CAMBRIDGE - Tím vedcov skúmal, čo spôsobil nedostatok prístupu detí a dospievajúcich k počítaču počas pandémie koronavírusu. Zistili, že negatívne vplýval na ich duševné zdravie. To sa zhoršovalo u ľudí v tomto veku vo väčšej miere než u ich rovesníkov, ktorí prístup k počítaču mali.
Dospievanie je obdobím, kedy sú ľudia obzvlášť náchylní na rozvoj porúch duševného zdravia. Tie môžu mať dlhodobé následky pretrvávajúce až do dospelosti. Pandémia koronavírusu viedla k zatváraniu škôl a nárastu online vzdelávania, ktorého vplyv nebol u všetkých rovnako pociťovaný. Dospievajúci bez prístupu k počítaču čelili väčšiemu odlúčeniu ako ich rovesníci s počítačom.
Dospievajúci bez prístupu k počítaču boli v nevýhode
Lockdown kvôli covidu znamenal, že mladí ľudia sa nemohli osobne stretnúť so svojimi priateľmi. V období online interakcií s rovesníkmi videohry a sociálne médiá podľa všetkého pomohli znížiť rast sociálnych porúch. Tom Metherell, ktorý bol v čase štúdia vysokoškolákom na Univerzite Cambrdige, povedal: "Prístup k počítačom znamenal, že veľa mladých ľudí bolo stále schopných virtuálne navštevovať školu, pokračovať v štúdiu a držať krok s kamarátmi. Ale každý, kto nemal prístup k počítaču, bol v značnej nevýhode, čo len riskovalo zvýšenie jeho pocitu izolácie."
Aby mohol Metherell a jeho kolegovia podrobne preskúmať vplyv digitálneho vylúčenia na duševné zdravie mladých ľudí, analyzovali údaje od 1387 žiakov vo veku 10 až 15 rokov. Zamerali sa skôr na prístup k počítačom ako k smartfónom, keďže školská práca je z veľkej časti možná len na počítači. Účastníci vyplnili dotazník, ktorý hodnotí bežné psychické ťažkosti v detstve, čo umožnilo výskumníkom vyhodnotiť päť oblastí: hyperaktivita/nepozornosť, prosociálne správanie, emocionálne problémy, správanie a problémy so vzťahmi s rovesníkmi. Z toho odvodili skóre pre každého jednotlivca. U tých, ktorí nemali prístup k počítaču, zaznamenali najväčší nárast v skóre celkových ťažkostí. Zatiaľ čo obe skupiny mladých ľudí mali na začiatku pandémie podobné skóre, pri modelovaní s prispôsobením sociodemografickým faktorom u tých bez prístupu k počítaču sa ich priemerné skóre zvýšilo. Takmer jeden zo štyroch mladých ľudí v skupine bez prístupu k počítaču mal celkové skóre klasifikované ako "vysoké" alebo "veľmi vysoké" v porovnaní s jedným zo siedmich v skupine s prístupom k počítaču.
"Psychické zdravie mladých ľudí malo tendenciu najviac trpieť počas najprísnejších lockdownov, keď bolo menej pravdepodobné, že budú môcť chodiť do školy alebo vidieť priateľov. Najhoršie však boli postihnutí ľudia bez prístupu k počítaču; ich duševné zdravie utrpelo oveľa viac ako ich rovesníci a zmena bola dramatickejšia," priblížil Metherwell.
Hlavná autorka štúdie, Amy Orbenová z Medical Research Council Cognition and Brain Sciences na Univerzite Cambridge, tvrdí: "Namiesto toho, aby sme sa sústreďovali na nevýhody digitálnych technológií na duševné zdravie mladých ľudí, musíme si uvedomiť, že môže mať dôležité výhody a môže pôsobiť ako nárazník pre ich duševné zdravie v časoch akútnej sociálnej izolácie, ako je napríklad lockdown." Politici a predstavitelia verejného zdravotníctva musia podľa nej rozpoznať riziká digitálneho vylúčenia pre duševné zdravie mladých ľudí a uprednostniť zabezpečenie spravodlivého digitálneho prístupu. Štúdia bola zverejnená v časopise Scientific Reports.