to v poriadku, Colombo povedal, že dobre. Bez Russella by tento film nikdy nevznikol," povedal Billy.
Uzavretie dohody s newyorskou mafiou šokovalo manažérov filmového štúdia Paramount Pictures, ktorí vyhodili Ruddyho nielen za uzavretie dohody, ale aj za účasť na tlačovej konferencii s Colombom. Dohoda však upokojila ligu a pripravila pôdu pre obnovenie produkcie. A na naliehanie Coppolu bol Ruddy rýchlo znovu zamestnaný. Ale skutoční gangstri nezmizli. Mnohí sa zdržiavali v reštauráciách a kaviarňach v blízkosti centra mesta a niektorí si dokonca zabezpečili vedľajšie herecké úlohy. Lenny Montana, bodyguard Andyho Russa a bývalý wrestler, napríklad získal rolu osobného strážcu Vita Corleoneho, pretože zaujal producenta. "Lenny bol pouličný chlapík, podvodník. Dali ho teda do filmu. Potom behal a všetkým hovoril, že je filmová hviezda," spomínal Billy.
Brando si stiahol nohavice a otrčil im zadok
Zaujímavé je, že skutočný mafián Russell nemal príliš v láske Marlona Branda. Po tom, čo mu herec oznámil, že chce stretnúť naozajstného dona, prišiel Russell na filmový pľac na Mott Street v Little Italy a do Brandovho prívesu. Trávili spolu veľa času. Herec sa od neho učil ako sa správať, ako rozprávať. Po dlhom dni natáčania veľkej svadobnej scény sa Brando, ktorý celý deň popíjal, rozhodol stiahnuť si nohavice a ukázať sa stovkám ľuďom v dave. Potom si ale uvedomil, že mnohí komparzisti boli spojení s Bufalinovou rodinou. Vydesený si rýchlo vytiahol nohavice späť a odkázal, že tým nechcel preukázať neúctu k pánovi Bufalinovi. Nakrúcanie potom už prebehlo bez incidentov a Russell sa ďalej venoval svojim záležitostiam.